![]() |
Stonehenge en Paaseiland
Ik ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond van Stonehenge, in Engeland. Die steenkring staat daar al zo lang; wat hebben de bouwers daarmee bedoeld? Wat voor functie heeft Stonehenge?
Het heeft in elk geval iets magisch. (Trouwens: volgens mij wordt er tegenwoordig alles aan gedaan om de stenen overeind te laten staan, ze zouden niet meer stabiel zijn.) En dan Paaseiland. Piepklein eilandje bij Chili, een van de meest afgelegen bewoonde plekken van de wereld. En op dat eiland staan allemaal kolossale beelden. Het zijn gezichten met soms nog een romp eronder, die als ik het goed heb met de rug naar de zee staan. Wat voor betekenis zou dit hebben? Zou het te maken hebben met een soort religie, of hadden de beelden een nuttige functie? |
ik heb allemaal geen id...
maar wat hebben die dingen met mystiek te maken...? |
Volgens mij was het niet iets wat alleen met magie te maken had, maar ook vooral met de wetenschap.
In die tijden was wetenschap en godsdienst & magie heel erg nauw verbonden. Ik ben d'r geweest en heb uitleg gekregen bij de stenen [stonehenge] en daar zijn me toch een bak berekeningen aan vooraf gegaan... Dingen hadden te maken met de sterrenstanden in bepaalde jaargetijden etc. Toch gaan mi geen duistere krachten van deze stenen uit :) Een wonder van ontwerp en bouwkunst is het wel :) |
Stonehenge heeft inderdaad te maken met een bepaalde sterrenconfiguratie...en bij paaseiland is het heiligdom ook een astrologisch observatorium...
|
Heb ooit es een programma gezien waarbij Stonehenge vergeleken werd met een overgang naar Amerika ofzoiets. De stenen stonden dan voor kliffen enzo en dat bleek overeen te komen met landkaarten. Maar eigenlijk moet ik mijn mond erover houden, want da s echt al lang geleden en niet eens het hele programme. Misschien was het ook wel gewoon de oversteek tussen Engeland en Europa... ik weet t niet meer.
|
Citaat:
De hoofden van Paaseiland. Het zijn golfbrekers. De vloedgoven die het eiland bedreigden sloegen erop dood. Dat het hoofden zijn is ook te verklaren. Er is op dat eiland een stam mensen geweest (geen indianen of holbewoners, maar ze leefden ongeveer zo als de indianen) en de hoofden zijn hun overleden stamhoofden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Geintje nee nu dat je gissen zegt snap ik het. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45. |