![]() |
Software om data mee te herstellen na formatteren
Hoi,
Ik heb vandaag bij de pc van m'n vriendin een Windows XP Professional installatie gedaan en ze had zelf een backup van haar bestanden gemaakt. Echter, die was niet volledig (oa. snelkoppeling naar loze map) en is ze dus een paar errug belangrijke bestanden (belastingdienst) kwijt. Eerst stond er Win 98 SE op, nu XP Professional NTFS geformatteerd. Hoe kun je de formattering zegmaar ongedaan maken, bestaat er software waarmee je de data kunt herstellen? Dacht dat dit ook al in de Computer Idee stond, weet alleen nie meer welke :( |
Het zou best kunnen, maar mij lijkt het nogal sterk. Als je je HDD formatteert ben je alle data kwijt en lijkt het me dat je dat niet terug kan krijgen.
|
Citaat:
Enlightenment legt dit beter uit, maargoed het komt er wel op neer.. |
Citaat:
|
Je hebt twee soorten formats:
Quick format: alleen de partitie tabel wordt aangemaakt, duurt 15 seconden. Long format: alle sectoren worden met nullen beschreven, alle data gaat verloren. In het eerste geval kun je met recovery tools de data recoveren. In het tweede geval is dit niet mogelijk. Het is vaak nog steeds mogelijk om te recoveren, maar dat betekent dat je een professioneel bedrijf de data op de platters moet gaan reconstrueren. Ik weet niet hoe duur dit is, maar goedkoper dan €100.000 lijkt me niet. |
http://download.com.com/3302-2248_4-10118664.html
Al formateer je schijf 3 x, er is altijd nog data te vinden. Het probleem is meer, dat je als je schijf opnieuw opzet, je weer over bestanden heen schrijft. Dan vind het recovery programma wel het bestand, maar niet de inhoud. Ik heb meerdere malen nog aardig wat terug gevonden. (na een long fomat) De enige manier om je schijf helemaal leeg te maken is om hem te vernietigen of heel veel maal met 000 beschrijven. Bedrijven doen dit voor een paar 1000 euro hoor, kijk maar op inet. Easy recovery is ook een goede, maar die zal je via kazaa ed moeten dl. Met unformat na een long format, krijg je hele schrijf weer terug, ook na 3 keer. |
Wat voor format heb je gedaan? Bij een Quick Format kun je misschien nog het 1 en ander achterhalen. Al is de kans wel groot dat je XP installatie aardig wat sectoren overschreven heeft (bye bye data).
Les: altijd eerst je backup controleren op volledigheid. |
Longformat, geen quickformat, hij deed er wel een tijdje over, zeker geen 15 sec!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
en format is lang niet het einde, pas als je je disk wiped is er geen data meer uit terug te halen
|
Als je van FAT naar NTFS bent gegaan lijkt het me onmogenlijk om het terug te krijgen, je FAT en z'n backup zijn volledig verdwenen en die krijg je ook niet terug.
|
Echt heel erg nodig is een format trouwens niet als je XP installeert terwijl er eerst 98SE op stond.
't Enige wat je hoeft te doen is de XP CD erin, en installeren maar. Zet ie XP gewoon over 98 heen, of update bepaalde gedeelten. Kost je backup-tijd en moeite. Maargoed, een antwoord op je vraag heb ik verder niet. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
FAT en NTFS zijn alleen de partitie tabellen, een soort inhoudsopgave wat er op de hardeschijf staat.
Die kun je overschrijven, en toch nog steeds de eigenlijke data opvragen, deze staan gewoon op de sectoren. Een recovery tooltje kijkt dan niet naar de partitie tabel, maar probeert de data zelf te reconstrueren, waarbij soms de bestandsnaam verloren is gegaan. Maar de data zelf kun je vaak wel recoveren, na een quick format / herpartitionering. |
In DOS zat nog een leuk tootje genaamd unformat ;), en k heb het een keer nodig gehad maar hij deed het niet :(
|
R-Studio FAT, heeft bij mij nog heel veel teruggevonden na een format.
|
Citaat:
i could be wrong though :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29. |