![]() |
Is het dan volledig weg?
Als je vanop een diskette een word-bestand op je pc zet. Dat hierna verwijdert, je prullenbak leegt, en je geschiedenis wist, kan iemand dan nog ooit dit bestand terugvinden op je pc?
|
ja dat kan, zelfs met standaard software
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Topictitel gewijzigd en verplaatst naar S&M.
|
ya dat kan, zelfs na een format, enigste wat je kan doen om het echt weg te halen is bestand te verwijderen en vervolgens je hele HD volschrijven met data, dan weet je tenminste dat het weg is
|
Als je een lange format hebt gedaan kun je echt niet zomaar de data recoveren, het zullen wel geen staatsgeheimen zijn die je erop hebt staan. Dan moet je over behoorlijk wat kennis en kunde en middelen beschikken om de data te recoveren.
|
uhuh klopt maar het is te achterhalen, en dat was de vraag van de TS ;)
|
Citaat:
|
hmm...check ff de cid, daar staat dat een noors bedrijf heel erg beschadigde hardeschijven nog grotendeels kan terugkrijgen
|
mmmh computertaal is niets voor mij :o
Maar, is het nu echt volledig weg ja of nee? ik bedoel, kan een normaal persoon het nog terugvinden? of moet je daar al een pc genie voor zijn? en ik kan de pc niet zomaar gaan zitten formateren |
Als je gewoon het bestand verwijderd en de geschiedenis enzo wist, dan kan een normaal persoon het niet zo makkelijk terug vinden.
|
Als je gewoon dat bestand op je diskette laat staan (en te hebben geopend de history leeggooit), en die daarna formatteert (rechtermuisknop op de A-drive, formatteren en snelformatteren oid niet aanzetten), en die diskette bewaart of volgooit met andere gein, zullen normale mensjes het niet kunnen achterhalen nee. :)
Wat is er zo belangrijk dan dat niemand dat mag achterhalen? Liefdesbrieven? :P:o |
Offtopic: @GeritoDM: wat is het nut om dat te weten? zal wel in de aard van mensen liggen
maar als je een doc van de 'A' leest maakt Word een $zo-eenhelerarenaam&%^&.TMP, die weer te achterhalen zou zijn ;) |
Maar het gaat hier om normale mensen ;)
|
Hier wordt het volgende vertelt :
Citaat:
|
Bij het deleten van een bestand wordt alleen de eerste byte verwijderd, de startbyte van de bestandsnaam, geloof ik. Zo ging dat iig vroeger in DOS. Die wordt op nul gezet wat voor de computer een teken is dat hij de andere bytes mag gebruiken. Maar dat hoeft niet het geval te zijn.
|
Zelfs als je je hardeschrijf volschrijft met nullen, valt er nog flink wat data te recoveren. Maar dan heb je dus echt speciale hardware nodig ;).
|
Citaat:
|
Nee nee nee! :)
Citaat:
Citaat:
Bij een quick format is ook het enige wat er gebeurt de FAT tabellen herschrijven, dat is ook in 10 seconden gebeurd. De eigenlijke data staat nog steeds op de schijf, en is dus te recoveren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30. |