![]() |
Ik zoek een mooi, beeldend gedicht
Hai dichtertjes onder ons,
Voor het vak tekenen op school heb ik een gedicht nodig dat ik uiteindelijk uit moet gaan werken tot een tekening. Het gedicht moet wel een beetje beeldende elementen bevatten maar dat is wel logisch. Heeft iemand een mooi gedicht voor mij? Alvast bedankt! Kusz Dreamz |
misschien meer een verhalend gedicht? stukje Homerus (of andere klassieke dichter) of Dante? daar weet ik in elk geval van dat het beeldend is.
verder misschien gewoon dichtbundel erbij pakken en bladeren maar.... |
Vang een gedicht van Ulfheidin, zal beeldend genoeg zijn. :)
|
Hennie Roth.
Vanuit de hemel loopt een weg Vanuit de hemel loopt een weg rechtstreeks naar deze aarde, de aarde die God na de val niet wegdeed, maar bewaarde. Die weg loopt over Bethlehem, waar Jezus werdt geboren, naar Golgotha, waar Hij aan 't kruis stierf voor wie naar Hem horen. Gods weg die door de dood heengaat, die Christus heeft gelopen, is niet geëindigd in het graf. God deed de doodsdeur open. Die weg loopt door Jeruzalem rechtstreeks vanaf de aarde de hemel in, waar God regeert, die zelfs Zijn Zoon niet spaarde. Die weg naar God is vrij te gaan, die weg leidt naar het leven. God heeft terwille van Zijn Zoon daarvoor Zijn Geest gegeven. Vanuit de hemel loopt een weg rechtstreeks naar deze aarde, de aarde, die de Here dankt, omdat Hij haar bewaarde. |
ik vind deze eerste niet echt wat, maar hier komen er een paar:
Bloem een bloem vouwt zich langzaam open steeds meer wordt er zichtbaar totdat de bloem zover open is dat de kern zichtbaar is en dan nog verder veel verder opent zich die bloem hij wordt groter, mooier, kleuriger bijen vliegen erop af en eten de gele kleur het stuifmeel belandt in goede aarde en slechte aarde maar weer een nieuwe bloem ontspringt uit de goede aarde niet wetend de mooie functie die hij moet vervullen een heus sonnet: Droomreis Ik keek omhoog, de wolken ver boven mij Als snel was er dat magische gevoel De zon scheen, de wind lag, de lucht was koel Ik voelde me als een vogel zo vrij. Ik wist: dit werd de allermooiste reis Een regenboog met al zijn mooie kleuren Ik snoof de allerheerlijkste geuren, Zag mijn droomkasteel in het paradijs. Ik reisde verder: een sterrenregen Dit was het gevoel van gelukkig zijn In deze schoonheid voelde ik me klein. Als laatste zag ik alle planeten Ik zou dit nooit meer willen vergeten ’t Was jammer, maar de wekker wekte mij. Denk niet dat je hier zo heel veel mee kan: Het leven het leven is als een dik boek je bladert er wat in en je gaat lezen soms is het zo spannend dat je ogen over de woorden flitsen en steeds maar verder willen om te weten wat er komt soms sla je liever een stukje over en lees je iets snel door maar half te weten te komen wat er eigenlijk staat maar meestal lees je rustig bladzij voor bladzij het boek door totdat het uit is het leven is als een dik boek je leest erin totdat het uit is Ongeluk een gil in de duisternis breekt de nacht in tweeën het donkerrode bloed bedekt de grond de scherpe glassplinters verbrijzelen het leven die snerpende toon met het felle, kille blauw verlichten de stilte om alles weer achter te laten maar niet zoals het was leegte… Deze gaat over de seizoenen: Schoonheid Opkomende zon broedende vogels bloeiende bloemen De zon tegen een strakblauwe lucht, geen wolkje te bekennen Eén rode roos tussen de vele witte gele bomen een deken van bladeren en veel wind Zijn laatste zucht een druppel bloed op de witte sneeuw Donkere tunnel, zonder doel Beklemmend angstgevoel Maar daar: de poort Licht Dromen ik droomde altijd al een ster te zijn en daar te vliegen hoog boven de aarde ook droomde ik een bloem te zijn en te bloeien geurig en kleurig ooit droomde ik een vogel te zijn te kunnen zweven tussen hemel en aarde nu droom ik om mens te zijn eerlijk, wijs en open maar de mooiste dromen komen alleen in m'n dromen uit. wie weet kan je er wat mee... : opa hij lag daar het verweerde gezicht lag verveloos tussen de lakens de breekbare lippen konden niet meer lachen de blauwe ogen zouden niet meer stralen zijn mond, die ooit gesproken had, hapte af en toe naar lucht het moment was daar de laatste zucht... Zo mooi Een gouden engel met een bordeauxroden hart twee zijden vleugels zwevend op de wind als een vlinder zo mooi een grote, ronde, volle maan komt achter de wolken vandaan hij schittert in de donkere nacht maakt de wereld zo mooi geel als een glimlach zo mooi een groene lenteboom met fluwelen knoppen strekt zijn takken uit verspreidt een hemelse geur als de liefde zo mooi. ik hoop dat je er wat mee kan. zoniet, dan niet ;) |
Dank je! Ik ben ervan overtuigd dat er iets bijzit! Ik zal eerst wat oefenschetsen maken en dan uiteindelijk kijken met welk gedicht ik het beste iets kan!
Nogmaals THNX!! Kussss Dreamz |
deze misschien :D
Met het strijklicht van een nazomermiddag gleed net datgene langs pracht en praal, om zo voorbij de wortels van het kitscherige havenstadje langs smalle straten in een hoekje te verdwijnen. In deze zilte lucht van de zee kruist het langs daken, schittert het over smeedijzeren balkonnen en reikt het tot ver over het plein scheidt het net nog voorbij kliffen en verdwijnt langs muren van venijn. Zo gingen deze eenzame dagen van herinneringen langzaam, maar geruisloos mee, in het grijs van staal met daarachter een silhouet van rook. Dit eens zo spelende avondconcert verschuilt zich vanachter de eens zo purperen gloed. En zo zag ik een hemel aan wolken waar bergtoppen fluisterden ivoren torens de kleurige historische betegelde huizen het antiek in opspattend water de oorsprong lieten verkoelen. De laatste wringing der zonnestralen van dit land onder mijn voeten word nu weggedragen door de glinsteringen van de zee. De dagen van weleer scheiden, zoals een ruige zeebonk de antiek bontbeschilderde vissersboot achter een laatste rotsformatie ziet verdwijnen. Eindbestemming vereeuwigd; maar met een pittoresk aansluitend geheel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40. |