![]() |
Wie werkt er ook met het PGO-systeem, en waar, en wat vind je ervan?
Zie ow.
|
wij alleen met tgo
|
wat is TGO?
|
Ik werk met het PGO (Probleem Gestuurd Onderwijs) systeem en ik vind het 3x niks. Het houdt in dat je op school werkt aan de hand van geschetste probleemsituaties. In mijn opleiding (logopedie) zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: 'Pietje praat nasaal (door de neus). Zijn houding is slecht. Hij komt niet goed mee op school en wordt vaak gepest. Dit ook i.v.m zijn bril. Hij is voor onderzoek bij de KNO-arts geweest, er heeft een operatie plaatsgevonden. Nu komt hij bij jou in behandeling.' Dit is een zelfbedacht lulverhaal :o, maar het is dus de bedoeling dat je die gegevens met elkaar in verband brengt aan de hand van de zevensprong. In de zevensprong heb je één hoofdvraag en je moet zelf een aantal deelvragen bedenken. Mij ligt deze manier van werken niet, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Ik weet wel dat 90% van de HBO-opleidingen in Nederland werkt met de zevensprong.
Greetzzz kipfiletje. |
uhm :confused: is het gek als ik nog nooit van pgo gehoord heb? de zevensprong ken ik alleen vanuit dat ene liedje :p
|
Houdt de zevensprong bij jullie ook in:
1 moeilijke begrippen 2 probleemstelling 3 brainstorm 4 brainstormschematisering/inventarisatie 5 leerdoelen ___ 6 zelfstudie ___ 7 nabespreking ? |
Citaat:
|
Wij doen eigenlijk brainstorm en inventarisatie ook in een keer, maar leerdoelen maken toch als aparte stap.
|
ja ik werk ook met PGO
Kut systeem.... Al die opdrachten word er gek van |
Wij werken soms met PGO en soms met die 7-sprong, waar we meestal ook een 5-sprong van maken (ik ga geen dingen bedenken waarvan je van te voren al weet dat ze onzin zijn, dat vind ik onzin) of we bedenken zelf een stappenplan, meestal mogen we dat ook wel. Opzich vind ik het niet echt heel irritant, zolang je maar wat vrijheid krijgt.
|
Ik werk ook met een PGO systeem en de 7 sprong. Nou ja dat werd dus ook vaak een 5 sprong, mits je een tutor hebt die er niet zo moeilijk over doet.
Wat ik jammer aan het systeem vind is dat je naar mijn idee toch minder op de stof ingaat dan wanneer je bijvoorbeeld gewoon ouderwets les krijgt. Onderwerpen die je wat stommer vindt, daar ben je snel geneigd ze minder goed/ niet uit te werken. Of als je bijvoorbeeld een keer minder tijd hebt, dan doe je het ook allemaal wat sneller (maar ja dat is mss bij les precies hetzelfde). Een voordeel vind ik wel dat je lekker zelfstandig blijft werken. Ik heb op de middelbare school op een dalton systeem gezeten, dus dat kan ik wel, en is ''normaal'' voor mij. dat zelfstandig werken heeft ook zeker voordelen hoor, maar ja het is niet atlijd even stimulerend om echt goed op de stof in te gaan. Verder zie ik dat iemand zegt dat je veel opdracht hebt, maar daar en tegen heb je weer minder lesuren die dat dan compeseren. En ook waneer je gewoon les krijgt, dan heb je toch ook wel een soort van ''huiswerk'' ofzo. |
Het principe en de grondslag waar dat systeem vanuit gaat is dat studenten hard werken en zich goed voorbereiden. De praktijk leert echter dat dit allerminst het geval is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij hebben lessen werkveldorientatie (iedere week 2 keer 1,5 uur). Eigenlijk is dat gewoon PGO (onze docent noemt het ook zo) en wij werken altijd met de zevensprong. We hebben het eerste trimester 3 taken. Over iedere taak houden we een vergadering, gaan we brainstormen over het probleem en de eventuele oplossingen. Die moeten we dan in groepen uitwerken en iedere taak wordt door 1 groep gepresenteerd.
