Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   slapen gaan VS. opstaan (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=499565)

Jeff di Caorle 04-06-2003 11:28

slapen gaan VS. opstaan

Als ik s'ochtends wakker word voel ik me een totaal ander iemand dan wanneer ik 's avonds(vaak te laat) m'n bed in ga.Als ik wakker word razen de negatieve gedachtes door m'n hoofd terwijl ik altijd vrolijk ga slapen.
Wat is de psycische metamorfose die je slapend doormaakt?
Ervaar je dit ook zo opvallend?

poesiefox 04-06-2003 11:32

Ik zelf niet, maar ik lig al tien jaar naast iemand met een ochtendhumeur. Echt, daar moet ik niks tegen zeggen. Ik moet hem niet voor de voeten lopen. Ik kom mijn nest pas uit als hij weg gaat.
Dat werkt goed. Ik ben zelf ook niet zo vlot 's ochtends vroeg, alleen minder extreem.

Halah 04-06-2003 12:43

Ik had/heb het vaak juist omgekeerd. Bij elke keer slapen sterf je een kleine dood en als je wakker wordt kan er een nieuw leven beginnen..

ssjpan 04-06-2003 14:02

Ja ik heb het ook omgekeerd. Als ik me ergens 's avonds druk om maak dan heb ik daar de volgende dag soms geen last meer van.

Jadis 04-06-2003 14:06

Ik ben 's ochtens niet te genieten en vooral als iemand me wakker maakt. *giftig*
Soms word ik gewoon kwaad als iemand me wakker maakt.

Maar na een uurtje is dat meestal wel over.

Jeff di Caorle 04-06-2003 14:47

Halah Ik had/heb het vaak juist omgekeerd. Bij elke keer slapen sterf je een kleine dood en als je wakker wordt kan er een nieuw leven beginnen..

mooie beschouwing maar vele sterven 's ochtends

Riconoscente 04-06-2003 14:50

Ik ben altijd energiek en vrolijk als ik opsta,
eigenlijk meestal ook als ik naar bed ga :D

Kazanka 04-06-2003 15:01

's ochtends voel ik me altijd zwaar klote (behalve in het weekend, dan is het normaal klote) en 's avonds staat nooit helemaal vast. Soms is het slapen gaan niet zo'n super groot probleem en meestal gaat het erg moeizaam of lukt het helemaal niet.

nare man 04-06-2003 17:11

Ik heb het meer andersom: als ik 'savonds negatieve gedachtes heb zijn die 'smorgens meestal weer weg. Dat is op zich niet zo gek te verklaren: je hersenen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie per dag be- en verwerken. Als je daar boven komt, werkt het zootje allemaal niet meer zo goed. Je gaat ook slapen niet omdat je lichaam moe is, maar omdat je hersenen moe zijn en rust nodig hebben. Door dromen wordt het 'surplus' aan informatie gesublimeerd.

Stighting Kris 04-06-2003 17:18

Als ik s'avond ga slapen , dan spoken alle negatieve dingen door me hoofd. En kan ik soms uren lopen piekeren , over dat ene kleine dingetjuh wat ik fout heb gedaan , en komen allemaal gedachten bij mij op hoe ik het anders had kunnen doen. Maar dan als ik s'morgens wakker word heb ik er geen last meer van , sta ik met frisse moed op en dan denk ik niet meer aan die dingen :D

Gatara 04-06-2003 22:45

Denk dat je meer antwoorden op psychologie kan verwachten

Kazanka 04-06-2003 22:50

Citaat:

nare man schreef op 04-06-2003 @ 18:11:
Ik heb het meer andersom: als ik 'savonds negatieve gedachtes heb zijn die 'smorgens meestal weer weg. Dat is op zich niet zo gek te verklaren: je hersenen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie per dag be- en verwerken. Als je daar boven komt, werkt het zootje allemaal niet meer zo goed. Je gaat ook slapen niet omdat je lichaam moe is, maar omdat je hersenen moe zijn en rust nodig hebben. Door dromen wordt het 'surplus' aan informatie gesublimeerd.
Slapen doe je om:

1] Lichamelijk uit te rusten

2] Mentaal uit te rusten

welke belangrijker is gaat het even niet om ;)

Mushu 05-06-2003 07:16

mjah, ik heb het eignelijk altijd, wanneer ik me rot voel en ik ga slapen, word ik ook met een rotgevoel weer wakker, maar ga ik vrolijk slapen, word ik ook met een rotgevoel wakker.. heel stom is dat.. ik heb ook nog eens een verschrikkelijk ochtendhumeur.. dus daar zal het aan liggen

dyfusica 05-06-2003 07:17

als ik savonds zwaar klote naar bed ga kan ik wat er gebeurd is s ochtends het beste relativeren

Leonoor 05-06-2003 07:23

Ik heb het ook voornamelijk omgedraaid.

