![]() |
Stelling: Mondelingen moeten worden afgeschaft
Ik zat net na te denken over mijn betoog van gisteren, waarvoor ik een 6,5 heb gekregen omdat ik te zenuwachtig was (inhoud en alles was helemaal goed, puur de zenuwen kostten me 3,5 punt). Zo gaat het doorgaans ook met mijn mondelingen en andere presentaties.
Dat soort dingen (voor de klas staan bijv) leer je niet op school. Er wordt vanaf de eerste al verwacht dat je het maar kan, waardoor een bepaalde groep leerlingen hoge cijfers scoort en een bepaalde groep lagere cijfers. Maar oefenen kan je het ook niet, dus eigenlijk is er voor die laatste groep geen mogelijkheid een hoger cijfer te halen. Daarom vind ik het eigenlijk niet terecht dat we dat soort dingen op school moeten doen. In sommige beroepen heb je het later wel nodig, maar dat zou misschien op een vervolgopleiding kunnen worden aangeleerd. Zijn jullie het daar mee eens of niet? Dit is niet voor een vak ofzo, dus hij hoeft niet verplaatst te worden :) |
Er zijn mensen die schrifelijk sterker zijn, maar er is ook een groep die verbaal weer sterker is.
Dus het is juist goed dat je zowel schrifelijk als mondeling wordt beoordeeld. (Net als een proefwerk met zowel meerkeuze als open vragen) |
Citaat:
|
via spreekbeurten enzo leer je er wel mee om te gaan. En dat moet ook. Stel dat je voor al je solicitatie gesprekken heel erg zenuwachtig bent...
|
Normaal gesproken ben ik er ook niet zo sterk in, maar ik haalde laatst toch wel een 8,2 voor mn Engels mondeling.
Tja, je moet er maar mee leren leven. |
Uiteindelijk leer je toch het meeste door het te doen. Je kan beter op school op je bek gaan dan dat je dat later bij een presentatie voor je bedrijf of bij een sollicitatiegesprek doet. NU maakt het niet zoveel uit als het misgaat, later hangt er veel meer van af.
Het zou mooi zijn als je les kon krijgen over hoe je een mondelinge presentatie moet houden, maar er valt weinig aan te leren, enkel de ervaring leert het je. |
Citaat:
|
Citaat:
mensen met faalangst worden (vaak) niet alleen nerveus met schriftelijke toetsen maar ook (vooral) met mondelingen. Ook hiervoor worden trainingen gegeven. kus! Wendy |
Ik ben zeker niet tegen mondelinge examens, maar ik vind wel dat het subjectiever is en dat men inderdaad wat meer oefening er op mag geven.
|
Citaat:
maar het rare is: ik zit al 4 jaar op een theaterschool en heb geen enkele moeite met het optreden voor vreemden en/of bekenden... maar voor zo'n klas staan of één op één met een docent... (n) en misschien went het idd bij sommigen wel na verloop van tijd, maar goed, ik zit nu in de 5e en zou het dan onderhand wel moeten kunnen. (normaal ben ik overigens verbaal sterker als schriftelijk, dus ook dat gaat bij mij niet op. of ik ben een uitzondering :p) |
Mondelingen zijn goed omdat je gewoon ook moet leren hoe je in het openbaar spreekt. Als je daar slecht voor scoort moet je er dus aan werken.
