![]() |
Chemie: beschieting met electron
Je beschiet Hg met electron (atoommassa 201 en atoomnummer: 80)
Wat bekom je? kan je eens uitleggen waarom je hier dus Tl zal bekomen en geen goud, wat gebeurt met dat electron... Groetjes |
wel, als ik mij goed herinner van m'n examen vorige week:
(maar tzou kunnen datk alles nbeetje door elkaar sla nu) moet je dus gewoon u atoomgetal -2 doen dus eigenlijk 2 elementen terugkeren op u tabel. (theeft iets te maken met vervallen van atomen... en alfa-straling) maar dan ben ik met kernfysica bezig.. en kdenk niet dat jij het daarop hebt.. dus eigenlijk zou je beter geen rekening houden met mijn mogelijke verklaring.. :( Greetz |
het kan iets met het ontstaan van rontgenstraling te maken hebben. dan beschiet je een metaal met elektronen en stoot dat elektron een elektron uit het atoom vervolgens wordt dat 'gat' opgevult door een elektron uit een hogere baan komt energieverlies van dat elektron ten goede aan een foton. Dat is dan de rontgenstraling. Nu zou je in de vergelijking van Hg naar Tl + elektron gaan.
Maar ik weet niet of je dat bedoelt... |
Het was gewoon bij hoofdstuk van radioactiviteit en kernsplitsingen en zo dat we moesten aanvullen
Hg + electron = ....... Tl bleek het antwoord te zijn |
alst over radioactiviteit gaat, dan eb kik gelijk!
ge zit met alfa bestraling (want electron uitgezonden), dus is de regel: uw atoomgetal met 2 verminderen, en u atoommassa met 4. Maw: Hg+electon= 80-2=78(en das dus Pt) alé ja, tis gewoon et regelken toepassen.. ma ik kan mij niet inbeelden dat da er nie bijstaat in u cursus. tenzij u leraar eigenlijk een smeerlapke 1ste klasse is ;) Greetz |
Citaat:
Tl heeft atoomnummer 81 en Au 79 dus volgens mij moet het in dit geval dan goud zijn hoor :confused: de nucleonen moeten echt gelijk blijven aan beide kanten |
Ja het juiste antwoord is de TL, kverstaat het niet oor, khad goud, was mis ,raaaaaaaaaar
|
Als ik logisch nadenk nu denk ik: atoommassa 201 en atoomnummer: 80)
Als je e- bevoegd verandert massa niet, duis atoommassa is nog 201, misschien wordt dan een proton en neutron dan is het goud met zelfde massagetal |
Citaat:
anders zou ik het echt niet weten :o |
zoetjes toch...
tkan idd nie alst gewoon electron is maar volgens mij ebde nbeetje slechte notities genomen en staat er Hg+alfa stralingsken a en e zijn nogal verwarend nee?:s want das eigenlijk de enige logische verklaring waarom er 2 zouden afgaan. mabon, 1 vraagske fout op u examen is zo er nog nie é (meestal sla ik zo dingen gewoon over ;) ) |
onze jonge lerares zal wel een foutje gemaakt hebben
zo staat in onze kursus anode: neg electrode da is toch fout? |
truukske van op de kermis :
KNAP: K-athode N-egatief A-node P-ositief |
Citaat:
kathode: negatief anode: positief dus bij bijv. een tv komen elektronen uit de kathode en worden versneld door de anode. |
wat ik nie begrijp is dat da van die kathode enzo vorig jaar gezien is bij mij, en kernenergie dit jaar...
ma kzit dan ook op belgische school.. zal wel anders liggen in holland zeker.. |
Citaat:
aangezien positron uitstoten wat lading betreft hetzelfde is als elektron vangen, zou dat kunnen wat je zegt. maar of dat gebeurt weet ik niet zeker....... |
Citaat:
|
dat de leerplannen anders liggen é...
kga gaan slapen nu, morgen deel 1 van wiskunde :( :( :( yoooow |
Citaat:
maar goed, weltruste :) |
Onze lerares meent dat bij vb het verzilveren van een voorwerp door electrolyse met vb een lepel en de lepel is dan negatief, ze zegt dat die lepel de anode is, terwijl dat volgens mij de kathode is (negatief)
ik denk dat ze beide heeft omgedraaid, dit is leerstof uit belgië zesde jaar, maar we hebben maar één uur chemie |
Citaat:
dat mag je haar dan wel even goed duidelijk maken ja. |
Citaat:
|
Pfff.... wat een discussies zeg. Kunnen typisch alleen door reageerbuis-freaks gevoerd worden. *Miess krijgt pijnlijke herinneringen aan zijn eindexamen scheikunde*
|
Citaat:
toevallig was dit een van mijn favoriete onderwerpen, maar het leukste vond ik elektrische velden ed. (voor mensen met Scoop: Na2 H5 (y)) |
Griffiths: Introduction to Elektrodynamics (y)
|
Ze vroeg da nie eens, dat van ionen en zo. Wel te verstaan, ze heeft nooit gezegd dat de lepel pos is, maar ze draait gewoon de woorden kathode en anode om.
Doet er nie toe, twas heel simpel, danku voor je reacties. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08. |