![]() |
Vraag over plantjes..
Voor school doe ik een onderzoek naar de stengels van planten en waarom deze omhoog groeien.
Hiervoor zou ik een experiment uit hebben gevoerd met een plantje dat in zijn potje op zn kop wordt gehangen met het licht eronder (zodat het licht toch 'boven zn hoofd hangt') Nou had ik veel te weinig tijd om dit experiment uit te voeren, maar misschien kunnen jullie me helpen. Groeit de stengel van de plant in dit geval omlaag, naar het licht, of maakt ie een knik en groeit ie alsnog naar boven? (o.i.v. de zwaartekracht bijvoorbeeld, dat ze daar tegeningroeien) Hoop dat iemand hierop t antwoord weet... groete, eln |
als ze omlaag groeien stoten ze hun hoofd :cool:
|
Citaat:
|
ze groeien niet omlaag, maar wel naar het licht toe dus als je het licht aan de zijkant zet gaan ze opzij groeien (hehe, ik heb dat practicum ook gedaan......) maar op zn kop gaan ze dood
|
ah nasja....
ik heb al n redelijk verslag aan elkaar geluld ik kom je morgen wel even ondervragen over hoe de proef bij jou is verlopen dan elisabeth en ik waren te lui om em uit te voeren en ook ene beetje te laat maar alvast bedankt, want dit scheelt sowieos al n flinke blunder in t voerigens prachtige werkstuk ;) tot morgs aln |
Stengels groeien altijd van de zwaartekracht af en wortels groeien er heen, het heeft niks met licht uit te staan. Een stengel groeit wel naar het licht toe maar dat heeft te maken, met dat licht remmend werkt op de groeit(een plant heeft wel licht nodig voor de fotosynthese, maar dat heeft niks met de groeit te maken). De cellen waar licht op valt blijven dus kleiner dan de cellen op de schaduwzijde en daarom groeit hij scheef.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30. |