Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eindexamens 2003 (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=63)
-   -   Examen havo economie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=475431)

scholiertjes 13-05-2003 16:44

Examen havo economie, please antwoord

Weet iemand misschien of je van het examen economie havo het nieuwe of oude belastingstelsel moet kennen? In ons boek staat namelijk alleen het oude, maar lijkt me een beetje vreemd als ze dat nu nog gaan vragen.

Pla 13-05-2003 17:51

Volgens mij vragen ze daar toch niets over.. En anders zorg je toch gewoon dat je ze allebei kent??
En als je het krijgt, krijg je er waarschijnlijk genoeg informatie bij zodat je zelf wel een beetje wat kunt fiksen..

simple creed 13-05-2003 21:33

het nieuwe natuurlijk!

rodina 13-05-2003 21:40

Citaat:

Pla schreef op 13-05-2003 @ 18:51:
Volgens mij vragen ze daar toch niets over.. En anders zorg je toch gewoon dat je ze allebei kent??
En als je het krijgt, krijg je er waarschijnlijk genoeg informatie bij zodat je zelf wel een beetje wat kunt fiksen..

Er staat wel wat in over het omslagstelsel (hoe meer je verdient, hoe hoger de belasting) en je zit met die loongrafieken (hoe heet 't ...) iig dan verschuiven die lijnen.

miesjellu 13-05-2003 22:31

Citaat:

rodina schreef op 13-05-2003 @ 22:40:
Er staat wel wat in over het omslagstelsel (hoe meer je verdient, hoe hoger de belasting) en je zit met die loongrafieken (hoe heet 't ...) iig dan verschuiven die lijnen.
Haha die heten Lorenz-Curve(s/n) :rolleyes:

Omslagstelsel, Kapitaaldekkingstelsel........ ál die stelsels!!
I'm going Núts here! :p

Chill 14-05-2003 09:45

Op examen kennisnet staat dat we voor economie 2 niet onderontwikkeling moeten kennen, wordt daar het hoofdstuk 3e wereldlanden mee bedoeld????

GiTkuA 14-05-2003 12:16

Kga denk ik kappen met economie leren hoor, kheb nu al een paar economie examens gemaakt en die gingen redelijk 5,8 en 6,1 dus genoeg :-)

Die Lorenz-curven schijnen wel belangrijk te zijn volgens maar leraar (=teletubbie) maar die zijn ook niet zo moeilijk. Het omslagstelsel (hoe meer je verdient hoe hoger de belasting) is voor de hand liggend in onze verzorgingsstaat :-) De rijkere mensen tillen altijd de zwaarste lasten ....

T gaat wel goedkomen,
Citaat:

Idd, met de informatie die je erbij krijgt en de simpelste berekeningen kom je meestal al een heel eind.

simple creed 14-05-2003 12:24

Citaat:

Chill schreef op 14-05-2003 @ 10:45:
Op examen kennisnet staat dat we voor economie 2 niet onderontwikkeling moeten kennen, wordt daar het hoofdstuk 3e wereldlanden mee bedoeld????
jupz... alleen dat van exportwaarde=exportvolumexprijs en importwaarde=importvolumexprijs moet je wel kennen.. maarja das zo logisch:D

Andijvie 14-05-2003 12:28

Het oude, want het nieuwe is nog niet in de boeken opgenomen.. maar ze kunnen er wel vragen over stellen, maar dan met genoeg uitleg over het nieuwe stelsel. Dus weet gewoon hoe het werkt en het lukt je wel :)

tootsiewootsie16 14-05-2003 12:31

Citaat:

GiTkuA schreef op 14-05-2003 @ 13:16:
Kga denk ik kappen met economie leren hoor, kheb nu al een paar economie examens gemaakt en die gingen redelijk 5,8 en 6,1 dus genoeg :-)

Die Lorenz-curven schijnen wel belangrijk te zijn volgens maar leraar (=teletubbie) maar die zijn ook niet zo moeilijk. Het omslagstelsel (hoe meer je verdient hoe hoger de belasting) is voor de hand liggend in onze verzorgingsstaat :-) De rijkere mensen tillen altijd de zwaarste lasten ....

T gaat wel goedkomen,

Idd, met de informatie die je erbij krijgt en de simpelste berekeningen kom je meestal al een heel eind.

niet helemaal waar.... met omslagstelsel wordt bedoeld:
de personen die nu een uitkering ontvangen, ontvangen deze uit de huidige ontvangsten aan premies.. en de premiebetaler (dus de werkenden) van nu betalen voor degenen die nu een uitkering ontvangen...
wat jij bedoelt met je hoe meer je verdient hoe hoger de belasting is het progressief belastingstelsel... maar je kan niet zeggen hoe hoe meer je verdient hoe hoger de belasting(al snap ik wat je bedoeld) maar je moet zeggen dat als iemand meer verdient, dat diegene procentueel meer belasting gaat betalen....
haha:D

simple creed 14-05-2003 12:31

Citaat:

Andijvie schreef op 14-05-2003 @ 13:28:
Het oude, want het nieuwe is nog niet in de boeken opgenomen.. maar ze kunnen er wel vragen over stellen, maar dan met genoeg uitleg over het nieuwe stelsel. Dus weet gewoon hoe het werkt en het lukt je wel :)
mijn leraar zei dat we het nieuwe kregen. Wij hebben het oude dan ook helemaal niet behandeld en alleen het nieuwe op stencil. MAar ach ik leer het oude dan ook wel even en dan komt het wel goed :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.