![]() |
shuffle
Binnenkort heb ik een muziektoets op mn muziekschool, een van de vragen die gesteld gaat worden is:
Wat wordt bedoeld met de term "shuffle""? (gitaar) ik zou 't niet weten... jij wel? |
Ik weet wel wat het is, en kan het ook herkennen op gehoor, maar ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.
Toch ga ik het proberen :) Shuffle houdt volgens mij in dat je de noten of akkoorden (meestal achtste noten) niet in een heel strak tempo speelt, maar een beetje losjes, zeg maar niet 2 keer een achtste noot, maar 1x een 3/16 en 1x een 1/16 achter elkaar. Het is dus een beetje swingend/losjes ipv heel strak. Het laatste wat ik erover kan zeggen is dat shuffle typerend voor blues is, maar concrete voorbeelden kan ik je helaas niet geven... Succes :) |
Luister naar het nummer Rock And Roll van Led Zeppelin; het riffje uit het intro is een typische shuffle. Verder wordt shuffle gebruikt in zo ongeveer alle boogie-muziek of muziek die daarop is geïnspireerd (Canned Heat, Status Quo).
Het beste is denk ik om daar eens naar te luisteren. |
Citaat:
|
Citaat:
Voorbeeld: A E (x02xxx) A E (x02xxx) A F# (x04xxx) A E (x02xxx) A G (x05xxx) A E (x02xxx) A F# (x04xxx) A E (x02xxx) (alle 8e noten en dan herhalen) |
shuffle is een syncopisch patroon wat zn oorsprong heeft uit de swing en jazz muziek, wat volgens mij ook vaak gespeeld word in triolen
|
que drums is een van de bekendste shuffles de shuffle die Jeff Porcaro speelt in het begin van Toto's Rosanna
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |