![]() |
steeds ruzie
Sinds mijn moeder is overleden, is alles erg verandert. Mijn vader moet ALLES zelf doen, ik en mijn broer helpen wel mee met kleine dingen zoals afwassen en tafeldekken enzo maar lang niet met alels.
Mijn vader is ook nog eens aan het verbouwen dus hij is echt altijd bezig en heeft het erg druk. Daarom moeten ik en mijn broer extra meehelpen mar we kunnen helemaal niet goed met elkaar opschieten. Wij hebben constant ruzie en hij geeft me voor alles de schuld, scheld me uit en slaat me (niet super hard mar doet wel zeer) Wij hebben ook zijn vaderdag helemaal verpest en het is nooit gezellig bij ons in huis. Ik heb wel een hele lieve vader maar mijn broer doet knap lastig. Ik weet dat mijn vader het moeilijk heeft en daarbij komen onze rusies ook nog kijke. Ik wil niet meer steeds ruzie hebben maar hij houd nooit op. Ik weet niet hoe het weer gezellig bij ons kan worde als mijn pa steeds moet werken en wij steeds ruzie hebben. Weten jullie iets????? :confused: |
Waar er twee vechten...
Maar goed...ik weet niet hoe oud hij is...maar 't kan de puberteit zijn...daar is helaas weinig aan te doen. Het kan de sfeer enorm verpesten, maar als het goed is, gaat het wel weer over. Misschien kun jij of je vader of jullie samen en je broer er over praten? |
Hej chrissiej,
ik weet niet direkt hoe het gezelliger zou kunnen worden, maar het is in ieder geval geen goede situatie. Dat je geslagen wordt, dat mag natuurlijk helemaal niet! :mad: Daar moet je sowieso wat aan doen (zeg je daar wel wat van?), en probeer af en toe gewoon eens weg eet gaan, ook al blijft er dan werk liggen, als het voor jou/jullie belangrijk is, moet je dat gewoon doen. veel succes, sorry dat ik niet met heel geweldige oplossingen kom. |
Mijn broer is 16 en ik ben 12.
Hij slaat mij heus geen blauw oog ofzo maar gewoon als hij zn zin nie krijgt dan stomp hij me. En altijd drijgt hij van als je dat niet doet dan doe ik dit blablabla. Nou mijn vader word er ook strondziek van. Nouw we gaan wel eens uit eten mar samer ergens heen gaan doen we nie meer watn da wil mijn broer niet. soms ik hij ook heel lief maar als hij zijn zin niet krijgt dan is alels verpest bedank alvast |
Citaat:
|
ey meid.
ik weet niet of dit gaat werken, maar het valt misschien te proberen. Als je nou eens met je broer gaat praten, en afspreekt dat jij het ene thuis doet en hij het andere om je vader te helpen. Bijvoorbeeld dat jij de tafel dekt en ook weer afruimt en dat jij de afwas doet. Maar níet samen. Dan lopen jullie elkaar niet in de weg en kan hij zich ook niet aan jou ergeren oid. Het kan inderdaad de puberteit zijn, die is bij iedereen anders. ik ben nu zelf 16, mijn broertje 13, maar ik zou hem niet slaan als ik mijn zin niet krijg. We hebben natuurlijk wel eens ruzie, maar dan gaan we allebei onze eigen weg, en proberen we ons zo min mogelijk van elkaar aan te trekken. naja, je zou dus kunnen proberen de klusjes in huis enzo apart van elkaar te doen. Maar voordat dat kan, moet je daar wel eerst met je broer over praten... dat is misschien nog wel het moeilijkste! Heel veel sterkte en succes met alles, kus! Wendy |
Denk dat het idd met de puberteit te maken heeft.
Tis sowieso niet makkelijk als je moeder net is overleden, maar in combinatie met hormonen ed nog moeilijker.. Ik denk dat jullie alledrie sowieso wel een zware tijd doormaken. Je vader moet opeens een huishouden in z'n eentje leiden, en 'k neem aan dat jij en je broer het er ook niet makkelijk mee hebben.. Gun elkaar die tijd een beetje, probeer rekening met elkaar te houden. Ga idd een keer met z'n drieën rond de tafel zitten, praat dingen (bijv de ruzies) uit. Laat merken dat je stompen ed niet fijn vindt, vertel dat de sfeer je niet aanstaat.. Zeg niet alleen wat er mis is, probeer ook mee te helpen om het beter te maken. Verdeel taken die je vader aan jullie over kan laten eerlijk met je broer, dat soort dingen.. Kweenie, ruzies komen van twee kanten, dus moeten allebei de kanten elkaar tegemoet komen. Lok ruzies niet uit, ontwijk ze desnoods.. Dat gaat niet altijd even makkelijk, maar zorg dat de ruzies die er niet hoeven te zijn, er ook niet komen. Tis bijna vakantie, denk dat jullie alledrie dan sowieso wel minder te doen hebben enzo..? Misschien dat jullie een tijdje op vakantie kunnen, of gewoon veel dingen samen kunnen doen om weer een beetje gezelligheid ed te creëeren? |
nouw eh we praten tijdens het eten heel veel en mijn vader zegt iedere keer als me broer me stompt dat hij da niet moet doen en hij is nog heel brutaal ook en dan word mijn pa weer boos om zijn smeerpraat.
