Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Monitor] Monitor tikt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=498875)

iamcj 03-06-2003 17:26

Monitor tikt

Ik heb net een monitor gekregen van iemand en die tikt als je de stroom erop zet, voor de rest doet hij niets. Weet iemand de oorzaak en of het te maken is? Ik mag hem hebben als ik hem kan maken nl.

Koen 03-06-2003 17:48

Klinkt niet best. :)

Monitoren zijn erg lastig te fixen. Eigenlijk voor de normale huis-tuin-en-keuken consument niet te doen. Ik geloof niet dat je zo'n ding open wilt maken, veel te link. En al heb je 'm open, dan weet je toch niet wat je er aan kan doen.

Mijn ervaring met kapotte monitoren; flinke tik erop geven, werkt 't dan nog niet, aan de straat zetten of laten repareren. ;)

Morridin 03-06-2003 17:50

Tijdbom op stroom?

Ff serieus, ik denk dat je beter naar een reparateur kunt gaan, want als je zelf dat soort dingen probeert terwijl je er schijnbaar niks van afweet kan het gevaarlijk worden.

WolterB 03-06-2003 18:50

dit heb ik ook gehad bij een monitor, deze heb ik weggegooid omdat het repareren 2x zo duur was al de monitor zelf (n)

iamcj 03-06-2003 18:58

Ik dacht, misschien is het wel een zekering. Die heb ik ook gevonden, maar is nog intact. Iemand nog?

Black Rainbow 03-06-2003 22:08

emm, maak je monitor niet open als je niet weet wat je doet, er loopt zoveel stroom door dat het met gemak dodelijk is. Laat er dus een expert naar kijken.
Ik heb dit ook gehad op een oude monirot, vriend van me vertelde dat het de converter was, die de binnenkomende electriciteit omzet naar bruikbare stroom voor de monitor, reparatie zou vrij eenvoudig maar wel duur zijn aangezien z'n converter appart besteld moet worden en die niet goedkoop zijn. Dus alleen laten repareren als het een dure monitor was, koop anders een nieuwe.

Maar ga er niet zelf aan zitten, zelfs als de stroom eraf is staat er nog heel veel spanning op de spoelen ed, genoeg om je het loodje te laten leggen.

Hans Kazan 04-06-2003 06:36

Op een monitor staat zo'n 30.000 volt.....Als je de monitor niet ontladen hebt staat dat er na 1 week zonder stroom ook nog op.

niemand 04-06-2003 14:04

Citaat:

Vaal schreef op 04-06-2003 @ 07:36:
Op een monitor staat zo'n 30.000 volt.....Als je de monitor niet ontladen hebt staat dat er na 1 week zonder stroom ook nog op.
Voorzover ik me herinner was het iets minder. Maar iig genoeg om een zware klap van te krijgen die best dodelijk kan zijn. Oftewel: niet aan kloten als je niet weet wat je doet.

de postbode 04-06-2003 15:10

Citaat:

Vaal schreef op 04-06-2003 @ 07:36:
30.000 is wel heel veel. probeer maar zo tegen de 10.000 volt. ook nog meer dan genoeg om een flinke klap te krijgen die je niet meer zal na vertellen. verder moet je amar gewoon niet aan een monitor/ tv/ iets met beeldbuis komen als je er geen vertand van hebt. er kan nog een flinke hoeveelheid stroom in condensatoren blijven zitten. al helpt het wel om de tv /monitor uit het stopcontact een aantal keer aan en uit te zetten.

-de postbode-

Hans Kazan 05-06-2003 07:15

Citaat:

de postbode schreef op 04-06-2003 @ 16:10:
30.000 is wel heel veel. probeer maar zo tegen de 10.000 volt. ook nog meer dan genoeg om een flinke klap te krijgen die je niet meer zal na vertellen. verder moet je amar gewoon niet aan een monitor/ tv/ iets met beeldbuis komen als je er geen vertand van hebt. er kan nog een flinke hoeveelheid stroom in condensatoren blijven zitten. al helpt het wel om de tv /monitor uit het stopcontact een aantal keer aan en uit te zetten.

-de postbode-

Achter op mn monitor op school staat toch echt:

Danger! Do not open! 30kV!

iamcj 05-06-2003 07:30

Ik zal iedereen even gerust stellen, ik heb eerst wat gelezen
over monitoren, het is bekend probleem, maar ik kwam er niet uit in het engels. Een TV-monteur, vertelde mij inderdaad dat bij het aantal keer uit- en aanzetten van de computer of tv, het grootste gedeelte van de stroom verdwijnt. Hij moet die dingen immers ook uitzuigen. Dat heb ik dus ook gedaan, verder heb ik alleen even de zekering eruit gewipt en verder nergens aangezeten en hem weer in elkaar gezet.

Heb besloten hem gewoon weg te kieperen.

Enlightenment 05-06-2003 10:45

Citaat:

iamcj schreef op 05-06-2003 @ 08:30:
Heb besloten hem gewoon weg te kieperen.
(y)

Bewaren tot nieuwjaar en dan met veel geweld naar de eeuwige datavelden brengen. ;)

Rugbuksnuffer 08-06-2003 14:08

Erg laat deze reactie maar ik denk dat de hoogspanning defect is in de monitor. Meest waarschijnlijk is de lijntrafo. Er zijn 2 dingen tegen te doen.

1: Veel geld meenemen en laten repareren

2: Vanaf 8 hoog naar beneden laten vallen (zelf wel loslaten aub)

Aan te raden valt Tip 2

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.