Bovendien is een mondeling geschikter om snel veel verschillende kennis te toetsen. Een schriftelijk wordt dan al gauw gefragmenteerd. Ik ben een groot voorstander van mondelingen. :) |
Citaat:
- Ik vind het net omgekeerd. Tijdens een mondeling vragen ze maar enkele deeltjes en als je nu net de pech hebt een slechte vraag te trekken... Natuurlijk heb ik net meestal geluk met mijn vraag. Zo trok ik vorig jaar een vraag waarop ik perfect kon antwoorden, gevolg prachtig resultaat :D. Als ik een andere vraag had getrokken, was ik zeker gebuisd... - Ik ben voorstander, maar voor sommige vakken is het wel beter een schriftelijke te krijgen. |
Citaat:
Nu zit ik in de 4e en wordt je gewoon geacht het te kunnen. Doordat ik zelf de eerste 3 jaar op een andere school heb gezeten weet ik niet zeker of ze het op deze school ook hebben geoefend. Bovendien vind ik het zelf erg belangrijk dat men deze vaardigheden bezit. Naar mijn idee kun je dat overal wel gebruiken later, hoe je toekomst er ook uit gaat zien |
Citaat:
wij hebben in de 1e een presentatie gehad (waarbij ik een black-out had en dus eigenlijk niet eens gepresenteerd héb :o) en in de 3e eentje van 2 minuten. in de 4e vervolgens een betoog van 10 minuten en in de 5e een betoog van 5 minuten. that's it. en met mondelingen begonnen we in de 4e (2x frans, 2x duits). Citaat:
maar zouden ze het net zo goed begeleiden als op jouw vorige school, dan zou ik het wel goed vinden. |
Tsja, misschien zouden ze het de leerlingen beter moeten leren, maar je leert het juist door het te doen...! Ik vond het altijd vreselijk, maar ik merk echt dat je door de jaren heen steeds minder zenuwachtig wordt en je bent dan gewoon rielekster...
Ik vind het nog steeds rot om voor een groep mensen te spreken, maar ik ben toch zeker blij dat ik altijd spreekbeurten, presentaties en mondelingen had... Op de Uni of je opleiding wordt er vanuit gegaan dat je kan presenteren (das bij bijna elke opleiding zo..) en dan ist nog veel erger als je dat nooit gedaan hebt... Achteraf vallen die mondelingen en spreekbeurten ook best mee...! Ik ben dus niet voor afschaffing, omdat het uiteindelijk écht goed is voor je ontwikkeling...! |
Citaat:
(maar ik weet niet of dit bij jou het verschil is?) -xxx- Wendy |
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan mondelinge dingen op school. Gelukkig hebben wij bijna geen toetsen/overhoringen gehad voor frans en duits. Ik ben daar echt zo slecht in. Maar ook presenteren en debatteren kan ik niet.
Toch vind ik het wel belangrijk dat we het moeten doen. Hoewel ik niet echt het gevoel heb dat ik veel vooruit ga, kan ik toch in ieder geval wennen aan het gevoel. Stel: je komt op een universiteit en je moet ineens presenteren terwijl je dat nog nooit hebt gedaan. Lijkt me niet prettig. OK, het lijkt me sowieso niet prettig, maar dan ben ik denk ik toch wel blij dat ik toch nog een beetje ervaring heb. Maar mondelinge dingen heb je eigenlijk overal nodig. Je praat voortdurend met mensen die je misschien niet zo goed kent en waarbij je je niet echt speciaal op je gemak voelt. Dan is het toch belangrijk dat je je een beetje kunt redden. Bovendien vind ik het argument dat het zielig is voor kindjes die slecht zijn in mondelingen een beetje slecht. Er zijn ook mensen die veel slechter zijn in schriftelijke toetsen. De een is ook beter in leren dan de ander en daarom haalt diegene hogere punten. Leren leren is best moeilijk, net als in het openbaar spreken. Leren ook maar afschaffen dan? Tuurlijk niet. Wat ik wel met je eens ben is dat het natuurlijk wel goed moet worden onderwezen, maar zelfs al is het dat niet, dan nog ben ik niet per se voor afschaffing. Want misschien heb je het dan niet zo goed geleerd, je hebt in ieder geval wel wat ervaring. En die kun je later denk ik heel goed gebruiken. |
absoluut niet, het hoort er gewoon bij, als de een wat minder doet doet de ander wat meer bij zijn mondeling,dan moet je bij andere aspecten van het vak maar beter je best doen
het hoort erbij |
mee eens!!
|
Citaat:
Doordat je zoveel presentaties en zo moet houden tegenwoordig op school, went het wel, en dat lijkt me wel goed, alhoewel ik voor mn mondeling in de zesde wel een 3,5 had |
Ik vind niet dat mondelingen moeten worden afgeschaft. In het vervolgonderwijs en later in bijna al beroepsgroepen zal je ook wel eens iets van een voordracht of zo moeten doen, dus het is gewoon een wezenlijke vaardigheid die iedereen redelijk moet beheersen.
