![]() |
fysica
Vraag 1
Hoog aan plafond hangt een katrol, een stevig touw hangt er aan met de twee uiteinden aan de grond, op een paar meter boven de grond hangt aan elk touw een even zware jongen, alles is aanvankelijk in rust 1) één van de twee klimmers probeert hoger te komen dan de andere , zal dit lukken? Antw: nee 2) Ze beginnen allebei te klimmen , de één sneller dan de andere, wat gebeurt er? Antwoord: ????? Vraag 2 ik sleep een slee voort aan een constante snelheid die niet is gegeven, een touw is vastgemaakt aan de voorzijde van de slee en maakt een hoek van 53 graden met de grond; het touw wordt vastgehouden door de trekker van de slee (een mens) De slee en alles wat er op zit is 20,4 kilogram, bereken de grootte van de normaalkracht..... vind ik niet.... |
Citaat:
Citaat:
De normaalkracht is dus ook 20,4 * 9,81 maar dan de andere kant op. Toch? Of lees ik ergens overheen? |
Citaat:
Ft,N=wrijvingskracht * sin 53° als ik me niet vergis horizontaal: de wrijvingskracht=horizontale component van de trekkracht, dus constante snelheid |
Dat tweede is me duidelijk, maar dat eerste, ben je zeker dat ze op gelijke hoogte blijven?
|
Citaat:
|
ok
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24. |