Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [IDE] Hoe CD-brander aansluiten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=502282)

zandman 06-06-2003 19:06

hoe sluit ik mn brander aan ?

heej
weet iemand toevallig hoe ik mijn.
Philips brander kan aansluiten ik weet niet zo goed welke kabel in wat hoort.

greets zandman

ThR^ 06-06-2003 19:40

goed de handleiding lezen? :\

Enlightenment 06-06-2003 19:53

:confused:

Alles kan er maar op één manier in hoor.

1. IDE kabel (die platte) doe je in de IDE connector, met rode strip aan de rechterkant (waar ook de stroomstekker zit)

2. Stroomstekker in rechterconnector

Kan niet missen eigenlijk

Vergeet ook niet jumper goed te zetten. Master = uiteinde (bovenste) van IDE kabel, slave is middelste van de IDE kabel.

zandman 07-06-2003 08:46

Als ik dat heb gedaan start ik mn pc op
dan geeft hij aan.

Disk boot Failure Insert system disk and press enter.

kun je me helpe.

Enlightenment 07-06-2003 12:45

Dan heb je iets fout gedaan met de jumpers. Kijk hier nog eens naar.

Het staat overigens ook allemaal in de handleiding.

Als je computer opstart die je een overzicht wat voor IDE devices hij heeft gevonden. Je moet kijken of dit goed staat, primary master: je HDD, primary slave: je CD-RW, ofzoiets.

M@rco 07-06-2003 15:29

Wel er op letten dat je niet de CD-RW en je DVD/CD-ROM op dezelfde kabel aansluit. Dan kun je nl. niet rechtstreeks een CD branden.

(Dat was iig een tijdje geleden zo, met mijn ouwe PC. Maar misschien dat de tijden veranderd zijn :D)

Enlightenment 07-06-2003 16:01

Citaat:

M@rco schreef op 07-06-2003 @ 16:29:
Wel er op letten dat je niet de CD-RW en je DVD/CD-ROM op dezelfde kabel aansluit. Dan kun je nl. niet rechtstreeks een CD branden.

(Dat was iig een tijdje geleden zo, met mijn ouwe PC. Maar misschien dat de tijden veranderd zijn :D)

Dat gaat prima, mits je DVD-ROM niet je IDE bus dichtgooit, hierbij heb ik nog wel eens vreemde dingen meegemaakt.

Maar het is sowieso af te raden om on-the-fly te branden, je hebt ook geen extra CD/DVD-ROM nodig. Gewoon één brander is voldoende.

Eerst van bronCD lezen, bron CD wisselen met CD-R en branden maar.

Quintiano 07-06-2003 20:59

Citaat:

M@rco schreef op 07-06-2003 @ 16:29:

Dat weet ik wel zeker.

Dr Evil 08-06-2003 11:27

mm Wat wil je met dat "top" merk koop een Plextor of een Licht-Aan en het werkt perfect.... :D
Onthoud dat voor de volgende CD-ROM CDRW...

:)

Enlightenment 08-06-2003 13:40

Zijn writer is niet stuk ofzo, hij vraagt gewoon hoe hij 'em moet aansluiten.

Quintiano 08-06-2003 13:47

Citaat:

Dr Evil schreef op 08-06-2003 @ 12:27:
mm Wat wil je met dat "top" merk koop een Plextor of een Licht-Aan en het werkt perfect.... :D
Onthoud dat voor de volgende CD-ROM CDRW...

:)

Anders ga jij eens je bakkes houden met je volslagen offtopic & cluelesse geneuzel over Plextor en Lite-On.

Quintiano 08-06-2003 13:49

Citaat:

Enlightenment schreef op 07-06-2003 @ 17:01:
Dat gaat prima, mits je DVD-ROM niet je IDE bus dichtgooit, hierbij heb ik nog wel eens vreemde dingen meegemaakt.

Maar het is sowieso af te raden om on-the-fly te branden, je hebt ook geen extra CD/DVD-ROM nodig. Gewoon één brander is voldoende.

Eerst van bronCD lezen, bron CD wisselen met CD-R en branden maar.

Mwoah, als je 't zooitje softwarematig goed geconfigureerd hebt, zorgt dat de bron- en doel-CD schoon zijn en niet tussendoor je schijven even gaat defragmenteren gaat dat best hoor, data-CD's OTF branden.

Audio OTF kopieëren is een absolute no-no.

Enlightenment 08-06-2003 16:20

Citaat:

Dobermann schreef op 08-06-2003 @ 14:49:
Mwoah, als je 't zooitje softwarematig goed geconfigureerd hebt, zorgt dat de bron- en doel-CD schoon zijn en niet tussendoor je schijven even gaat defragmenteren gaat dat best hoor, data-CD's OTF branden.

Audio OTF kopieëren is een absolute no-no.

Nouja er hoeft maar even een hikje te zitten in het lezen en je hebt alweer een 'lasnaad' in je cd (BURN-proof). Ik cache het liever, zoveel maakt dat niet uit in tijd.

Maar was ik wel soms heb is dat een CD-ROM de hele IDE bus of kanaal voltrekt en de andere device op dat kanaal dus niets meer kan doen. Zeer irritant, b.v. als de drive een CD niet kan lezen. Waar dit nu precies aan ligt (kan ook met OS te maken hebben) weet ik niet, wel irri. :(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.