![]() |
inzichten in de praktijk
Ik ben de laatste dagen op examenreis geweest en ik vroeg me daar af: heeft jou manier van denken je manier van leven wel echt beinvloed?
Ik weet nu waarom ik doe wat ik doe, maar ik doe niet echt andere dingen dan dat ik deed voordat ik dit wist. Hoe zijn jullie inzichten van pas gekomen in het dagelijkse leven? |
Tja, ik ben door schade en schande wijzer geworden en ik blunder mij nog steeds dagelijks op beschamende wijze door het leven. Ik weet het altijd pas achteraf, als ik iets verkeerd gedaan heb.
Daar word je dan geacht iets van te leren, maar ja, wat in de aard van het beessie zit.... Ik heb gelukkig genoeg relativeringsvermogen ontwikkeld in al die jaren gestumper, om er niet al te erg meer mee te zitten. |
Ik bedoel eigenlijk of je gedachtengang invloed heeft gehad op je dagelijks leven. Als je ontdekt wat het hoogste doel in het leven is, pas je je leven daar dan ook echt op aan?
Als ik door middel van nadenken tot een bepaalde conclusie kom, bijvoorbeeld dat gesprekken over het weer en dergelijke met je vrienden niet nodig zijn, stoppen jullie dan ook echt met het praten over het weer met je vrienden, ook al begint een ander erover? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Zouden jullie dat doen en hebben jullie dat wel eens gedaan? |
Citaat:
Ja, voor mij geldt dat wel.Door inzichten die ik gekregen heb,zijn mijn ogen opengegaan. Daardoor sta ik heel anders in het leven. |
Citaat:
|
Citaat:
Ja,ik ga ook anders met dingen om.Ik weet niet wat jij ontdekt hebt maar het is eerst ontdekken en daarna verander je je manier van leven en dat gaat langzaam omdat zoveel oude gewoontes gewoon ingebakken zijn. Laat me maar weten,misschien kan ik je meer uitleggen. |
Leuk als je je daarmee bezig houd op examenreis! (n)
|
Ranonkel, bijvoorbeeld: ik ben tot de conclusie gekomen dat het enige wat een mens in zijn leven doet en wil doen, gelukkig worden is. Bij elke keuze die ik maak vraag ik me nu direct af: wat zou mij gelukkiger maken? Ik sta daardoor heel anders in het leven, maar ik maak geen andere keuzes dan normaal.
Is filosofie wel iets leren, of is het simpelweg het bewust worden van dingen die je eigenlijk allang weet? |
Citaat:
"Filosofie is op een andere manier naar dezelfde werkelijkheid kijken" "Filosofie is partij kiezen" "Filosofie is strijd" "Filosofie is afleren wat je tot dan toe geleerd hebt" enz. Oja. Het enige wat ik zeker weet is dat ik niets weet. Socrates. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43. |