Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Problemen zijn subjectief (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=496477)

ShoarmaSchaap 01-06-2003 13:56

Problemen zijn subjectief

Als een meisje word verkracht heeft ZIJ er problemen mee. Ze kan er net zo goed totaal geen problemen mee hebben en het leuk vinden en dan houdt ze er geen trauma aan over.

Daarom zijn alle problemen compleet subjectief en daarom zijn externe invloeden dus eigenlijk alleen een aanleiding om je eigen mening naar boven te halen.

Problemen bestaan niet, Meningen wel.

hajo 01-06-2003 14:58

en je mening kan je veranderen. Dus gelukig zijn is een keuze.
(dit moet je niet te hard zeggen op het psycho forum)

Psychedelic 01-06-2003 16:04

Onzin. De mens is niet in staat zijn emoties op zo'n niveau te beheersen. Een verkrachting is een ongeloofelijk ingrijpende gebeurtenis, en de emoties die daar mee gepaard gaan kunnen niet zo maar worden afgedaan.

VoRaZ 01-06-2003 16:34

Citaat:

ShoarmaSchaap schreef op 01-06-2003 @ 14:56:
Daarom zijn alle problemen compleet subjectief
Dit deel mag je me ff uitleggen (y)

nare man 01-06-2003 16:41

Met subjectief bedoelt hij denk ik dat de zwaarte en impact van de problemen afhangen van de persoon die ze ervaart. Tenminste, dat leid ik af uit het voorbeeldje van het verkrachte meisje wat er totaal geen problemen mee had (puur hypothetisch geval, maar stél).

In die zin zijn problemen subjectief ja. Een iemand kan met een bepaalde gebeurtenis verschrikkelijk slecht overweg, een ander iemand kan zich er niets van aantrekken.

Je zou beter kunnen stellen: problemen zijn zo groot als je ze zelf maakt.

Tjaslon 01-06-2003 16:43

Citaat:

nare man schreef op 01-06-2003 @ 17:41:
Je zou beter kunnen stellen: problemen zijn zo groot als je ze zelf maakt.
Dan zou beter zijn: problemen zijn zo groot als je ze zelf ervaart.

Lyra 01-06-2003 16:54

Wanneer een meisje verkracht wordt en ze vind het leuk is het géén verkrachting meer..
en lang niet alle problemen zijn subjectief, ze hebben een subjectieve impact.. geen voedsel hebben, een terminale ziekte hebben..
Dat zijn problemen die ernstig zijn en okeej, het hangt van persoon tot persoon af hoe ze dat ervaren, maar daarom zijn ze nog lang niet alleen maar subjectief.

VoRaZ 01-06-2003 17:08

Problemen zijn nooit subjectief. Sommigen kunnen ze alleen beter onderdrukken dan anderen.

poesiefox 01-06-2003 18:08

Problemen zijn zo erg als de wereld om je heen je beinvloedt ze te vinden. Dus subjectief, maar niet op een individueel niveau.

Daarbij zijn ze relatief, dat is een betere uitdrukking dan subjectief.

Het kan altijd erger. In een wereld die op zijn kop staat en je niet weet of je morgen nog zult halen, vallen veel van de luxe problemen zoals je die in een rijke zorgeloze wereld zou ervaren volkomen in het niet.

Tjee, ik voel me zo ongelukkig want mijn moeder was zo'n kreng is even iets minder belangrijk als je in een greppel onder spervuur ligt, vechtend om te overleven en je hebt nog maar een magazijn munitie.

Tjaslon 01-06-2003 18:46

Citaat:

poesiefox schreef op 01-06-2003 @ 19:08:
Tjee, ik voel me zo ongelukkig want mijn moeder was zo'n kreng is even iets minder belangrijk als je in een greppel onder spervuur ligt, vechtend om te overleven en je hebt nog maar een magazijn munitie.
Tje ik heb mijn hele leven een perfect leven gehad en er is nooit iets fout gegaan, maar de laatste tijd is mijn moeder een kreng. En: je ligt in een greppel onder spervuur, met maar een halve magazijn munitie terwijl je net bent ontnapt uit een gevangenis kamp waar je 10 jaar fulltime bent gemarteld.

Dus op dat moment is die andere gelukkiger dan die andere: waarom? Omdat iedereen zijn ervaringen niet vergelijkt met die van iemand anders, maar die van je zelf.

hajo 02-06-2003 00:30

externe factoren zijn gewoon, en hoe je ze intreperteerd is 100% subjectief en afhankelijk van onze conditioneringen.

poesiefox 02-06-2003 12:33

Citaat:

hajo schreef op 02-06-2003 @ 01:30:
externe factoren zijn gewoon, en hoe je ze intreperteerd is 100% subjectief en afhankelijk van onze conditioneringen.
interpreteert

lovetear 02-06-2003 14:29

Ik geloof niet dat problemen niet bestaan. Een probleem is vaak echt een groot probleem als het iets gevoelsmatigs is. Bij een probleem voel je je ongelukkig. Dat wil je niet, en dat is het hele probleem. Ik ben verliefd op een meisje maar ik kan het haar niet vertellen, zegt mijn hoofd. Maar mijn gevoelens zeggen dat ik het juist wel zou moeten vertellen. Gevolg: ik zit met een probleem.