Heel simpel vind ik. |
wij hadden ook altijd pgo maar daarnaast ook nog gewone vakken. Ik vond het altijd wel leuk om aan die opdrachtjes te werken alleen hielden we ons nooit aan die zevensprong
|
Onze docent doet overigens vrijwel niets tijdens de lessen. Hij vertelt wanneer wie de notulist of de voorzitter is en stuurt tijdens de vergaderingen. Maar wij doen al het denkwerk ed.
|
Citaat:
Even anders gezegd, als ik zie wat voor apathische dombo's er afkomen op een 'traditioneel' ingericht hoorcollege, en als ik zie wat het niveau van hun kennis aan het eind van een periode is, dan kan het PGO daar alleen maar voordelen boven hebben. |
Citaat:
Ik denk dat, wanneer het goed wordt uitgevoerd, het een heel mooi systeem kan zijn... Helaas wordt het bij ons niet goed uitgevoerd en leer je er dus niks van |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Te vaak wordt tegenwoordig verwacht dat studenten actief meedoen, elkaar helpen, noem maar op. Dat is niet strikt noodzakelijk om stof onder de knie te krijgen. Wat noodzakelijk is, is dat stof gaat leven, dat de student het leuk vindt om naar college te gaan. |
Wij werken wel in projectgroepen maar niet volgens de zevensprong :)
|
Wij werken ook met PGO (maar dan is het Engels: PBL dus) op de hotelschool in Maastricht. Ik vind het tot nu toe echt een supergoede manier van lesgeven, je leert er op best veel punten van; je leert op een zakelijke manier met elkaar communiceren, stellingen (en leerdoelen) goed formuleren en je leert natuurlijk gewoon de stof, doordat je de leerdoelen die je zelf gemaakt hebt gaat opzoeken. In mijn geval werkt het denk ik ook erg goed, omdat ik het een leuke manier vind. Ik hou ook wel van een goede discussie...
Overigens gebruiken wij bij Problem Solving Cases (tot nu toe ongeveer de helft van de cases) ook de zevensprong Citaat:
|
Wij hebben er nu één gehad. Ik vind het maar niks. De opdracht is vaag en het is onduidelijk hoe diep er op in gegaan moet worden. Bij ons is project en PGO gecombineerd, waardoor PGO vergeten wordt of minderwaardig wordt. :s (n)
Zevensprong hebben we nog niet echt geoefend, maar moeten we straks wel. Ik denk dat ik er niet zo'n fan van ben. :o |
Wij werken ook met het PGO systeem (SPW, Gilde-opleidingen) en ik vind het opzich wel een goed systeem.... Zolang je het maar snapt. Ik denk dat het wel nog een jaar duurt voordat ik er ook maar iets van snap.... (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb 2 jaar met PGO gewerkt, ik ben er nu vanaf. Het is een goed systeem en erg effectief als goed uitgevoerd, dat blijkt ook uit onderzoek op universiteiten en hogescholen. Alleen na 2 jaar verveelt het wel. Dus nu is het even een opluchting een boke voor je neus te krijgen met de opdracht de stof te leren. :)
|
ik heb er mee gewerkt, maar kvind t nogal onzinnig. op zich zou het kunnen werken, maar niet met domme stappenplannen die nergens op slaan. soms moet je inderdaad zelf eerst een stelling verzinnen en vervolgens tot de conclusie komen dat-die onzin is. lekker nuttige tijdsbesteding was dat. (niet dus).
|
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Omdat je in groepjes werkt, is de input van mensen groter en kunnen mensen elkaar aanvullen en corrigeren. Echter, ik weet niet of het een betere manier van studeren / de stof onder de knie krijgen is, dan dat de leraar het gewoon klakkeloos / "ouderwets" zou uitleggen.
|
Is al die afhankelijkheid van anderen niet ronduit vervelend?
