Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   eetstoornis (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=48814)

*mies* 09-04-2002 20:31

eetstoornis

hey,

ik wil vragen wat jullie onder eetstoornissen verstaan. dus boulimia en anorexia. -xxx- michelle :rolleyes:

Ki Fighter 09-04-2002 20:45

Dat je denkt dat je dik en lelijk bent (wat meestal niet zo is), als gevolg steken ze hun vinger in hun keel en kotsen alles uit omdat ze denken dat ze zo dunner worden. Kijk maar naar GTST, daar heeft die krullebol ook eetstoornissen.

Mad^Athlete 09-04-2002 20:48

Tja een eetstoornis, een standaard definitie is er niet voor. Bij ieder persoon is het anders. Maar wat ik een aantal belangrijke kenmerken vind zijn :iemand is de hele dag met eten en kalorieën bezig, eten is een obsessie geworden, het niet eten of zeer onregelmatig eten, zich altijd te dik vinden, terwijl dat niet zo is, en ga zo nog maar ff door . . .

Op de site van SABN vind je erg uitgebreide info hierover
www.sabn.nl

Nog een vraagje waarom wil je dit weten ???

Mollusc 09-04-2002 21:37

Een verstoord eetpatoon; teveel of juist te weinig eten. De reden hiervan kan zijn dat de patiënt zichzelf te dik vindt of omdat honger goed voelt (omdat je dan bijvoorbeeld 'niks anders' meer voelt, de honger verdrijft als het ware alle andere gevoelens) (wat bij mij zo is), of omdat de honger een 'straf' is voor de patiënt zelf (bijna een vorm van automutilatie dus), of omdat het abnormaal eten op een andere manier 'goed' voelt.

Heb ik nou alle verschillende aspecten gehad?

Mollusc 09-04-2002 21:41

Citaat:

*mies* schreef:
dus boulimia en anorexia.
Uhm vergeet de andere niet. Binge Eating Disorder (BED) en NAO (Niet Anderszins Omschreven)

(www.sabn.nl inderdaad)

MissLopez 09-04-2002 21:43

volgens mijn moeder heb ik een eetstoornis......
volgens mijzelf niet. Ik heb abosluut geen anorexia of boulimia, el is het zo dat een meisje in mijn klas. een heel jaloers meisje die over mij roddelt (ja echt vreselijk kinderachtig voor iemand van 18) en die dus gewoon toegeeft dat ze jaloers is op mijn figuur. Maar goed, zij zei dus ''jeetje jij hebt ook geen kont'! puur om mij te kwetsen, ik weet dus dat dit nergens opsloeg maar goed......einde verhaal.

Ik ben dus mooi wel vanaf dát moment iedere dag alleen maar eten, eten, eten. soms dan ben ik vol maar zoek ik naar eten omdat ik dus móet aankomen, maar ik spuug dus niks uit ofzo. Wel moet ik aankomen van mezelf, en stop ik echt heel veel in me tas wat eten betreft naar school toe, op straat koop ik veel en het hele huis roof ik leeg puur om aan tekomen......wat is dit nou?

Freyja 09-04-2002 21:58

Je kan moeilijk zeggen 'wat jullie onder anorexia en boulimia verstaan' , want dat zijn bekende ziektes en de symptomen staan vast.

Bij anorexia eet je niet meer en heb je een verstoord zelfbeeld. Bij boulimia eet je juist wel, heb je vreetkicks, en spuug je alles weer uit. Ook een verstoord zelfbeeld.

*heeft geen tijd om er dieper op in te gaan*

Leonoor 10-04-2002 05:44

Citaat:

Mollusc schreef:

Uhm vergeet de andere niet. Binge Eating Disorder (BED) en NAO (Niet Anderszins Omschreven)

(www.sabn.nl inderdaad)

En orthorexia (te gezond eten).

Tja, wat ik er onder versta...? Gewoon het ziektebeeld wat vaststaat (zoals gene boven mij al zei). En ik vind het k*tziektes, maar dat lijkt me duidelijk.

*mies* 11-04-2002 20:24

waarom ik dit wil weten? nou, ik denk dat mijn vriendin het gaat krijgen, ik vertel dit tegen bijna niemand. Ze wil gaan afvallen, maar de is zo mager! Ze is 13 jaar, is 1.80 als het niet langer is en ze weegt ongeveer 50/53. Nou, ze gooit wel eens eten weg op school, ze is heel sportief aan het skeeleren en fietsen. Ze is gaan roken, niet veel, maar toch, dat verminderd de eetlust immers, dit alles hoeft niet erg te zijn, maar nu hoorde ik, dat ze ook al 3x heeft gekotst. Ik zie haar als ik geluk het 1x in de 2 weken of minder, maar het is mijn beste vriendin. Ze heeft ook al gezegd, dat ze al een paar vriendinnen van haar heeft uitgescholden, omdat die wat zeiden over haar roken, nu durf ik er niet zo goed over te beginnen bij haar.

