![]() |
Nederlands SAMENVATTING, iemand goede tips?
Heey allemaal,
Jaja, maandag is het zover. Nederlands. Opzich valt de tekst wel mee.. Vergeet niet even alle tekstthema's etcc op een rijtje te zetten en ook even de moeilijke woorden! :p :) Maar... nu is toch vaak het grote probleem. DE! samenvatting. Wie heeft er nog tips voor het maken van een goede samenvatting? Alvast bedankt! |
Schrijf het NIET in je eigen woorden..! Dit is ons in de 4e en 5e enzo altijd verteld; samenvatting hoort in je eigen woorden te zijn.. maar bij de correcties moeten bepaalde woorden gewoon letterlijk terugkomen. Schrijf dus gewoon hele zinsdelen over..!
|
ik heb het examen nederlands (vwo) maandag ook, en met een beetje geluk staan bij de samenvatting aanwijzingen als:
vermeld in de samenvatting - welk verschijnsel wordt beschreven - wat is de oorzaak hier van - wat zijn de gevolgen - wat kan er aan gedaan worden als dat er bij staat, zit je volgens mij echt gebakken. maar anders moet het toch ook wel lukken?? gewoon beetje kijken welke van bovenstaande dingen voorkomen in de tekst, en inderdaad letterlijk overnemen kan soms helemaal geen kwaad!!! |
ik weet niet waar, maar ik had ergens gelezen dat je juist alleen de belangrijke passage letterlijk mag overnemen en de rest in beetje eigen woorden.
En verder geen voorbeelden gebruiken, dat is niet goed. Maar dan krijg je weer, was is wel een voorbeeld en wat niet :D, is een voorbeeld van een paar alinea's nog een voorbeeld en moet je die dus niet in je samenvatting doen, of is het in een keer meer dan een voorbeeld omdat het zo lang is......... heb geen zin in maandag :( |
Citaat:
bij de examens in de examenbundel staat dat er inderdaad altijd bij, is inderdaad heel handig, dan schrijf je de kernzinnen uit alinea's onder elk kopje op en maak je er daarna een lopend verhaaltje van en je hebt meteen een goede indeling. Maar staat dat er ook onder bij het examen van maandag? |
Citaat:
en me broer (die had dus VWO examen 2002) kreeg allemaal aanwijzingen erbij!! dus ik heb toch goede hoop....maar verzekeren kan ik het niet he!! |
Citaat:
|
Als in dat stukje tekst van de samenvatting staat:
- Wat zijn de problemen - Wat zijn de schijnoplossingen - Etc... Dan moet je elk stukje een nummer geven en dan de hele tekst uitzoeken en deze nummers erbij zetten (je mag op je examenblad schrijven dus..). En als je maximaal 180 woorden mag schrijven, doe dan ook 180 woorden en geen 140 want hoe meer hoe beter :). |
mijn leraar zei, en zag ik ook in het examen van vorig jaar, dat er altijd punten staan die je erin moet verwerken.
als je die gewoon zo kort mogelijk opschrijft en er dan een lopend verhaal van maakt, heb je volgens mij de meeste punten wel binnen.... en wat ook handig is, tijdens het lezen al dingen aanstrepen, kernzinnen enzo... |
Euhmm... Kijk in je examenbundel (of losse bladen) voor de grap eens naar examen 1993...
Daar staat in de opdracht van de samenvatting: maximaal 120 woorden... tel nu voor de grap eens het aantal woorden dat in de samenvatting van het correctiemodel staat... 147!! Ja zeg, zo kan ik het ook!!! Dus... je blijft binnen 120 woorden, en dan mis je enkele onderdelen, of je schrijft alle belangrijke dingen op, en dan overschrijdt je de 120 woorden limiet... way to go Cito :P... |
nog 1 tip als t als een tip kan worden beschouwd. Als je echt in de knel komt met het aantal woorden, je mag max. aantal woorden met 10% overschrijden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
maar helaas tellen spellingsfouten ook mee
1 punt eraf voor een fout belachelijk maar ja :( |
Citaat:
niet dat ik van plan was om alles klakkeloos over te nemen ;) |
Wat ik altijd doe; ik schrijf eerst de hoofdgedachte en het onderwerp op, die moeten nml terugkomen in je samenvatting.
Dan begin ik met op te schrijven wát ik samenvat en van wíe het is, dat is nml verplicht naar het schijnt. Vervolgens lees ik alinea 1 door, ik onderstreep de belangrijkste zinnen en ga verder met alinea 2, doe daar hetzelfde zo de hele tekst door. Voorbeelden laat ik totaal achterwege. Tel het aantal woorden dat je onderstreept hebt; is het teveel? schrap dan een zin of wat. Is het te weinig? Maakt niet uit; je kan de tekst in eigen woorden langer maken. Vergeet nooit dat je niet op mag schrijven;'Ik vind dat...' Jíj vindt namelijk niets, daar gaat het niet om, schrijf op;'De schrijver vindt dat..' Daar moet je echt goed op letten! |
Citaat:
|
neem geen ik over uit de tekst
schrijf argumenten als "meisjes eten minder dan jongens" helemaal op ipv alleen "meisjes eten minder" |
Nog even 1 vraagje! Mag je tijdens het schrijven van een samanvatting het indelen in alinia s?
|
Citaat:
|
Bedankt FLoris!
|
Citaat:
|
Citaat:
Krijg je daar dan puntenaftrek voor? groeten |
Moet de titel van de tekst en de auteur er ook bij? Lijkt mij van wel eigelijk...
|
Citaat:
|
Bij de opdracht van de samenvatting staat welke punten je in je tekst moet vermelden. Zorg dat je deze punten hebt, brei het aan elkaar tot een goedlopend geheel en klaar ben je.
Volgens mij moet je je over die samenvatting echt niet al te druk maken hoor. Na 6 jaar Nederlands kan je er best vanuit gaan dat je het kan. |
Mijn leraar raadde aan als t bijvoorbeeld een samenvatting moest zijn van 200 woorden er 220 maximaal te gebruiken (10% woordoverschrijding mag) en als je er dingen in zet die niet hoeven krijg je er geen aftrek voor dus je kunt er beter teveel dan te weinig inzetten. Suc6 allemaal!
|
Zolang je niet aan je maximum aantal woorden zit zoveel mogelijk in de samenvatting proppen. Als je bv niet weet hoeveel argumenten je meot hebben en je denkt: HOort deze er nu wel of niet bij, gewoon erbij doen want je krijgt geen aftrek voor overbodige informatie!
|
Ons is over het schrijven van de titel en auteur verteld:
1e regel: Naam van de auteur 2e regel: Titel van het artikel (Naam en titel mogen ook omgewisseld, maakt niet uit. Maar het mag NIET tussen aanhalingstekens ofzo!) Witregel Inspringen en met de samenvatting beginnen. Volgende alinea's ook inspringen. En NOOIT je naam eronder zetten. |
Citaat:
|
je schrijft als ware gewoon van elke alinea een stukje over er hoeft dus geen inleiding/conclusie bij?! :confused:
|
Citaat:
|
Nog een tip: je mag je woordenaantal met 10% overschrijden, maar kom daar alsjeblieft niet overheen, dat vreet echt aan je punten (er gaan geloof ik 4 punten per 10 woorden teveel vanaf ofzo).
