![]() |
ned samenvattig...
Even 1 klein vraagje; maar als er bij de samenvatting bij zo'n balletje (wat er allemaal in moet tekomen staan) staat dat de mening van de schrijver erin moet staan, hoe zet je dit dan in je samenvatting; ''volgens de schrijfer'' of ''ik'' (wat me erg raar lijkt als je aan het samenvatten bent; maar volgens de schrijver vond ik ineens ook zo gek staan...) :confused:
|
ik denk dat ik het zo veel mogelijk probeer te vermijden omdat ik het niet zeker weet, maar iig zou zeggen dat de schrijver beweert dat... ik is volgens mij fout, in proef samenvattingen is 'de schrijver beweert' niet fout gerekend door mijn leraar.
|
je kunt ook gewoon de naam van de schrijver gebruiken
|
Citaat:
Mwah daarnet was volgens mij gewoon geen goed moment om te gaan samenvatten, alles leek gek te staan :p |
je moet het niet als jezelf gaan verwoorden en ook niet zeggen dat de schrijver het zegt
gewoon de tekst samenvatten alsof je een neutraal persoon bent |
Citaat:
Volgens mij gewoon vermijden dus Als het een betoog is en je moet de mening van de auteur weergeven, kun je dan niet gewoon zeggen 'dat het zo is' ipv dat iemand het vindt?? |
Niks benoemen als het om de schrijver gaat!!! (zo drukte onze lerares ons op het hart). Als de schrijver iets een schande vind dan schrijf jij in je samenvatting gewoon: "Dit is een schande" verder niks.
|
Citaat:
Maar goed; ik zie wel hoe ik dat morgen op ga lossen, mss komt het wel helemaal niet aan de orde :) |
Doe gewoon alsof je de schrijver bent, die zijn tekst nog een keer schrijft maar dan in het kort! Geen namen vernoemen ofzo dus!
Succes ermee allemaal. xxx D. |
Citaat:
|
passive zinnen maken (y)
|
Citaat:
:o :o :o :o :o :o :o Ahum... dat wordt nog wat morgen... :o Wat heb ik eigenlijk geleerd in die 7 jaar nederlands :rolleyes: :p |
Citaat:
Daarom kom ik liever niet op dit soort forums want dan ga je het verkeerde leren, dat is dus fout.... :rolleyes: Je moet schrijven wat de schrijver vind, en geen naam noemen of ik vind, alleen de stelling gebruiken |
Dus in een onpersoonlijke stijl schrijven en daarbij dus persoonlijke voornaamwoorden vermijden.
|
je moet volgens mij ook echt niet bij elk 'balkje' de schrijver noemen, maar als er staat 'geef het standpunt van de schrijver betreffende...' kun je toch zeggen ... (naam schrijver/de schrijver) beweert dat....?
|
Citaat:
|
Wij hebben het als volgt geleerd. Als in de tekst staat:
"Naar mijn mening is het zo dat het het beste is om de hypotheekrente-aftrek af te schaffen" - (puur hypothetisch), moet je samenvatten: "Het is het beste om de hypotheekrente-aftrek af te schaffen". Dus schrijven vanuit neutraal persoon. Neem als voorbeeld Examen 2002 -> tijdvak 2, waar gevraagd wordt naar de mening van de auteur in de samenvatting. Copy, paste is niet mogelijk (lukt mij iig niet) omdat het een pdf-bestand is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57. |