|
Citaat:
|
Ik werk met PGO en ik vind het zelf wel fijn. Door de opdrachten word je gedwongen om de stof door te lezen en dingen op te zoeken. Bovendien zie je waarvoor je het doet. En ik heb nog met niemand hoeven samen te werken, alleen bespreken wij samen de antwoorden met de tutor.
|
Ik werk wel met pgo, alleen staat dat dan voor patient gericht onderwijs, maar het komt op hetzelfde neer; je krijgt een casus en die moet je 'oplossen' (je krijgt wat informatie over een fictieve patient, moet bedenken wat het allemaal kan zijn en wat je gaat onderzoeken om er achter te komen welke van die dingen het is, dan krijg je wat informatie over wat er uit die onderzoeken is gekomen en moet je kijken wat de meest waarschijnlijke diagnose is, vaak mag je daarna nog een behandelmethode ervoor verzinnen, vaak heeft de fictieve patient ook nog een vraag aan je die je moet kunnen beantwoorden).
Ik vind dit een fijn systeem want ja, hoe moet je dit soort dingen anders leren? Ik hoef gelukkig niet met een zevensprong te werken, dat lijkt me super vervelend. Omslachtig enzo. |
Ik ha dhet vandaag weer en als je met mensen zit die ook nog een beetje humor hebben is het gewoon superleuk...
|
PGO is echt drie x niks!
Je leert veel minder, je komt minder over de onderwerpen te weten, en het zijn soms echt onzin verhalen en opdrachten. Ik doe het nu voor het tweede jaar. Het enige voordeel is dat je geen huiswerk hebt en bijna geen les. Maar van alleen maar verslagen maken word je :S Laat ons echt voorbereiden op evt. hbo. PGO is kinderspel. |
Citaat:
PGO hoeft helemaal geen kinderspel te zijn. Wat wij doen is gewoon wat je in het werkveld ook doen. Vergaderen over een probleem en oplossingen bedenken. Dat moet in het echte leven ook. Dus hoezo kinderspel? |
Wij werken ook met het PGO-systeem. Het bevalt me best wel goed.
Het is niet zo dat we bijna geen klassikaal les meer hebben. Maar gemiddeld 15 uur les per week en daar komt het PGO-gebeuren dan overheen. Alle cases zijn gemaakt op basis van de lesstof zodat je gedwongen bent de lesstof goed door te nemen. En je leert goed samenwerken en hoe je een goede zinvolle vergadering krijgt. We hebben altijd 2 vergaderingen met verschillende rollen. Er wordt goed op ieders functioneren gelet. De eerste vergadering is het opstellen van hoofd en deelvragen en plan van aanpak enz. en in de tweede vergadering presenteer je de uitkomsten aan elkaar, zodat je ook nog weer wat van elkaar kunt leren als je iets niet goed had. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit jaar is mijn eerste jaar aan de UM, die beroemd en berucht is om dat probleemgestuurd onderwijs. In het begin heb ik ontzettend moeten wennen aan dit systeem. Er werd ons gezegd dat je nooit weet of je genoeg hebt geleerd, omdat je altijd meer kan leren, en dat leek me heel moeilijk. Nu heb ik echter door dat dat gegeven ook juist leuk kan zijn. En ik leer de andere studenten in mijn onderwijsgroep steeds beter kennen, dat zorgt ook dat ik nu positiever tegenover deze onderwijsvorm sta.
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik weet niet hoor, maar bestaat een opleiding niet uit lezen en samenwerken? |
Ik werk nu voor het derde jaar met PGO (farmacie, Utrecht) en mij bevalt t wel, alleen scheelt het wel dat bij mij lang niet elk blok met PGO werkt dus ik heb nog wel wat afwisseling. Ik vind t zelf wel een fijn systeem omdat ik op deze manier veel actiever met de stof bezig ben dan wanneer ik alleen maar hoor- en werkcolleges heb. Wij werken ook wel met de zevensprong, maar die wordt meestal ook ingekort. In de praktijk gaat de meeste tijd in de brainstorm zitten, en met een goede voorzitter is daarna het ordenen niet eens meer nodig (behalve als je een docent hebt die vindt dat je er een schema van MOET maken..).
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.