![]() |
debat: studentendoop
De laatste jaren raken wel meer eerstejaarsstudenten gewond bij een studentendoop. wat vinden jullie, is een studentendoop nog zinvol of schaffen we het af?
pro: - is een eeuwenlange traditie - er moet een goede voorbereiding zijn - de bedoeling van een studentendoop bestaat erin respect te betonen aan de hogere jaars. - Bij de inschrijvingen moet men ook medische gegevens melden (zodat men niemand opsluit met claustrofobie) - Ook niet-gedoopten horen erbij. Ze mogen deelnemen aan alle activiteiten, buiten aan de cantussen en ze mogen niet in het presidium zetelen. contra: - het is een machtspelletje - je geeft de studenten een minderwaardigheidsgevoel - geen democratisch ritueel - niet-gedoopten hebben het gevoel er niet bij te horen, ze kunnen zich moeilijker integreren in het studentenleven. - Er bestaan ook alternatieven |
Studentendoop?
Ik wil helemaal niet gedoopt worden! ... Oh, het is een Belg... :p ;) :D |
pf, Belg... K dacht dat ze dat in Nederland ook kenden??
Of ben ik verkeerd? |
Oh ja, dat hebben we hier in Nederland ook, bij de corpora. In Nederland heet het ontgroening. En ook in Nederland vallen er wel eens gewonden en zelfs doden, omdat een 'nuldejaars' bijvoorbeeld een hele fles jenever moest leegdrinken (echt gebeurd!).
Ik vind dat we het moeten afschaffen, om de redenen die bij 'contra' al genoemd zijn. De 'pro'-argumenten wegen daar niet tegenop. |
Citaat:
Wat overigens afgeschaft zou moeten worden. |
Wat betreft persoonlijke filosofie en kijk op het leven alsmede mijn standpunten aangaande het leven dat geleid moet worden als student tijdens de colleges en als student na de colleges of tussen de colleges door en mijn kijk op het mogelijk geven respect naar andere mensen toe en mijn visie op het maken van plezier en hoe plezier gemaakt wordt, kan ik stellen dat ik de zogenaamde "studentendoop" hoewel niet in duidelijke terminologie hierboven of ergens anders beschreven in al haar vormen zowel op democratische gronden als op ethische gronden vanwege al haar negatieve facetten afwijs.
|
In mijn tijd was het de sport om de sjaarsjes zo snel mogelijk van hun maagdelijkheid af te helpen. Maar om dat nou ontgroenen te noemen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
De bedoeling van zo'n ontgroening en in België studentendoop is in de eerste plaats een intensieve kennismaking met je medestudenten. Met andere woorden: je wordt gebrainwashed en net als hun. Die studenten zijn allemaal precies het zelfde, zonder ook maar één karakterverschilletje (balluh!!). :rolleyes:
Het is gevaarlijk, hoewel de meeste studentenverenigingen nu al wel wat gematigder zijn en bijvoorbeeld St. Olof in Tilburg zegt dat er geen gevaarlijke dingen en drank aan te pas hoeven te komen. Echter zijn er ook studentenorganisaties zonder ontgroening (Plato in Tilburg). Studenten kiezen uiteindelijk zelf voor St. Olof en nemen daarmee zelf dat risico. Je kunt kiezen: Olof, Plato of helemaal niets. It's all your choice, toch? Verbieden? Nee, het is de verantwoordelijkheid van die studenten zelf om goede keuzes te maken. Overigens ga ik volgend jaar studeren om te studeren en ik laat me dus niet brainwashen, verstandige keuze. Al die stoere losers die dat wel doen, moeten dat zelf weten. |
Zie het topic over het corps op School & Studie...staan wel wat leuke reacties in.
Dit is geen actualiteit, of het moet gaan over het nieuwe ontgroeningbeleid van C.S. Veritas, wat opgesteld is n.a.v. de sancties van de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht en wat je niet meer met goed fatsoen ontgroening kunt noemen. (n) Bovendien: waar halen 'we' het recht vandaan om het eventueel af te schaffen? Damn zeg (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alsof enkele incidenten wat zeggen over alle ontgroeningen....
Mensen zijn toch zelf stom genoeg om daar aan mee te doen.... |
Van mij hoeft 'n ontgroening niet, hoor.
|
van mij ook niet
|
Citaat:
|
Ja, als je bij een korporale vereniging wilt weet je dat je dat kun verwachten. Je kan altijd opdrachten weigeren trouwens als je het echt te ver vind gaan.
|
moet iedereen zelf weten toch? Lijkt mij echt vernederend en snap ook niet waarom mensen er aan mee doen maar hee.. als ze dat nou graag willen?
|
wat is studentendoop, net zoiets als ontgroening?
|
Citaat:
art. 1, 10, 11, 15 GW Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen eerstejaars en overige studenten. Verder worden studenten wel eens lichamelijk mishandeld of opgesloten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |