![]() |
Help me: Ik zoek twee mooi/leuke gedichten voor mijn Nederlands mondeling...
Ik dacht dat jullie hier vast wel een paar leuke voor me zouden hebben, omdat veel van jullie zelf ook dichter zijn,of er in ieder geval veel van houden, en veel verstand van hebben.
Als jullie er een weten, dan ook graag de dichter erbij, en waar je hem vandaan hebt. Ik weet niet of ik een van jullie gedichten zou mogen gebruiken. Maar dat moet ik nog navragen. Als je zelf een mooi gedicht hebt dan mag je hem ook hier neerzetten..als je wilt.. Alvast heel erg bedankt! |
Deze past denk ik beter op het dichtersforum.
Het Podium --> Dansen op Papier |
Wees niet bang - Freek de Jonge
Wees niet bang, je mag opnieuw beginnen. Vastberaden doelbewust, of aarzelend op de tast. Houd je aan regels, volg je eigen zinnen. Laat die hand maar los, of pak er juist een vast. Wees niet bang voor al te grote dromen. Ga, als je het zeker weet, en als je aarzelt, wacht. Hoe ijdel zijn de dingen die je je hebt voorgenomen. Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht Wees niet bang voor wat ze van je vinden. Wat weet je van een ander als je jezelf niet kent. Verlies je oorsprong niet door je te snel te binden. Het leven lijkt afwisselend, maar zelfs de liefde went. Wees niet bang, je bent een van de velen en tegelijk is er maar een als jij. Dat betekent dat je vaak zal moeten delen en soms zal moeten zeggen "laat me vrij". |
STEEDS VAKER
De overlijdensadvertenties in de krant: steeds vaker overkomt het je de laatste jaren, dat namen daarin ooit bekenden van je waren of, nog veel erger, destijds goeie vrienden, want ook vriendschap heeft het in zich om voorbij te gaan, langzaam te slijten, te vervallen, te vervagen tot sympathie... Iets wat je van je levensdagen niet wilde aanzien, tot je nu zo'n naam ziet staan en je de pijn voelt van een nooit beseft gemis, die voor een ogenblik niet te verdragen is. © Jan Boerstoel, 2001 uit: Altijd het niemandsdier - gedichten. Bert Bakker, Amsterdam, 2001 |
Nu we het toch over school + gedichten hebben : Ik moet een Engels gedicht hebben!
Weet iemand misschien een goede site daarvoor? |
Citaat:
http://www.angelfire.com/pop2/mirjam...tenengels.html |
Mooie gedichten Secreet, maar ik denkniet echt bruikbaar voor mij.. misschien die eerste, maar die is een beetje lang..
Ken je misschien een gedicht dat aansluit bij het thema "Criminateit' ? En zijn er nog andere mensen met leuke/ mooie gedichten? |
Zelf vind ik "Je hebt me alleen gelaten" van Hans Lodeizen heel erg mooi. Is erg symbolisch en ook wel een beetje grappig. Heb er zelf ook een gedichtbespreking over gedaan. Je vindt hem wel ergens op internet met google.
|
Citaat:
Droom Kreeg vannacht heel vreemd bezoek: al mijn doden,- hun brieven staken ongeopend in een boek. Glunderend noemde ik hun namen. Ik opende - om lucht - de ramen; alles wat we ooit verzwegen klopte pijnlijk in mijn borst. De schreeuw van een vis weergalmde in de bomen; het water in de beek zong ongebroken en verlost. Achiel Janssens Het gebeurt nog steeds Het is gebeurd en het gebeurt nog steeds en het zal blijven gebeuren als er niets tegen gebeurt. De onschuldigen weten van niets omdat ze onschuldig zijn en de schuldigen weten van niets omdat ze schuldig zijn De armen merken het niet omdat ze te arm zijn en de rijken merken het niet omdat ze te rijk zijn De dommen halen hun schouders op omdat ze te don zijn en de intelligenten halen hun schouders op omdat ze te intelligent zijn De jongeren kan het niet schelen omdat ze te jong zijn en de ouderen kan het niet schelen omdat ze te oud zijn Daarom gebeurt er niets en daarom is het gebeurd en gebeurt het nog steeds en zal het blijven gebeuren. Paul Begheyn Sj. Een mens is niet zomaar een dingetje, iets bloots. Diep in dat dingetje verbergt zich iets groots. Er woont een wonder in, iets ongelooflijk machtigs. Een kind is méér dan alleen maar iets engelachtigs. Ik weet niet wát het is, dat niet, maar ik maak me sterk: Zo'n kind is niet alleen maar mensenwerk. Toon Hermans Uit: Ik heb het leven lief Ik vertrouw niet op de joden omdat ze palestijnen doden de palestijnen vertrouw ik ook niet omdat ze joden doden ik vertrouw niet op de zoeloes omdat ze cxosas doden de cxosas vertrouw ik ook niet omdat ze zoeloes doden de sjiieten, de soenieten, zijn al jaren op elkaar aan het schieten de kirgiezen, de oezbeken willen het liefst elkaars nek breken iedereen wil uebermensch zijn dat is altijd zo geweest, en dat zal altijd wel zo blijven, zolang er mensen zijn. Armeniërs, azerbeidjanen vietnamezen, amerikanen chinezen, tibetanen indiërs en pakistanen koreanen amerikanen russen, afghanen christenen mohammedanen iedereen wil uebermensch zijn. dat is altijd zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven zolang er mensen zijn. Toon Hermans |
Ik vind die vetgedrukte wel mooi, maar hij is een beetje lang..
Waar vind jij die gedichten? Zijn daar pagina's van? Want ik heb wel bij google gezocht, maar ik kom alleen op zelfgemaakte gedichten uit.. gewoon ingezonden bedoelik.Niet echt van bekende dichters.. |
Citaat:
|
Niet over criminaliteit en naar jouw zin vast te lang, maar heel mooi (vind ik).
De Val - Esther Jansma We kruisten de Styx. De veerman lag dronken in zijn schip. Ik hield het roer en we zonken als stenen. Water bestaat als de aarde in lagen, transparante linten, glanzende strata van steeds kleiner leven, minder warmte. In je haren bloeiden luchtbellen, de stroom trok je hoofd naar achter en streelde je hals. Stenen wuifden met armen van algen en varens, zongen zachtjes gorgelend 'vrede'. Ze sneden je kleren los. Vissen likten het bloed van je benen. Ik hield je hand vast. Ik wilde je troosten maar we vielen te snel en er zijn geen woorden die zonder lucht bestaan, mijn liefde bleef boven, blauwe ballonen, bakens voor even, de plaats markerend van het ongeluk voordat ze verder dreven. Je mond ging open. Je gezicht werd rood, je handen zochten evenwicht, zochten mijn armen. Je probeerde in me omhoog te klimmen. Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond. Ik hield je vast als een katje. Ik aaide je vingers. Je liet niet los. Je sliep en ik aaide je vingers, liet los. |
Love Letter
(Nick Cave) I hold this letter in my hand A plea, a petition, a kind of prayer I hope it does as I have planned Losing her again is more than I can bear I kiss the cold, white envelope I press my lips against her name Two hundred words. We live in hope The sky hangs heavy with rain Love Letter Love Letter Go get her Go get her Love Letter Love Letter Go tell her Go tell her A wicked wind whips up the hill A handful of hopeful words I love her and I always will The sky is ready to burst Said something I did not mean to say Said something I did not mean to say Said something I did not mean to say It all came out the wrong way Love Letter Love letter Go get her Go get her Love Letter Love letter Go tell her Go tell her Rain your kisses down upon me Rain your kisses down in storms And for all who'll come before me In your slowly fading forms I'm going out of my mind Will leave me standing in The rain with a letter and a prayer Whispered on the wind Come back to me Come back to me O baby please come back to me |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07. |