Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eindexamens 2003 (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=63)
-   -   nederlandsssssss (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=474019)

Vini-Vidi-Vici 12-05-2003 09:09

nederlandsssssss

heej,

bij Nls he, tekstverklaren zijn egt heeeeeel veel dingen die je uit je kop zou moeten leren?? hoe wil je in Godsnaam al die verbanden en functies uit je kop leren man?woooowwww helllllllllllllllllllllllluppp kbegin eg te flippen hier

Snufje 12-05-2003 09:13

Heb je al die zooi niet al tien keer de afgelopen 3 jaar moeten leren? Ik heb het idee dat het juist super weinig is..
Hetgene wat ik ga leren voor nederlands:

* Stijlfiguren (pleonasme e.d.)
* Verbanden/signaalwoorden (kwestie van weten welke verbanden er zijn; vortsvuc
(voorwaardelijk, oorzakelijk, tegenstellend, samenvattend, v..., uitleggend, concluderend ) (of er zit nog een extra o bij, kan er ffies niet opkomen..)
*Drogredenen
* soorten argumenten

Nou, veel meer zal het nit zijn denk ik...

madwoman 12-05-2003 09:13

voor nederlands moet je toch niet echt iets leren???examens oefenen dan lukt het wel denk ik!

Vini-Vidi-Vici 12-05-2003 09:14

ja maar las jij uit n tekst 15 signaal woorden moet gaan halen, zul je toch wel meoten weten welke dit zijn...en tis verdomde kut vind ik...kben goed in teksten, maar dit vindik egt zwaar kut

alpha 12-05-2003 09:18

Citaat:

Snufje schreef op 12-05-2003 @ 10:13:
* Stijlfiguren (pleonasme e.d.)

Ehm, hoort dat niet bij letterkunde/literatuur? Bij ons wel, tenminste, we hebben dat niet in ons Nederlandse boek behandeld, wel in Eldorado wat bij literatuur hoort.

Snufje 12-05-2003 09:24

Citaat:

alpha schreef op 12-05-2003 @ 10:18:
Ehm, hoort dat niet bij letterkunde/literatuur? Bij ons wel, tenminste, we hebben dat niet in ons Nederlandse boek behandeld, wel in Eldorado wat bij literatuur hoort.
't staat bij mij gewoon in m'n nederlandse boek..:S

martijn1985 12-05-2003 09:31

Wij hoeven ook geen stijlfiguren te leren. (Wel soorten van drogredenen als de stroman ed.) T staat ook niet in het boek. Ik heb ook nog nooit in een examen een vraag naar stijlfiguren gezien...

Basia 12-05-2003 09:37

hmpfffff nederlands is wel het laatste waar ik nu mee zit

KiMZz 12-05-2003 12:38

Stijlfiguren nooit van gehoord!! Pleonasme... Geen idee wat t is. Dus ik neem aan dat je dat soort dingen niet hoeft te leren?

Ik ga wel even alle vebindingswoorden in mijn kop stampen maar volgens mij krijg je echt geen vraag als "noem 15 verbindingswoorden uit de tekst" maar meer zoiets als
"wat voor verband geeft het woordje 'zoals' aan in regel 15, kies uit 1. bla 2. blabla 3. blablabla 4, blablablabla"

Snufje 12-05-2003 12:47

Citaat:

martijn1985 schreef op 12-05-2003 @ 10:31:
Wij hoeven ook geen stijlfiguren te leren. (Wel soorten van drogredenen als de stroman ed.) T staat ook niet in het boek. Ik heb ook nog nooit in een examen een vraag naar stijlfiguren gezien...

stroman?:S :S :S :S :S

BTW, ik heb het over het VWO he.. Maar stijlfiguren hoeven du sniet..? tautologie, pleonasme, etc etc staan nergens in jullie boek? Mooi..

madwoman 12-05-2003 13:45

stroman???wat is dat????

en van die stijlfiguren.ik heb een paar examens gemaakt en ze komen niet een keer voor.ze staan wel in mijn boek overigens.

Zedijar 12-05-2003 14:02

Ik maak me al geen zorgen meer, had laatst een proefexamen daar had ik een 7.5 voor :D We hadden toen 1x een examentekst besproken, voor de rest had ik er niets aan gedaan.

@Moon 12-05-2003 14:06

stijlfiguren hoef je echt niet te leren. Heeft mijn docent niets over gezegd. Alleen tekstverbanden, signaalwoorden, soorten teksten, tekstdoel, soorten argumenten. Bovendien zijn de meeste vragen multiple choice. Je hoeft dus echt niet al die dingen in je kop te stampen. Je hoeft het alleen maar te herkennen.