Dusjcrib 05-06-2003 16:04

Ik ga ook altijd lekker slapen, en wordt wat minder lekker wakker.. Of ik wil nog helemaal niet wakker worden, of ik heb uiterst verwarrend gedroomd enzovoorts..

Daantje_0705 05-06-2003 16:08

bij mij is het zo dat ik 's avonds niet wil gaan slapen omdat ik nog wat moet doen ofzo en 's ochtends wil ik niet uit bed :) . Best vaag eigenlijk.

Jeff di Caorle 05-06-2003 16:12

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 05-06-2003 @ 17:08:
bij mij is het zo dat ik 's avonds niet wil gaan slapen omdat ik nog wat moet doen ofzo en 's ochtends wil ik niet uit bed :) . Best vaag eigenlijk.
Ik herken me daar helemaal in.
Niet willen slapen en 's ochtends wensen dat je zou blijven kunnen liggen.

Big Brother 05-06-2003 16:18

ik heb zo af en toe ook dat ik zwaar depri wakker wordt, erg vreemd
ik denk dat het door een droom komt die ik dan heb gehad ofzo, en meestal gaat het na het douchen wel weer over
:confused:

dromerig elfje 05-06-2003 20:07

Ik heb het meestal andersom...
Als ik ga slapen voel ik me dan rot, en 's morgens voel ik me al heel wat beter. Het eerste uurtje is het meestal nog niet echt heel goed, maar daarna lukt het meestal wel weer.

vrijgezel 05-06-2003 21:34

de ene keer word ik heel erg moe wakker ondanks dat ik niet laat op bed ben gegaan

ander keer word ik heel fit wakker en dan ben ik ook nog laat op bed gegaan.

en als iemand mij wakker maakt, dan is het heibel dan moet niemand tegen mijn praten en me gewoon negeren.

yliek 06-06-2003 23:05

hmm..ik ben blij als ik mag gaan slapen, als ik wakker wordt heb ik zoiets van mwah waarom gaat de tijd zo snel als je slaapt, maar spring daarna uit bed en zet de muziek aan!

Quiana 07-06-2003 08:43

Hm, meestal ben ik tot 12u wel op oorlogspad,
en wordt het daarna wel beter.. :S

the tourist 07-06-2003 09:08

Hm, ik heb het wel eens omgekeerd.

Keyser Saus 07-06-2003 10:19

Ik heb juist dat ik me 's avonds ontzettend kl*te voel en dat ik 's ochtends weer helemaal vrolijk ben.

Jules 13-07-2003 20:08

als ik net wakker ben, ben ik geheel neutraal (als ik normaal geslapen heb, dus niet als ik nog helemaal moe ben of i.d). Meestal bepalen de gebeurtenissen in de eerste 2 uur van mijn wakker zijn (sjagerijnige moeder ja/nee, blije logè ja/nee, vrije dag in het vooruitzicht etc) hoe ik me de rest van de dag ga voelen.

//ItsJustMe\\ 14-07-2003 02:38

vaak 's schtends klote als ik denk wat ik moet doen die dag. (ookal is het niks)
's avonds klote.
En laatste tijd heb ik helemaal niet zo zin om te gaan slapen.

Kazanka 14-07-2003 14:54

Citaat:

//ItsJustMe\\ schreef op 14-07-2003 @ 03:38:
vaak 's schtends klote als ik denk wat ik moet doen die dag. (ookal is het niks)
's avonds klote.
En laatste tijd heb ik helemaal niet zo zin om te gaan slapen.

ik ervaar het momenteel precies hetzelfde

Ogthala 14-07-2003 14:55

Citaat:

Keyser Saus schreef op 07-06-2003 @ 11:19:
Ik heb juist dat ik me 's avonds ontzettend kl*te voel en dat ik 's ochtends weer helemaal vrolijk ben.
Inderdaad.
Dan begin ik de dag met het gevoel;

Een nieuwe morgen.

Een nieuwe dag.

Nieuwe kansen.

Een nieuw leven.

Ofzo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.