![]() |
wat is dit voor instrument?
http://www.das-mondlicht.de/SaltatioMortis/sde03.jpg
Weet iemand wat voor instrument die gozer in die rode jas bespeelt? Zag het vrijdag bij het optreden van Saltatio mortis in haarlem en ben sindsdien al zeer benieuwd wat voor instrument het is. |
geen idee.. srry, kan het ook niet zo duidelijk zien eigenlijk
|
Heeft die band geen site? Kijk anders daar eens...
|
misschien een soort lier(of in ieder geval zo'n middeleeuws achtig instrument...)
|
Jazeker ze hebben een site:
www.saltatio-mortis.com Dat ding is alleen half in het Duits, en er staat alleen bij dat die gozer deze instrumenten bespeeld: Sackpfeife hohe D-Pfeife Schalmei Ratsche Wui Dat een Sackpfeife een doedelzak is, maar die andere 4... |
Citaat:
|
een lier is toch een snaarinstrument? ik zie niet of dat ding nou snaren heeft ofzo
|
Een schalmei is het sowieso niet, dus die kan je wegstrepen. Als ik het me goed herinner is dat een soort (oude)hobo.
|
volgens een site met een bespreking van die band speelt die gast op een shawm en een hurdy-gurdy :confused:
|
Ik las ook ergens anders ook dat hij, volgens mijn crappy Duits, een Drehleier bespeeld.
'Es gibt einige Lieder von Saltatio Mortis, die eines speziellen Instruments aus fernen Landen, des westindischen Wuis, bedürfen. Falk Irmenfried von Hasenmümmelstein ist einer der wenigen Europäer, der dieses Instrument beherrscht und damit die Puppen tanzen läßt. Doch ist dies nicht das einzge Talent des Adligen, der durch aller Herren Länder gereist ist, die besten der Musici zu sammeln, um dem Tod die Seelen zu entreißen. Auch die Drehleier und die Zimbeln versteht er trefflichst zu spielen.' http://www.wer-tanzt-stirbt-nicht.de/falk.htm Even gezocht naar plaatjes die niet willen doorlinken, en leek er toch wel op... Maar hoe heet zoiets in het Engels dan? |
een drehleier lijkt me in het nederlands een draailier
|
En ik maar zoeken op draailuit... Inderdaad, een draailier dus.
De draailier (Frans: o.a. "vielle à roue", Engels: "hurdy-gurdy") is dus een gestreken snaarinstrument. Door schoksgewijs aan de zwengel te draaien, brengt men de zogenaamde trompetkam (een klein houten blokje onder een van de bourdonsnaren) in beweging en kan men accenten aanbrengen in een melodie. Verder wordt het instrument vaak voorzien van resonantiesnaren, die slechts bij bepaalde frequenties van de klankkast tot klinken komen (vergelijk: sitar, viola d'amore). |
het is een draailier ja.
een lid van qntal speelt hier ook op. |
Ik ben nu een nummertje van ze aant luisteren (junges blut), klinkt leuk, ik had alleen die gitaren en drums niet verwacht, die staan niet op de foto.
|
Jungens Blut is wel okee ja, vind zelf Mea Culpa ook erg cool.
Al moet ik zeggen dat het live veel leuker is dan op cd :) |
live is het echt geweldig :cool: was echt heel erg onder de indruk van ze en ben helemaal fan ondertussen :cool:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54. |