![]() |
[oldtimer] veel voorkomende taalfouten
komt u maar
|
begin jij maar
|
neit / inet = niet
sowieso wordt vaak verkeerd gedaan |
- Mond op mond reclame
- Rontonde - Handvaten - Frikandel (tegenwoordig zelfs door Mora gebruikt :eek: ) - Het kost duur - Er was helemaal niemand, ik was de enigste |
Ik irriteer me er aan dat hun zijn beter als mij :rolleyes:
zoiets? :D en de laatste tijd 'ik maak me zorgen dat' juist: ik maak me er zorgen over dat... |
als/dan doorelkaar
hun/zij enige/enigste mezelf/ me eige 'ik word' met dt :eek: gebeurd/gebeurt wordt standaard met een 'd' geschreven |
Interessant (interesant)
Portemonnee (portomonee) Intelligent (intilligent) vakantie (ja echt! vacantie) handvatten (handvaten) |
Citaat:
|
Engels: in plaats van you're your schrijven...
In plaats van rogue rouge schrijven... In plaats van they'll the'll schrijven... |
jou/jouw door elkaar halen
'me' ipv m'n/mijn... 'me moeder' 'me fiets' etc etc.. |
Citaat:
Verder heb ik moeite met het werkwoord gebeuren, wanneer een d/t? En ik haal dan en als altijd door elkaar.. En...... "ik kon hem toen nog niet" kon = kende :o Verder veel voorkomende fouten: Enigste bestaat niet, altijd enige. |
Chagerijnig, chagareinig, sjacherijnig, chagerijnig, chachareinig, chagarijnig :eek:
en nu ben ik vergeten hoe je het wél moet schrijven |
Het al oude twentse zij/hun :D He morgan? :P
|
Groter als.
Hoe duur kost dat? Dat is niet leuk voor hun. (Och, mijn schoonmoeder zegt 'hun' tegen alles :mad: ) En wat Hermione al zei: 'Me moeder'. Verder kom ik hier op het forum wel eens mensen tegen die nog nooit van leestekens gehoord hebben. Citaat:
|
Eentje waarvan vrijwel niemand weet dat het fout is:
Dat komt omdat... 't Is dus 'Dat is zo omdat' en 'Dat komt doordat'. Maak er maar eens een vraag van... dan zeg je 'Waardoor komt dat?' en 'Waarom is dat zo?', en geen 'Waarom komt dat?' |
Zoiezo, zo en zo, sowenso. Sowieso dus.
|
Daarentegen.
En de ;, die vaak op verkeerde plekken staat. |
Niet beheersen van werkwoordsgrammatica (ik wordt, hij zegd, het is gebeurt, etcetera). Het forum STIKT ervan.
Interpunctie wordt ook enorm vaak fout gedaan, zo plaatsen nog steeds veel mensen een komma voor het woord "en" terwijl dat op zichzelf al een verbindingswoord is. Een nieuwe zin beginnen met "en" staat ook niet echt mooi maar dat is geen echte fout. Verder worden woorden als onmiddellijk erg vaak fout gedaan. |
Een komma voor de 'en' vind ik erg mooi staan, en is geen officiele fout. :)
|
Citaat:
|
Dat is toch wel het toppunt.
Ik ben veel bezig met DiVX-films en veel van deze films zijn door gebruikers zelf vertaald. Als je die ondertitelingen leest kom je echt niet meer bij...het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien 'hij doed' Whahaha :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan me echt ergeren aan iedere taalbarbaar die met het 'ik ben dyslectisch'-smoesje aan komt zetten... Het komt natuurlijk voor, maar volgens mij is de remedie toch echt: veel lezen in de kindertijd... :o
|
Citaat:
Maar als je zeggen met ch schrijft, kan dat volgens mij echt niet aan dyslectie liggen. |
Citaat:
|
Citaat:
"die boek" in plaats van "dat boek" d/t-fouten, daar krijg ik het van delen van verschillende spreekwoorden door elkaar gooien "het concert WAT ik gezien heb" vreselijk |
Soms kunnen taalfouten leuk en nuttig zijn. Neem nou Johan Cruijff. Ook spreekwoorden door elkaar halen, kan best iets duidelijk maken, maar meestal is dat meer des duivels oorvijg dan de moeder van de porseleinkast.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Toch wel de D of T regeling. :)
|
Ik lees nog wel eens een profiel op internet (Cu2 met name) en soms kan ik wel janken! En dat beperkt zich echt niet tot één enkel profiel :(.
Maar de gruwelijkste fouten (vetgedrukt wat fout is): > eens/'s/es/is > even/effe/ff > niets/niks/nix > -je/-tjuh (verkleinwoord) > allebei/allebij > (-)woord/(-)woordt (zelfstandig naamwoord) En wat je ook ongelooflijk (is dát trouwens wel goed gespeld?) vaak tegenkomt, is fouten waarbij van een bijvoeglijk naamwoord (beide, sommige, vele) een zelfstandig naamwoord wordt gemaakt maar tegelijkertijd vergeten wordt een extra -n eraan vast te plakken. Vele wilden gaan fietsen dit weekend. Het is toch echt "Velen" hier. Oh ja, hier kreeg ik spontaan last van plekjes en bultjes op de meest vreemde plaatsen en dan vergeet ik de roos nog. En dat allemaal alleen maar van een "paar" taalfouten. Kijk me ende huiver. allo dit iz dan mijn site ik hoop dat je het leuk gaat vinden als je dingen over mij wil weten klik dan op deze *> tekentjuhs en als je iets wil weten wat er nie bij staat vraag het dan in een berichjuh en ook als je nix te vragen hep laat maar een bericht achter daar maar juh muh heeel blij mee veel plezier DAG Ik sommeer: allo/iz/wil/tekentjuhs/wil/nie/berichjuh/nix/hep/juh/muh/heeel En dan laat ik het ontbreken van alle interpunctie nog weg. Je kunt me taalpurist noemen, of juist miereneuker, maar het punt is gewoon dat "niemand" meer de tijd neemt om serieus erover na te denken hoe een bepaald woord gespeld moet worden. |
Citaat:
Frikandel staat trouwen ook gewoon in de Van Dale. |
Citaat:
|
Citaat:
|
'als leerling (of iets anders naar keus) zijnde'
Dat is dubbel! |
Altijd "jouw" ipv "jou" kan ook heel irritant zijn op msn bijvoorbeeld.
|
Verrassingen, januari, februari, enz
|
De gelen jas. Argh. *rilt*
|
"minstens"
|
Ik voelde mijzelf al zo'n roepende in de woestijn.Zullen we voortaan meteen gaan katten?
Ook een hele erge fout: groter als, of even groot dan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mie·ren·neu·ker (de ~ (m.), ~s) :p |
Jongentje, dus hypercorrectie.
Ik weiger overigens om pannenkoek te zeggen. |
Citaat: