![]() |
Zand dat niet nat kan worden.
|
Leuk. Hoe kan dat?
|
Vet filmpje, best wazig
|
Het is een scheikundige site, niet?
Dan verwacht je toch ook een verklaring van dit effect :-S Nou ja, wel heel cool :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat is de definitie van 'zand'?
|
Citaat:
zand is enigszins verontreinigd SiO2 |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat dat simpelweg een kleurstof is zodat het te onderscheiden is van gewoon zand. |
Citaat:
Maar het heeft ongetwijfeld te maken met de waterstofbruggen die worden gevormd in water. Een watermolecuul heeft tenslotte een dipoolmoment en gaat dus makkelijker een binding aan met andere dipolen, of geladen deeltjes. Blijkbaar is deze stof zo waterafstotend, dat het water zich niet aan het oppervlak van de stof wilt binden (zoals bij gewoon zand het geval is). De kleur van de stof is gewoon een eigenschap van die stof... Voor de oorzaak daarvan moet je maar quantummechanica bestuderen enzo... :p |
Whoh dat is echt een cool spulletje, jammer dat er niet meer uitleg bij staat :)
|
Ik heb buiten in de "vrije natuur" ;) best vaak van dat fijne zand zien liggen waar water gewoon door/overheen loopt, zonder dat het zand nat wordt...is dit echt zo bijzonder?
|
Citaat:
|
Citaat:
kwarts ook eigenlijk. Stof ook. Een doorslaggevende factor lijkt mij de korreligheid en de gemiddelde korrelgrootte. Dank u graag gedaan. |
vet :D waar koop je dit?
|
Citaat:
je heb ook zand waar helemaal geen kwarts inzit :o |
Citaat:
|
cool, maarja, wat kan je ermee??
|
Citaat:
|
Citaat:
Het "randje" wat je ziet, de overgang van zand naar water is toch gewoon het water zelf? Of zeg ik nu iets stoms.... |
wie zegt dat het water is?
die vent ja, maar voor t zelfde geld word je daar opgelegd (hoewel, die site lijkt me wel betrouwbaar...) |
Tsja, dat zullen we voor het gemak maar even aannemen he. Op het oog dezelfde viscositeit enzo.... Ziet er wel uit als water. Wou je het bewezen zien hebben dan?? Gaat niet zo makkelijk he :p
|
Grappig, maar heeft het verder ook nog nut?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mss is het gewoon een naam die ze der aan geven? (een pompoen is ook een vrucht, zoiets) |
Citaat:
de evenwichtshelling van zand is ongeveer 37° dus je kan hoogstens een zandhoop maken van droog zand. |
Citaat:
go you (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Leuk :p
Maar als het dan eb wordt..... |
Citaat:
|
Citaat:
|