Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Lastiggevallen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=482201)

ANTIWAR 19-05-2003 17:16

Lastiggevallen

Een vriendin van mij word vaak lastiggevallen door haar vader op sexueel gebied (14 jr.). Ik kreeg het vorig jaar te horen van een betrouwbare vriend. ik kan het moeilijk verwerken zeg maar omdat het een harde klap was. maar ze weet niet dat ik het weet. moet ik het vertellen aan haar dat ik het weet? en misschien kunnen we erofer praten als ze wil?

Mushu 19-05-2003 17:20

*denkt na*
het spijt me, ik weet het eigenlijk niet zo goed...
misschien met je laten doorschemeren dat je het weet en er dan verder niet op door gaan, wel laten merken dat je het weet, als ze er dan over wil praten, komt ze vanzelf wel naar je toe denk ik...

SaGA 19-05-2003 17:20

Ja, als je ziet dat zoiets gebeurt moet je meteen ingrijpen! Echt... praat er gewoon over met je vriendin wat je weet. Maar niet meteen tegen iedereen gaan vertellen want daar kan je je vriendin dus nog meer mee in de problemen helpen (schaamte en ontkenning enzo). Maar als er iemand seksueel mishandeld wordt moet je dat niet maar voorbij laten gaan zo van, het is mijn probleem niet en het zal wel meevallen allemaal. Vooral omdat ze zo jong is zou het haar echt goed psychologisch kunnen beschadigen.

ANTIWAR 19-05-2003 17:36

ik heb het tegen niemand verteld en ben het ook niet van plan te vertellen tegen iemand. ik kan moeilijk haar vader aanklagen zonder dat ze t weet...ik heb geen bewijs!

Nona 19-05-2003 17:56

Je hoeft ook absoluut geen juridische maatregelen te nemen. Als zij dat wil doen kan je haar daar misschien bij helpen, maar daar kan je dan beter hulp bij inschakelen, en ook echt alleen als zij het wil.

Als ik jou was zou ik er met haar over praten. Dat is ten eerste eerlijk als vriend(in) en ten tweede kan je haar er dan ook mee helpen.
Het beste kan je er denk ik gewoon met haar over praten, maar als ze niet wil (en die kans is groot) kan je haar ook niet dwingen. Ze moet zelf met het initiatief komen (hoewel je haar wel kan aanmoedigen).

Als ze er iets aan wil doen kan je haar misschien helpen door haar in contact te laten komen met de kinderbescherming of iets dergelijks. De kinderbescherming heeft er verstand van en de macht om er iets aan te doen.
Ook een gesprek via de kindertelefoon wil nog weleens helpen, vooral omdat ze dan anoniem kan zijn en toch haar verhaal kwijt kan. Slachtoffers van misbruik schamen zich vaak voor hun situatie en daar weet niemand wie ze is.

Voor jou: laat het niet al te veel invloed op je hebben. Praat er met iemand over (bij voorkeur iemand die haar niet kent, dan lekt het ook niet uit) en hou afstand als je voelt dat het je te veel doet. Denk maar zo: als jij eronder lijdt kan je haar ook minder goed helpen.

Take care
Nona

Ms Rose 19-05-2003 18:04

Probeer haar interesse te wekken. Maar probeer niet te laten doorschemeren dat je het over haar hebt. Dan loop je namelijk het risico dat ze dichtklapt. Vertel haar, heel terloops, een verzonnen verhaal over een oude vriendin die werd lastiggevallen door haar buurman of weet ik veel en hoe ze daarvan afgekomen is. Ik garandeer niet dat het werkt, ik heb nooit zoiets meegemaakt. Maar ja, je kan het proberen.

Tjaslon 19-05-2003 18:29

Citaat:

ANTIWAR schreef op 19-05-2003 @ 18:16: en misschien kunnen we erofer praten als ze wil?
Als ze dat wou dan had ze het denk ik rechtstreeks aan jou verteld. Je kan ook een keer een gesprek die kant uit sturen dat ze een erg mooie gelegenheid heeft om het te vertellen :). Eigenlijk precies wat Ms Rose zei. :)

Wiltine 19-05-2003 19:12

hey ANTIWAR

ik denk dat je het op een goed moment gewoon rechtstreeks aan haar vragen. Je weet het tenslotte niet zeker.
Ze zou misschien wel kunnen dichtklappen, maar dat verschilt hoe ze er tegen aan kijkt.
En, dit mag natuurlijk niet te lang duren, het kan haar helemaal kapot maken.
maar ja, ik heb zoiets ook nog nooit meegemaakt, dus ik kan je geen goede raad geven

-xxx- Wiltine

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.