![]() |
differentiëren van e-machten
Kan iemand me vertellen hoe dit moet?, ik heb het ooit wel geleerd maar ben stukken vergeten.
Paar voorbeeld sommen: Differentieer: f(x) = (2 * e^x) / (x-1) f(x) = (2 * x - 4) * e^x f(x)= -x * e^x -stel een vergelijking op van de raaklijn van de grafiek van f in het punt 0 en bereken de coördinaten van de top. Los op: (2 * x - 4) * e^x = 0 ((2 * x - 4) * e^x) / (x - 1)² = 0 e^x = x² * e^x (2 * e^x) / (x * (2 * x + 3 )) = (2 * e^x * (2* x + 1)) / (2 * x + 3)² (dit zijn de eerste sommen van het hoofdstuk maar ik weet niet meer hoe ik moet beginnen :o) |
De functie f: x->ex heeft zichzelf als afgeleide. Aan de hand daarvan is met behulp van de kettingregel af te leiden dat g: x->ek*x de afgeleide
g': x->k*ek*x heeft. |
Citaat:
ex differentiëert naar ex en dan ku nje met respectievelijk de productregel en de quotiëntregel wel wat doen. |
f(x) = (2 * e^x) / (x-1)
g(x)=2*e^x g'(x)=2*e^x h(x)=x-1 h'(x)=1 Quotientregel: f'(x)=(((2e^x)*(x-1))-((2e^x)*(1))) / ((x-1)^2) f(x) = (2 * x - 4) * e^x g(x)=2*x-4 g'(x)=2 h(x)=e^x h'(x)=e^x Productregel: f'(x)=(2*e^x)+((2x-4)*e^x) f(x)= -x * e^x f'(x)=(-1*e^x)+(-x*e^x) (ook met de productregel) f'(0)= -1 (0 invullen in de afgeleide) Vergelijking van de raaklijn: y= -1(x-0)+0 = -x De top heb je als je afgeleide 0 is. (-1*e^x)+(-x*e^x)=0 -e^x=-(-x*e^x) e^x=-x*e^x 1=-x -1=x De x coordinaat heb je nu: Invullen in f(x) om de y coordinaat te vinden: f(-1)= -x * e^x = e^-1 = 0.3678.... Coordinaten van de top: (-1 ; e^-1) In de rest heb ik nu ff geen zin... |
ik zat net met een examenopgave met het volgende probleem:
primitiveer: e^(x/(n+1)) weet iemand hoe dit werkt? |
Citaat:
als je dit zou differentiëren zou je krijgen: 1/(n+1) * e(x/(n+1)) als je het integreert moet je dus een facor 1/(n+1) wegdelen ofwel vermenigvuldigen met (n+1) => F(x) = (n+1)*e(x/(n+1)) |
Citaat:
|
Ik snap het, thx
kom alleen niet uit deze: Differentieer: -3xe^(2x-1) |
Citaat:
-3*e2*x-1-3*x*2*e2*x-1=-3*e2*x-1(1+2*x). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39. |