Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Matrix - snap het niet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=500074)

* Marne * 04-06-2003 18:38

Matrix - snap het niet

Zou iemand de volgende opdracht voor mij op kunnen lossen, ik snap er namelijk helemaal niks van.....

Een supermarkt verkoopt de wasmiddelen A, B en C. Over een periode van een maand blijven de meste klanten hun wasmiddeld trouw, maar sommigen gaan over naar een ander wasmiddel. Zie onderstaande overgansmatrix W.

Code:

van:
                            A      B      C
                        A  0,9    0,05    0,07
W = naar:              B  0,04  0,85    0
                        C  0,06  0,10    0,93

a) Hoeveel procent van de klanten die deze maand wasmiddel A heeft gekocht, doet dat over twee maanden ook weer?

Op dit moment koopt 30% van de klaten wasmiddel A, 40% koopt wasmiddel B en 30% koopt C.

b) Bereken de procentuele verdeling van de klanten over de merken A, B en C over twee maanden, drie maanden en vier maanden?

c) Bereken hoeveel procent van de kalnten over twee maanden hetzelfde wasmiddel koopt als op dit moment?

d) De fabrikant van wasmiddel C begint een reclamecampagne. Neem aan dat deze campagne succes heeft.
Welke elementen van de matrix W worden daardoor groter? Bedenk zelf nieuwe elementen van W zo, dat uitgaande van een verdeling 30% A, 40% B en 30% C, na een maand het marktaandeel van C toegenomen is tot 40%?

Alvast heel erg bedankt.... ik snap er niks van!

teddybeer1983 05-06-2003 15:58

[qoute]* Marne * schreef op 04-06-2003 @ 19:38:

Code:

van:
                            A      B      C
                        A  0,9    0,05    0,07
W = naar:              B  0,04  0,85    0
                        C  0,06  0,10    0,93

a) Hoeveel procent van de klanten die deze maand wasmiddel A heeft gekocht, doet dat over twee maanden ook weer?
0.9(1maand later)*0.9(2 maanden later)=0.81=81%

Op dit moment koopt 30% van de klaten wasmiddel A, 40% koopt wasmiddel B en 30% koopt C.

b) Bereken de procentuele verdeling van de klanten over de merken A, B en C over twee maanden, drie maanden en vier maanden?

Pff, veel werk, je moet gebruiken de matrix: {30} {40} {30}(onder elkaar dan)(uitgaande van 100 klanten)

Voor na 2 maanden vermenigvuldig je met de overgangs matrix in het kwadraat voor na drie maanden de overgangsmatrix tot de macht 3 enzovoort

c) Bereken hoeveel procent van de kalnten over twee maanden hetzelfde wasmiddel koopt als op dit moment?
0,9^2*30 + 0.85^2*40 + 0.93^2*30 = ......

d) De fabrikant van wasmiddel C begint een reclamecampagne. Neem aan dat deze campagne succes heeft.
Welke elementen van de matrix W worden daardoor groter? Bedenk zelf nieuwe elementen van W zo, dat uitgaande van een verdeling 30% A, 40% B en 30% C, na een maand het marktaandeel van C toegenomen is tot 40%?
groter worden van AnaarC, vanBnaarC en van CnaarC (immers meer mensen komen naar C en mensen blijven langer bij C

nou ik wil er snel vanaf zijn, dus resp. 0.1833, 0.15, 0.95 kijk zelf maar t klopt!

Alvast heel erg bedankt.... ik snap er niks van! [/QUOTE]

Hopelijk heb je hier genoeg aan

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.