Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Scheel zonder bril :s? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=502503)

machina1985 06-06-2003 22:28

Scheel zonder bril :s?

Ik heb een vraagje,

Ik heb al sinds mn 3e levensjaar een bril.
Ik ben nu 18.
In die tijd zijn mn ogen volgens de oogarts goed verbeterd.
Vroeger had ik een hele grote sterkte( ik weet niet precies hoeveel), maar nu heb ik nog maar hele lichte glazen.
Toch zie ik zonder bril ook best goed, alleen mn rechteroog is wat minder. Lenzen konden om de een of andere reden bij mij niet.

Nu heb ik welvaker mn bril af omdat ik dat toch wat fijner vind, en ik praktisch alles goed kan zien.
Vaker heb ik wel het gevoel dat mn ogen dan sneller moe worden.
Ook heb ik de laatste tijd dat ik in de spiegel kijk, en het lijkt alsof mn ogen scheler zijn geworden:s het klinkt als een maf idee, maar ik heb wel vaker gehoord dat je ogen kunnen gaan loenzen ofzo als je je bril niet draagt, dit zou ik best raar vinden want ik kan opzich best goed zien. Iemand hier een beetje verstand van of ervaring :S? Kan iemand dan de vraag beantwoorden: Kun je van niet brildragen scheel worden :d

Bedankt

Qimm 06-06-2003 22:30

Jaaa, mijn moeder heeft dat ook als ze de bril af heeft. Ziet er grappig uit, een oogje staat dan scheel. :D

machina1985 06-06-2003 22:33

maar gaat het daarna weer recht staan dan ofzo?

of moet ik dit als grapje opvatten?

Para! 06-06-2003 22:33

Ik heb een lui oog en als ik geen lenzen in heb, ben ik zo scheel als een konijn. Met lenzen kijk ik netjes recht de wereld in. :)

machina1985 06-06-2003 22:34

Blijven je ogen dan draaien ofzo?

Para! 06-06-2003 22:34

Citaat:

machina1985 schreef op 06-06-2003 @ 23:34:
Blijven je ogen dan draaien ofzo?
Draaien...?

machina1985 06-06-2003 22:38

Ja"scheel draaien":D?

Para! 06-06-2003 22:40

Als ik mijn lenzen uitdoe, draait een oog naar binnen (ik ben half-scheel ja :o:p). Bedoelde je dat?

machina1985 06-06-2003 22:40

ja, en daarna gaat het dan ook weer terug? dat bedoelde ik :d

Para! 06-06-2003 22:41

Ja. Van scheel naar recht gaat in een seconde, andersom duurt een half uurtje. :)

ekki 06-06-2003 22:42

Bij m'n vriend en broer (die allebei een heel klein beetje scheel kijken) is het wel zo dat ze nog scheler gaan kijken als ze moe zijn. Maarja, die zijn dus al scheel en hebben vroeger een operatie aan de ogen gehad. Is wel een beetje anders denk ik.

machina1985 06-06-2003 22:43

Ja ik ben nu ook al een paar dagen best moe, dus zou daar ook aan kunnen liggen, en ik heb vroeger ook zon dergelijke operatie gehad>

Lameirinha 07-06-2003 01:32

Ja dat zou goed kunnen. Ik denk dat je een bepaalde vorm van scheelzien waarbij er iets mis gaat bij het accomoderen, waardoor je ogen teveel naar binnen worden getrokken (accomodative esotropia).
De bril verhelpt dit doordat er een plus lens in zit. Na het achtste levensjaar neemt de verziendheid die het probleem indirect veroorzaakt vaak af en daardoor heb je minder sterke plus lenzen nodig. Ik denk niet dat het scheelzien erger zal worden als je geen bril draagt, het zou nog wat af kunnen nemen als je verziendheid nog verder afneemt (hangt er vanaf hoe 'stabiel' je bent qua sterkte van je glazen). Maar ja dingen als lezen zullen dan wel wat lastiger worden denk ik. Maar zolang je nog niet dubbelziet en het draaglijk is zou je het kunnen doen. Je kan ook alleen je bril op doen als je leest, want dan heb je hem het meest nodig. Misschien dat je toch wel gewoon lenzen kan dragen. Dat je moet dan maar 's vragen aan de oogarts.

foefighter 07-06-2003 11:32

dat lijkt me wel een vaag idee ik heb geen idee of ik hier ook last van heb maar dat zal wel niet volgens mij ?:) maar ja als het binnen 1 seconde recht staat merk je dat natuurlijk niet zo snel want het eerste wat ik doe is me bril opzetten 's morgens

Nieni 07-06-2003 11:35

Mijn ene oog is scheel (lui oog) en ik draag ook een bril. Als ik mijn bril op heb, kijk ik nog even scheel als zonder bril. Bij mij maakt het dus geen verschil...

Daantje_0705 07-06-2003 12:01

Ik had vroeger ook heel duidelijk een lui oog maar dat wilde ze niet opereren omdat ze dachten dat het nog wel bij zou trekken. Ik heb toen ook heel lang met zo'n afgeplakt oog rondgelopen en het is heel veel verbeterd. Bij mij kan je het nu alleen nog merken als ik moe ben idd en als ik iemand aankijk dan doe ik dat maar met een oog. Alleen merk ik dat laatste zelf dus niet.

Andijvie 07-06-2003 13:00

Mijn rechter oog is een klein beetje scheel, als ik geen bril draag wordt dat erger, omdat hij zich dan meer in moet spannen. Wanneer hij weer lekker rustig is, is hij weer normaal. Dus het gaat ook weer weg :)
Maar te veel inspanning is niet goed he, kunnen je ogen té moe worden waardoor ze weer achteruit gaan.

Tommetje 07-06-2003 20:47

Een mogelijke oorzaak is omdat je het toch wel gewend bent met een bril te kijken, je ogen zich niet goed kunnen concentreren zonder. Doordat je zeg maar staat ingesteld om met een bril te kijken ga je anders kijken zonder, waardoor je dus scheel gaat kijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.