|
Citaat:
Mondelingen zijn juist erg goed en zeker bij talen. Waar is het anders een taal voor: om het te (leren) spreken/schrijven. Vandaar dat je ook mondelingen moet doen. |
Mondelingen kan je eigenlijk ook niet leren, je moet er mee om leren te gaan door ze te hebben. Ik was ook altijd heel zenuwachtig voor spreekbeurten, betogen, discussies en mondelinge overhoringen... maar ja, 't hoort er bij. Op een gegeven moment leer je beter om te gaan met je zenuwen, dat heb ik ook gemerkt dit jaar; ik doe staatsexamen en moet dus voor 7 vakken een mondeling doen, allemaal afgenomen door vreemden. Ik was super zenuwachtig, dat kostte me ook veel punten... maar ja, ik ben ermee doorgegaan ook al ging ik er haast aan onderdoor (ik ben ongelofelijk verlegen en onzeker, ik kreeg door die mondelingen telkens een tik en werd zo zenuwachtig dat ik achteraf altijd alles wat ik binnen had kunnen krijgen uitkotste) en nu voel ik me echt sterker; ik ben er door heen gekomen.
Op HBO en universiteit moet je ook veel presentaties doen. Je krijgt daar dan wel meer les in, maar niet zozeer in het onderdrukken van zenuwen. Je moet het gewoon doen. Door veelt te oefenen raak je er aan gewend, dat is gewoon het beste. Mijns inziens mogen ze op middelbare scholen wel wat meer mondelingen doen (bv meer spreekbeurten, niet alleen voor talen maar ook voor andere vakken, bijvoorbeeld het presenteren van een werkstuk). Je moet er gewoon echt mee om leren te gaan, zoiets leer je niet uit boeken, zoiets leer je van ervaringen. |
Ik vind het juist goed dat spreekbeurten al op de middelbare scholen gehouden worden. Op je vervolgopleiding zal je ze ook moeten houden en dan veelvuldig en van goede kwaliteit.
Wil je dan liever niet oefenen op de middelbare school en op je 20e met een mond vol tanden voor de klas staan? In plaats van het mondeling te zien als een kans om je spreekvaardigheden te verbeteren, wil je ze afschaffen zodat je er niets meer mee te maken hebt. Dat werkt alleen maar in jouw nadeel omdat je later veel meer moeite hebt met in het openbaar spreken. Het mondeling zoals je dat nu hebt is een oefening voor later. |
Mondelingen horen nou eenmaal bij school. Het is natuurlijk niet voor iedereen leuk, maar ik vind het een deel van vakken als Nederlands, Frans, Duits en Engels. Voor andere vakken ben ik tegen, maar in de taal-vakken hoor je goed te kunnen spreken en dus ook spreekbeurten ed doen.
Bij ons op school oefenden we overigens wel mondelingen voor Engels enzo, kun je ook zelf aangeven of dit zou kunnen. En betogen ed, dat word toch ook goed voorbereid en geoefend?? Hier wel daarom. |
Ben er wel voorstander van. Op het hbo en uni zul je ook veel moeten presenteren. En dan sta je ook voor de klas. Je zal dan ook vanalles moeten uitleggen aan die klas+ aan de leraren die het beoordelen. En later is het misschien erg belangrijk. Stel je voor. Je moet een project presenteren van een bedrijf waardoor ze een opdracht kunnen binnen slepen. Dan speelt de manier van presenteren een hele belangrijke rol. Daar zul je op worden afgerekend. Een goed idee, dat slecht word gepresenteerd, zal het verliezen van een minder goed idee, dat zeer goed word gepresenteerd. En presenteren kan je leren. Hoe meer je het doet hoe meer je er routine in zal vinden. Misschien moeten ze het inderdaad wel meer doen op de middelbare school
|
Op het hbo (en uni vast ook, maar dat weet ik niet) moet je het idd ook (heel) veel doen, maar ik moet zeggen dat ik het nu toch een heel stuk minder erg vind dat op de mavo en de havo.
|
ikk hoor ook bij de groep die voor mondelingen lage cijfers haal, maar mondelingen afschaffen. nee want het is een vaardigheid die je moet (leren te) beheersen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.