![]() |
Kunst
Om het erg kort te houden:
Ik zelf, en waarschijn vele met mij, ziet de evolutie theorie als een van de waarschijnlijkste mogelijkheden. Kort gezegd: het gene dat zich het beste voortplant heeft een grotere overlevingskans, dit slaat niet alleen op genen maar ook op ideeën. Maar ik vraag me nu af, waar hoort kunst (oa muziek) hierin thuis, wat voegt het toe aan een individu of groep en zijn overlevingkansen?? |
Wat dacht je van vermaak als bron voor energie? Als bijvoorbeeld katten met elkaar spelen verhoogt dat de band die ze met elkaar hebben. Ook krachtmeten en afleiden van stress situaties.
Ook het doden van de tijd tijdens verveling kan leiden tot "spelen" en muziek maken en uittingen van kunst. |
over de evolutietheorie ben ik het helemaal met je eens Tjaslon!
en het antwoord van idmind is ook (y) vind ik dan... *lekker onnuttig* |
Ik denk dat dit beter op f&l past.
|
Citaat:
|
De grotschilderingen, die wij als oudste vorm van kunst kennen, waren religieus, bezwerend van aard. Zeker tot na de middeleeuwen heeft kunst veelal een religieus onderwerp gehad. Bach schreef kerkmuziek, Fra Angelico schilderde bijbelse taferelen. Ik noem een Sixtijnse Kapel?
Religie, mythologie, bezwering, had wel degelijk nut, ook in een primitieve jagers/verzamelaarscultuur. Het gaf jagers moed, vertrouwen, en de achterblijvers hoop. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom? Apen en mensen zijn twee zeer verschillende zoogdiren. Al eens een geprobeerd een aap met een mens te kruisen? |
De creatieve aard van mensen komt van creativiteit vandaan, in eerste instantie de mogelijkheid om nieuwe oplossingen te vinden in nieuwe situaties. Deze creativiteit is zich later dan ook gaan uiten in artistieke impressies. We vonden het mooi (of welke andere reden dan ook) dus maakten we meer muziek/tekeningen enz
|
Ik heb dacht ik antwoord, dank u (was misschien inderdaad een open deur). Mijn part mag het topic gesloten worden (tenzei iemand het niet eens is met idmind, KontraDix of poesiefox)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39. |