Maar het is echt niet zo dat we het nooooooooooooit gezellig hebbe maar dat gebeurd niet zo vaak. Ook niet dat we contstant ruzie hebben maar wel vaak. |
hey..., ten 1e gecondoleerd..(F)
Maar kijk jij en je brada hebben telkensz rusie...maar kan je er dang niet met je broer erover praten?! ik bedoel jij en je broer zijn denk ik oud genoeg om te kunnen praten en andersz haal je je vadersz hulp erbij..? En mja misskien heeft hij gewoon problemen en sit ie er nog egt mee met je moeder dr dood?..:S Ik vind t egt vervelend voorje.., Privebericht me maar alsz je meer wilt weten en verder sterkte meid! -x-x-x- LilDushi |
Citaat:
Wat je kunt proberen is je broer gewoon negeren als je ruzie lijkt te gaan hebben... Of geef hem gewoon gelijk. Dan is de ruzie snel over en wees jij gewoon de meest wijze. Zo kun je je vader en jezelf moeilijke tijden besparen. |
Citaat:
Altijd maar de wijste zijn is moeilijk, zeker als je 'nog maar' 12 bent, plus dat je daar zelf lang niet altijd wat mee op schiet, integendeel soms. |
Citaat:
En als ze pas 12 is, sja dan is de 'wijste' uit hangen idd zeer lastig. Als je het spelletje goed meespeelt dan schiet je daar wel wat mee op, door er niet tegenin te gaan geef je geen nieuwe olie voor het vuur. JE moet dan wel zorgen dat je niet bijdehand gaat doen, want daar worden de meeste mensen nog veel razender door. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Hoi, mijn zusje wordt ook nu overal kwaad om. Mijn vader is 19 maart overleden en ze zit heel erg met zichzelf in de knoop. We praten wel ns met zn drieen en dan komt ook naar voren dat ze eigenlijk ook niet zo WIL reageren. Ze is zeer tegendraads en houdt zich niet aan afspraken.
Soms is het een schat van een meid en het volgende moment kan ze je afkatten. Je broer mag je iig niet slaan. Vraag misschien aan je vader of hij misschien een keertje daar met je broer over wil praten. Ik denk dat je broer het moeilijk kan verwerken van je moeder. Jij hebt dit natuurlijk ook, maar ieder mens uit zich op een andere manier. Hij weet denk ik niet wat hij er mee moet. Hij is misschien wel boos en vast en zeker ook verdrietig. Mijn moeder zegt tegen mij over mijn zusje: laat haar maar even. Het is de pubertijd. Ze heeft het even moeilijk. Ik vind het heel moeilijk om haar te laten. Ik bedoel t ook allemaal goed als ik me bemoei met de dingen die ze doet, omdat ik zie dat t fout gaat, maar ik moet ook leren accepteren dat ze zo doet. Zo is zij. Langzaam maar zeker gaat t iets beter. Ik probeer me wat minder met haar te bemoeien en zij gaat wat lekkerder in dr vel zitten. Daarbij komt ook nog bij je broer dat hij nu met veel dingen moet helpen in het huishouden. En uit ervaring weet ik dat ik er zelf ook niet zoveel zin in heb vaak en liever niet doe. En soms kan je er heel boos om worden. Ik denk dat je broer gewoon in de knoop zit met zichzelf en zijn gevoelens. Het beste is om dat te laten. Hij zal waarschijnlijk het ook niet laten merken hoe hij zich voelt. misschien moeten jullie op een goed moment eens met zn drieen een praten. Niks plannen, maar gewoon spontaan. Wij hebben vaak de beste gesprekken als we spontaan over dingen beginnen en dan staan we vaak in de keuken en kletsen we tot in de late uurtjes. Heel veel sterkte. Ik weet hoe moeilijk het is. Als je even wilt praten ofzo moet je me maar even een pm sturen voor mn email-adres. Dikke knuffel, Ilona |
Nou mijn broer is soms ook wel eluk enzo hoor maar hij luistert naar niemand ook niet naar mijn pa!
Soms is hij echt vervelend en dat is hij heeeeeeel brutaal tege iedereen. Maarjaah het gaat nu al een tijdje heel wat rustiger want we hebbe pas heeeeeeeeeeeeeel goed en duidelijk met elkaar geprat! |
fijn om dat te horen!
|
ik heb ook zo'n situatie thuis
het is hier nooit gezellig hangt altijd wel een gespannen sfeer mijn oplossing? zo weinig mogelijk thuis zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30. |