Ingrid3 12-05-2003 14:40

daar hoef je denk ik niet echt voor te oefene..
als je paar oefenteksten hebt gemaakt weet je wel wat er van je verwacht wordt en het meeste weet je zo denk ik wel..

drea 12-05-2003 15:31

Ik ben in geen een van de oefenexamens drogredeneringen tegengekomen...

martijn1985 12-05-2003 15:39

een stroman is een drogreden die alleen voorkomt als tegenargument. Voorbeeldje uit mijn boek (Taaldomein):

A: Het lijkt mij goed jongeren die een misdrijf plegen harder aan te pakken
B: Jij wil dus kinderen van dertien laten berechen alsof het volwassenen zijn; alsof het dan ooit nog goedkomt met zo'n kind.

Je geeft het argument dus op een totaal verkeerde manier weer.

madwoman 12-05-2003 16:40

ik weet niet eens wat een drogreden is :confused:

mja heb 3 examens gemaakt. 7.5 7.1 en 9.2 so who cares :D

MoHaMeDJaLaL 12-05-2003 16:43

lol,ik sta een 6.5 voor mijn nederlands.YEEEEEWAH.....
En dat voor een onlogisch taal.:P

PeaCe

justme17 12-05-2003 16:50

Jullie moeten je niet zo druk maken om Nederlands! Als er verbanden worden gevraagd (dat is een ding wat zeker is) kan je kiezen. Je hoeft ze dus niet allemaal uit het hoofd te gaan leren, maar weten wat ze inhouden! En idd, ik heb nu 6 examens Nederlands gemaakt en ik ben in geen van de examens een vraag tegengekomen waar naar stijlfiguren wordt gevraagd! :p

ekki 12-05-2003 17:55

Ik zou inderdaad gewoon een aantal oude NL examens doorkijken om ongeveer te bekijken wat ze vragen. Overigens moet je natuurlijk wel die van de 2e fase doorkijken, maar volgens mij heb je je dan al behoorlijk goed voorbereid. En dan natuurlijk nog een paar keer de theorie doorlezen, dan moet het wel goedkomen (y) (en dat zeg ik, die maar net een voldoende had voor nederlands... maar het is echt niet moeilijk!).

lotte18 12-05-2003 18:32

Ik dacht eerst ook van...KUTTT, moet ik al die theorie nog leren...maar als je naar de examens kijkt uit de examenbundel, zie je dat je altijd uit n aantal moet kiezen...dus je hoeft alleen te weten wat ze inhouden en niet zo een rijtje op kunnen dreunen..
gelukkig maar!

mystic girl 12-05-2003 18:50

dat hoef je inderdaad allemaal niet te leren, je moet t gewoon kunnen herkennen, maar daar heb je je al t goed is lang genoeg mee bezig gehouden dus moet je het wel weten. het examen kun je vergelijken met wat je(als t goed is) heb geoefend zo in de les en je moet gewoon die dag logisch nadenken en goed lezen dat scheelt een hoop.

geetaheera 12-05-2003 23:26

herkennen? hihi bij nl oefenexamens die ik heb gehad kwamen er niet echt moeilijke dingen in voor.

moet je zien: op het echte examen vage begrippen die ik niet snap! laat ik nl maar voor de zekerheid in de ochtend voor 't examen maar ff doorlezen / beetje leren! :eek:

PardonMe 13-05-2003 15:03

pffhh ik heb helemaal niks geleerd voor Nederlands en ben de helft van het jaar niet eens naar de lessen geweest..
Ik heb nooit iets geleerd over verbanden enz..

Ik heb van de week het examen van vorig jaar gemaakt (de helft dan, het samenvatten heb ik nog niet gedaan)
en dat ging best goed.

ik had 19 punten van de 27..
Stel dat ik voor het samenvatten 0 punten zou halen (ga ik niet vanuit natuurlijk, maar stel) dan zou ik een 4.5 hebben
Stel dat ik voor het samenvatten alle 22 punten zou halen (ga ik ook niet helemala vanuit, maar stel) dan zou ik een 8.5 hebben..

Nou dan kan ik dus best wel een voldoende halen vind ik zelf..
Maar bij het examen hoef je toch dat van die verbanden enzo allemaal niet echt te weten?? Ik heb er iig niets mee gedaan ofzo.. :confused: :confused: :confused:

Blisss 13-05-2003 17:24

Citaat:

@Moon schreef op 12-05-2003 @ 15:06:
stijlfiguren hoef je echt niet te leren. Heeft mijn docent niets over gezegd. Alleen tekstverbanden, signaalwoorden, soorten teksten, tekstdoel, soorten argumenten. Bovendien zijn de meeste vragen multiple choice. Je hoeft dus echt niet al die dingen in je kop te stampen. Je hoeft het alleen maar te herkennen.
Je hoeft ze misschien niet te leren, maar daarom kan er best een vraag zijn over stijlfiguren. Voor het Vwo Examen wordt een zekere algemene ontwikkeling, basiskennis e.d. verwacht, begrippen als pleonasme, tautologie, metafoor, understatement kunnen dus prima in vragen naar voren komen. Maar herkenning is meestal inderdaad voldoende.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.