![]() |
Hoe verzin jij als gitarist zijnde je riffs, solo's etc
Gebruiken jullie invloeden van buitenaf? Muziek van andere gitaristen als inspiratie of komt de inspiratie uit jezelf?
Ga je gewoon een uurtje of twee zitten jammen en schrijf je het op als er wat tofs uitkomt, of ga je met de wiskunde aan de slag? Hoe ziet zoiets er bij jouw uit? |
Hahaha ik speel hardcore. Dat is niet al te moeilijk, maarja zie toch maar eens een pakkende riff te schrijven. Meestal gewoon wat spelen(dingen die je kent) en dan ga je vanzelf wel een beetje experimenteren tot je een, naar jouw idee, goede riff hebt. En daar bouw je dan een nummer omheen. Althans zo doe ik t.
|
same here, alleen naast dat het pakkend is doe ik heel erg mn best om om alle cliche's heen te schrijven en dat vergt de grootste inspanning. Lijkt het ergens op, dan mag het meteen aftaaien.
|
Same here.
Gewoon een beetje rammelen aan de gitaar, en uiteindelijk komt er wel wat leuks uit, dat schrijf ik dan op. Meestal gaat dat met liedjes tegelijk, als de inspiratie zijn hoofd laat zien. Zo niet, dan schrijf ik het rifje op, en als ik later een of andere fill nodig heb dan kies ik daar zo'n rifje uit die goed bij de rest van het nummer past. |
hmm.. ik schrijf nooit wat op. Ik heb een eh... frettografisch geheugen :p]
en met als achterliggende gedachte dat als je riff echt goed is je hem zowiezo wel onthoudt. Dat is bij mij iig zo. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik onder invloed muziek ga schrijven, dan is meestal mijn effectenapparaat de klos. De chorus, reverbs en ringmodulators zijn dan niet aan te slepen, met als gevolg dat ik uiteindelijk overblijf met een soort continue geluidsloop waar ik de volgende paar uur niet meer vanaf kom omdat ik steeds wat nieuws lijk te ontdekken. Niet goed voor compacte songs dus. |
Citaat:
|
Ik schrijf ook niets op. Want als t goed genoeg is om een nummer te maken heb ik die riff toch al tot huilens toe gespeeld :D
|
Citaat:
|
als k onder invloed ben dan schrijf k echt lijpe dingen...meestal 3 akkoorden of een riff die helemaal niet klopt...maar op t moment zelf lijkt t dan echt fantastisch...dat komt dan meestal ook omdat k teveel distortion gebruik
maar meestal begin k gewoon een beetje te spelen...en na een paar dagen dan ben k eindelijk tevreden en dan komt er iets achter aan en zo bouw k t op...maar k moet t wel opschrijven, anders blijf k t veranderen :rolleyes: maar k ga in ieder geval een profielwerkstuk over wiskundige toepassingen in de muziekleer doen, dus misschien ga k volgend jaar doen via de wiskundige methode...ook leuk... |
Ik verzin leuke riffjes tijdens het spelen, en onthoud ze dan of schrijf ze op :)
|
Neuh solo's kunnen best leuk zijn zolang t geen egotrip word. Korte rock n roll achtige solootjes vind ik super :)
|
Solo's zijn voor mij wel een egotrip, lekker improviseren op een paar akkoorden, alles eruithalen wat je kan.. :)
|
Citaat:
|
Solo's liggen bij mij vaak aan het nummer, er zijn van die nummers waar je oneindig op kan trippen, bijv. Santana - Smooth en Bon Jovi - Next one hundred years.
|
heel simpel: totin het oneindige een leuk riffje spelen, wachten tot je zo in de lseur raakt datje fouten gaat maken, wachten totdat die fouten leuk klinken en erop verder gaan :)
|
Citaat:
|
ik laat de riffjes voor me schrijven, da's veel makkelijker!
|
Das niet makkelijker, das luiheid en gebrek aan inspiratie, talent..
|
N o u e n
. |
Wat een argument, jij bent blijkbaar op muzikaal gebied nog niet zo ver om als principe te hebben dat je je eigen muziek schrijft..
|
Ik speel basgitaar in een band. Als je met zijn allen aan het jammen bent rolt er meestal vanzelf wel iets uit dat je ooit zou kunnen gebruiken. Sommige middagen mislukt alles, maar dat maakt niet uit, gewoon dooroefenen.
Verder is het belangrijk als je een gitaarstuk verzint dat je dan niet te moeilijk gaat denken, maar vooral iets pakkends probeert te maken. Je kan willekeurig wel wat noten/akkoorden aanslaan, maar daar heb je geen reet aan. Echt goede gitaristen verzinnen een gitaarstuk zonder gitaar, ze bedenken in hun hoofd iets en spelen dat na. Voor goede inspiratie helpt bij iedereen wat anders. Sommige mensen zoeken hun toevlucht in drank en drugs enzo. anderen kunnen doordat ze iets heel erg kloterigs meegemaakt hebben iets schrijven. |
Citaat:
|
Ik ga gewoon gitaar spelen, en er komt vanzelf wat uit. Dan neem ik het gelijk op. Probeer er teksten bij te verzinnen, etc.
|
jullien zijn gewoon allenmaal gay en flikkers, vooral ziggy stardust daarzo
|
iemand kan er niet tegen dat mensen muziek maken???
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kan ook gewoon ontzettend boos zijn op je papa en mama, daar komen alle Death en Black Metal bandjes vandaan :mad: Soms verzint trouwens onze basgitarist een paar basrifjes, en dan speel ik daar gitaarrifjes overheen. En soms heeft de zanger wat ideeen die ik dan kan spelen. Bij ons in de band is het niet alleen de gitarist die de (gitaar)muziek verzint. |
Niemand die PowerTab Editor gebruikt? Super handig programma (enigszins schraal, true).
|
ik heb wel een aantal rifs bedacht.. (voor de gitarist)
beetje aankloten.. :p en dan kom je wel erges :p |
Soms vind ik ook leuke riffs als ik riffs op gehoor probeer na te spelen van een cd, en dat niet wil lukken.
Wat ik dan wél speel is soms niet eens lelijk. Omslachtige methode :) |
Citaat:
|
ik verzin riffs meestal voor gewoon een beetje aan te kloten en dan komt er vanzelf wel wat aardigs uit... solo's bedenk ik niet van tevoren, die improviseer ik altijd, alleen meestal komt er na dat nummer vaak te hebben gespeeld wel een soort van gelijkenis in te zitten met elke volgende keer dat ik die solo weer speel :)
|
Ik begin meestal met leuk ritme te verzinnen. Daarna ga ik kijken welke accoorden ik erbij kan spelen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39. |