Je kunt problemen wel negeren, maar dat neemt niet weg dat ze er wel degelijk zijn. Simpelweg omdat je je gevoelens niet onder controle hebt.

ShoarmaSchaap 02-06-2003 15:15

Wat Kees een probleem vind,

vind Anne geen probleem.

Anne schiet een kat dood,

Kees vind dit verschrikkelijk.

Anne vind dit geweldig. Hoera, weer een kat de pijp uit. Ze is ZO ontzettend blij want ze HAAT katten. Als er iets is wat ze haat dan is het wel een kat.

Anne is ontzettend blij en anne vindt dat er nu weer een probleem minder in de wereld is.

Kees hoort dit,

Kees vind dit Verschrikkelijk. Dit vind kees een heel groot probleem. Hoe meer katten hoe beter denkt Kees.

Vanuit anne's point of view, is dit geen probleem.
Vanuit Kees point of view, is dit wel een probleem.

Begrijp je nu, dat je niet kunt zeggen dat een situatie een probleem is. Je kunt hoogstens zeggen dat JIJ het een probleem vind. Er is niet zoiets als een "algemeen probleem"

Whitey 02-06-2003 15:20

Anne moet naar een psychiaterische inrichting.

ShoarmaSchaap 02-06-2003 15:25

hehe ;x

Isa 02-06-2003 15:46

Citaat:

ShoarmaSchaap schreef op 02-06-2003 @ 16:15:

Begrijp je nu, dat je niet kunt zeggen dat een situatie een probleem is. Je kunt hoogstens zeggen dat JIJ het een probleem vind. Er is niet zoiets als een "algemeen probleem"

Dat geld voor ALLE mogelijke waarnemingen.

lovetear 02-06-2003 17:47

Citaat:

Kenny McCormick schreef op 02-06-2003 @ 16:46:
Dat geld voor ALLE mogelijke waarnemingen.
Inderdaad.

Maar wat je zegt klopt op zich wel shoarmaschaap, ik denk niet dat daar iets zinnigs tegenin te brengen is.

faan 02-06-2003 20:06

Anne is cool :)

Isa 02-06-2003 20:12

Citaat:

faen schreef op 02-06-2003 @ 21:06:
Anne is cool :)
:mad: :mad: :mad: (n) (n) (n)

ShoarmaSchaap 02-06-2003 21:57

Citaat:

lovetear schreef op 02-06-2003 @ 18:47:
Inderdaad.

Maar wat je zegt klopt op zich wel shoarmaschaap, ik denk niet dat daar iets zinnigs tegenin te brengen is.

Ik weet het, maar ik vind het leuk als jullie het weer eens proberen ;x

Isa 03-06-2003 07:26

Citaat:

ShoarmaSchaap schreef op 02-06-2003 @ 22:57:
Ik weet het, maar ik vind het leuk als jullie het weer eens proberen ;x
Hoezo ik heb geen hoge dunk van mezelf. :p

Machiavelli 03-06-2003 18:48

Citaat:

ShoarmaSchaap schreef op 02-06-2003 @ 16:15:
Wat Kees een probleem vind,

vind Anne geen probleem.

Anne schiet een kat dood,

Kees vind dit verschrikkelijk.

Anne vind dit geweldig. Hoera, weer een kat de pijp uit. Ze is ZO ontzettend blij want ze HAAT katten. Als er iets is wat ze haat dan is het wel een kat.

Anne is ontzettend blij en anne vindt dat er nu weer een probleem minder in de wereld is.

Kees hoort dit,

Kees vind dit Verschrikkelijk. Dit vind kees een heel groot probleem. Hoe meer katten hoe beter denkt Kees.

Vanuit anne's point of view, is dit geen probleem.
Vanuit Kees point of view, is dit wel een probleem.

Anne is mijn grote voorbeeld

nare man 03-06-2003 21:12

Niet fucken met katten, vuile honden. :cool:

EvilSmiley 03-06-2003 22:04

Dit soort grote verschillen in opvattingen komt men in de praktijk tegen onder het kopje "rouwen". En kom nou niet aan zetten dat als je niet rouwt niet om die persoon geeft ofzo.

verder niets op te merken.

poesiefox 03-06-2003 22:55

Citaat:

EvilSmiley schreef op 03-06-2003 @ 23:04:
Dit soort grote verschillen in opvattingen komt men in de praktijk tegen onder het kopje "rouwen". En kom nou niet aan zetten dat als je niet rouwt niet om die persoon geeft ofzo.

verder niets op te merken.

handelingsonbekwaam ja.

Zit jij niet in het verkeerde topic?

En cats rule!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.