Hoe steek je eigenlijk een vinger in je keel? Ik heb het eens geprobeerd om te voelen wat zij voelde, maar hoe diep ik ook ga, mijn mijn wijsvinger, ik kots niet. Hoe voelt zei het dan? kan iemand hier antwoord opgeven. dit is heel belangrijk voor me! Ik wil mijn vriendin helpen. -xxx-

Cinamon 11-04-2002 21:20

ik heb dat wel eens gedaan...
ik ging als ik met mijn wijsvinger bij mijn huig (ik geloof dat dat zo heet) en toen moest ik al kotsen
ehm
tja...
voor de rest ik denk dat je je vriendin op een of andere manier duidelijk moet maken dat het niet echt geweldig gezond is waar ze mee bezug is...
(dat was misschien al zwaar duidelijk maar tog)
ik weet hoe het voelt om je dik te voelen terwijl je dat eigelijk niet bent...

ehm
meer kan ik niet zeggen

good luck

kuz

wicce 11-04-2002 21:30

Citaat:

Ki Fighter schreef:
Dat je denkt dat je dik en lelijk bent (wat meestal niet zo is), als gevolg steken ze hun vinger in hun keel en kotsen alles uit omdat ze denken dat ze zo dunner worden. Kijk maar naar GTST, daar heeft die krullebol ook eetstoornissen.
wat heerlijk oppervlakkig van je. maar dat is begrijpelijk, want jongens en mannen kunnen zich erg moeilijk verplaatsen in iemand met een eetstoornis.

een eetstroonis kan door heel erg veel verschillende dingen komen, het gaat vaak niet om eten, het gaat meestal om controle. bij elk iemand is het anders. Voorbeelden zijn afzetting voor hun ouders, die met problemen zitten. of een denkbeeld in het hoofdprenten over het perfecte meisje van vandaag de dag. of problemen niet in de hand kunnen hebben, en dat afreargeren door minder of juist meer te eten. het komt vaak neer op controle. daarom zijn heel meisjes met anorexia ook erg perfectionistisch. maar bij ieder meisje is dit anders.

jongens kunnen trouwens ook hebben, alleen dat zijn er maar erg weinig.

Leonoor 12-04-2002 06:08

Citaat:

wicce schreef:

wat heerlijk oppervlakkig van je. maar dat is begrijpelijk, want jongens en mannen kunnen zich erg moeilijk verplaatsen in iemand met een eetstoornis.

Das niet waar (het woord onzin wil ik niet gebruiken), dat verschilt nl net zo per jongen als per meisje. Er zijn ook jongens met een eetstoornis, die weten dus prima hoe dat is. En er zijn ook jongens zonder eetstoornis die zich er in kunnen verplaatsen.

Verder voor iedereen: ga niet even uitproberen hoe het nou is om je vinger in je keel te steken. Je lichaam is hier niet opgebouwd, dat is dus niet de bedoeling.

Anne 12-04-2002 18:45

Citaat:

Leonoor schreef:

Verder voor iedereen: ga niet even uitproberen hoe het nou is om je vinger in je keel te steken. Je lichaam is hier niet opgebouwd, dat is dus niet de bedoeling.

Het is inderdaad niet goed. Ik dacht ook: ik probeer het gewoon één keer, ik kan het toch niet. Ik kon het wel en ik kon er ook niet meer mee stoppen...

miep 13-04-2002 17:58

Citaat:

Anneee schreef:

Het is inderdaad niet goed. Ik dacht ook: ik probeer het gewoon één keer, ik kan het toch niet. Ik kon het wel en ik kon er ook niet meer mee stoppen...

ja... probeer het nooit.
je doet het 1 keer en komt er achter hoe vreselijk makkelijk het is. oh ik MOET nu vreten, nou boeien, doe je dat toch, je steekt zo weer je vinger in je keel, ok doet beetje pijn in je keel, maarja dat verdien ik ook wel.

verder,
dit is een goede site voor alle info over eetstoornissen:

www.sabn.nl

Anne 13-04-2002 18:08

Citaat:

miep schreef:

ja... probeer het nooit.
je doet het 1 keer en komt er achter hoe vreselijk makkelijk het is. oh ik MOET nu vreten, nou boeien, doe je dat toch, je steekt zo weer je vinger in je keel, ok doet beetje pijn in je keel, maarja dat verdien ik ook wel.

Ja, en je gaat er van huilen. Maar goed, dat boeit allemaal niet, je moet het gewoon niet doen en het zeker niet gaan proberen, want voor je het weet kun je er niet meer mee stoppen!

*mies* 14-04-2002 14:01

ja... probeer het nooit.

Daar heb ik mazzel aan. Ik kan daar niet van kosten. Ik wil het niet, maar wilde eens voelen wat die vriendin voelde. Gelukkig kan ik niet kotsen hoe diep ik ook ga, maar er zijn jammer genoeg mensen die het met gemak doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.