Verder vaak gewoon de volgende volgorde aanhouden: inleiding, stelling, beschrijving argumenten voor, argumenten tegen, conclusie, slot. Of: inleiding, stelling, beschrijving, oorzaak, gevolg, oplossing, slot. Dit moesten wij bij het schoolonderzoek tekstbegrip in 6V aanhouden (en had daar geloof ik een 8 voor). Op je eindexamen staan verder gewoon globaal de dingen die in je samenvatting moeten zitten. |
Citaat:
|
't Is hier al vaker gezegd, Miess zei het net nog, maar even een fijn bericht (wat iedereen vast al weet, maar toch fijn blijft);
Het is een geleide samenvatting, er staan dus van te voren punten genoemd die moet benoemen! Zoek die op in de tekst en je hebt al veel punten binnen! |
print eens een examen uit met de correctievoorschriften erbij
je krijgt een duidelijk idee wat ze willen zien als je ziet waar de punten voor gegeven worden vaak is het al zo dat als je bepaalde woorden noemt je al punten krijgt zo moeilijk is het echt niet, het is echt zon puntensprokkelopdracht en je moet toch zeker wel 60 procent van de punten halen (laten we het houden op 15 punten ;)) |
Wat moet er allemaal boven / onder de samenvatting staan? Onze leraar heeft daar nogal op zitten zeiken enzo, maar volgens mij maakt het niet heel veel uit als ik de correctiemodellen zie..
'Samenvatting van .....(titel tekst)....... door (eigen naam) ' En moet de bron erbij, het aantal woorden, etc etc? |
Staat er nergens op internet een samenvatting van heel nederlands wat je een beetje moet kenne?
|
Citaat:
Onder de samenvatting dan het aantal woorden. Volgens mijn leraar Nederlands van vorig jaar moet je je samenvatting ook altijd een nieuwe titel geven, maar dat vind ik zo raar... Moet dat echt? |
Citaat:
|
ik heb nog nooit iets gehoord over zelf een titel verzinnen, en heb daar in correctie modellen ook nog nooit iets van terug gezien, kan het me dus niet voorstellen.
telt je titel eigenlijk mee met het aantal woorden? wnat als ik titel-schrijver-bron-eigennaam op schrijf zit je zo al op een aantal en dan moet ik dus niet uitgaan van het aantal woorden + 10%, die tienwoorden of zo schelen zo twee/drie punten. |
bij die NL samenvatting vragen ze om punten. begin met het schrijven van die punten en dan het antwoord erachter plakken.
dus wat vind de auteur met betrekking op drugs (bijvoorbeeld) de auteur vind met betrekking tot het onderwerp drugs dat...................... dan krijg je alvast 1 punt voor als je dat met 5 gevraagde punten doet ...heb je toch weer 5 puntjes in de pocket... massjol |
wij moeten nooit iets boven onze samenvatting zetten.
|
Citaat:
OMG , HEEFT JULLIE SCHOOL GEEN EXAMEN BUNDELS?? AUTEUR - regel open - " " TiTel - " " - " " Samenvatting: |
Kijk bij een willekeurige samenvatting in de examenbundel en er staat:
Code:
Auteur |
Over de opbouw...
men heeft tegen ons gezegd dat de traditionele inleiding/kern/slot opdbouw er zeker niet in hoeft te zitten. Behandel gewoon de hoofdpunten. en als je titel e.d. erboven zet... telt dat dan al mee voor je woordenaantal? |
de opdracht van de samenvatting bestaat uit mssn 3 delen.
nummer die, nummer ze in de tekst waar zet staan en schrijf het dan LETTERLIJK over dus in je samenvatting komt dus ook echt dit te staan: de oorzaken voor het fet dat er meer olifanten zijn, komt omdat er minder jagers zijn, en minder bossen zijn gekapt en ik geen olifantenvlees lust.. :D |
ik had zon examentraining op dvd gezien en daar zeiden ze:
-je moet je aan de punten houden die is gevraagd... -ga niet over andere dingen (die niet gevraagd worden) zitten te schrijven want dat kost je 1 woorden en 2 misschien punten -als er gegeven is: geef de argumenten waarom de president het er niet mee eens was, dan kun je het beste antwoorden door een herhaling--> de president was het er niet mee eens doordat ......... -uhm verder weet ik hjet niet meer...maar hoe zit het nou met die indeling? is inleiding,kern,slot noodzakelijk??? en hoe moet je nou beginnen?! :confused: succes morgen! (y) |
Titel staat boven de samenvatting en telt dus niet mee in aantal woorden.
|
Als ik zo eens door het topic heen scroll begin ik me af te vragen wat er wordt bedoelt met 'inspringen'.
Wat wordt er eigenlijk bedoelt met inspringen ? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.