![]() |
Zandbak
Met open mond
staart het jochie de zandbak voorbij Op het schoolplein stilletjes prikkend in het halfdroge zand Natte broek, een bel aan z’n neus Naast hem, wordt tikkertje gespeeld Zijn oogjes smullen in het dromenpaleis onder 10 meter snoep In zijn hoofdje geen klimrek, geen school Hij is de baas in een chocoladefabriek Hij… Een schep raakt zijn hoofd “Hé professor pisbroek” “Er hang snot op je lip” --------------------------------- Tranen ontmoeten het zand --------------------------------- Maar mama is trots Hij leest de krant al in groep 3 |
Ik ben er stil van geworden,
heel erg mooi verwoord.. |
Uberkoel man (y)!
|
Je kan het beter, veeeeeel beter. Je moet voor de lol toch eens iets met die alliteratie gaan doen en met overeenkomstige klanken. En een afgekapte zin als : "Hij is de baas
in een chocoladefabriek"... En waarom is het in de tweede zin "jochie" en geen jongetje? Bewust gekozen? en zo ja, waarom dan? Ik vind het wel een heel aardig onderwerp voor taalkundig hoogstandje, maar je maakt het je te gemakkelijk. |
prachtig.
andere woorden heb ik er niet voor. |
Ik heb al een kleine aanpassing gemaakt en ik ben ook nog niet geheel tevreden. Die afgekapte zin is het grootste euvel, maar ik verander het pas als ik een goed alternatief heb.
Iets doen met alliteratie en overeenkomstige klanken, dat zit er al een beetje in, maar niet geforceerd. Vind ik erg lastig. En het is heel bewust een 'jochie', ten eerste is het gewoon echt een jochie, dat woord beschrijft hem gewoon beter. Daarbij vind ik het metrisch beter. |
(y)
|
(y) indeed.
|
Citaat:
geen klimrek, geen school Hij is de baas Gulzig glijend, met huppelende ogen in zijn eigen speelplaats de chocolade fabriek Hij... Is dit beter? Ik kan het oorspronkelijke gedicht niet meer aanpassen dus dan maar zo... |
idd goed.
het heeft op een of adnere manier iets ontzettend melancholieks |
In zijn eenvoud schetst het een duidelijk beeld. Leuk om te lezen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48. |