![]() |
Kruisingselasticiteit iemand ooit van gehoord???
Wij hebben laatst nog uitleg gekregen over de kruisingselasticiteit maar heeft iemand er een goede uitleg voor??
|
gewoon: oorzaak boven, gevolg onder, of was het nou andersom..
|
gevolg boven
oorzaak onder... toch?!?!?! :confused: |
(oorzaak/gevolg)*(delta gevolg/delta oorzaak)
|
Kruiselasticiteit zit er nog wel in, maar hoe berekende je de punt-elasticiteit ook al weer?
|
dat hele punt-elasticiteit komt niet eens in mijn boek voor :mad:
Vaag kan iemand het uitleggen... |
Economie is morgen al! Ojee...
Maar goed. prijselasticiteit van de gevraagde hoeveelheid: Ev=(procentuele hoeveelheidsverandering)/(procentuele prijsverandering) als er iets negatiefs uitkomt, betekent dat dat een prijsdaling een stijging van de gevraagde hoeveelheid tot gevolg heeft. puntelasticiteit is de elasticiteit op één punt (goh), dus de elasticiteit bij een bepaalde prijs. formule: Ev=(dq/dp)*(p/q) waarin p=prijs en q=gevraagde hoeveelheid en d=delta (dq/dp) is de differentiaalcoefficient van de Qv formule als Ev < -1 -->> procentuele verandering van q is groter dan procentuele verandering van p als Ev > -1 -->> q reageert weinig op prijsveranderingen hoe noodzakelijker een goed, hoe prijsinelastischer de vraag kruislingse prijselasticiteit: de mate waarin de gevraagde hoeveelheid van goed A reageert op een prijsverandering van goed B oftewel: Ek=(relatieve verandering van gevraagde hoeveelheid van goed A)/(relatieve verandering van prijs van goed B) kruislingse puntelasticiteit: Ek=(dqA/dpB)*(pB/qA) bij substitutiegoederen is de Ek altijd positief bij complementaire goederen is de Ek altijd negatief snap? |
Citaat:
|
Is punt-elasticiteit weeer wat anders dan INKOMENS-/BUDGETelasticiteit?
|
daar heb ik nou nog nooit van gehoord... maar die prijselasticiteit gaat over de invloed tussen prijs en gevraagde hoeveelheid, dat zal wel iets anders zijn dan inkomen en buget neem ik aan...
|
Volgens mij is het gewoon de prijselastisiteit, die je alleen dan niet uitrekent met de procenten maar met de absolute getallen.
|
Ehm....
komt elasticiteit ook voor 'in de kern van de Economie' deel 1 door dhr Heertje..? |
Citaat:
maar is niet zo moeilijk.. proc. verandering van vraag van goed x / proc. verandering van prijs van goed z goed z veranderd prijs --> is de oorzaak.. het gevolg is verandering van de gevraagde hoeveelheid . Dan kan je dus nog hebben dat ze vragen of het subsitutie, indifferent of complementair goed is. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13. |