![]() |
Luidruchtige Fan
Ik had vandaag ineens last van dat mijn PC een zeer irritante zoemende toon produceerde die (met een welgeplaatst dreun) zijn kop nog wel wist te houden maar ik houd niet van tijdelijke oplossingen (want het was maar tijdelijk)
Ik ben toen mijn PC door gaan speuren naar waar het geluid vandaan kwam en kwam tot de conclusie dat het de fan op mijn beeldschermkaart was. Affijn, beetje stoffige kamer dit (dankzij mijn ma die hier perse van die super ouderwetse gordijnen wilde hebben die in feite een grote stofbuil zijn) dus ik dacht dat het wel eens tijd was en heb alle fans inclusief die op mijn processor en de grote achterop maar even afgestoft. Maar het irritante zoemertje is er nog steeds. Iemand een idee hoe ik dat uit kan schakelen voor ik uit pure irritatie mijn pc het raam uit mep? (Hij staat er niet zo heel ver vanaf dus als ik hard genoeg sla red ik dat wel) |
Veel voorkomend probleem. Komt door gebruik van goedkope slechte fans. Ik heb het ook vaak gehad en heb m'n systeempjes flink wat petsen verkocht. :D
Mjah wat kun je doen, de fan eraf schroeven en er een 80mm fan op monteren met ijzerdraad (met wel een coating erom heen, zodat het niet geleidend is). Zoiets heb ik eens gedaan, werkt prima. It's not pretty, but it works! En daardoor kun je ook nog hoger overclocken. ;) |
Citaat:
Die heb ik dus niet op voorraad :o (en geld heb ik ook niet op voorraad) |
Citaat:
|
Ik citeer uit de nieuwste Computer Totaal:
Hier een tip voor een stiller systeem. Open de systeemkast en zoek de oorzaak van het lawaai.Als je de lawaaiige ventilator hebt gevonden kan je met een klein schroevendraaiertje de ventilator van de processor/videokaart/moederbord/kast halen. Tussen het draaiende stukje en het frame van de ventilator zit een beetje ruimte.Blaas het ergste stof weg en doe er daarna een paar druppels naaimachineolie tussen. Afnemen met wat tissues en de ventilator draait veel soepeler en stiller. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar het is te proberen. Succes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het dus zelf ook uitgeprobeerd. Ventilator eruit, schoonblazen, beetje olie ertussen en het zoemt weer. Ben er dik tevreden mee.
|
realiseer je wel dat dat het einde van je fan gaat worden.. de zoem komt door stof dat ertussen zit. als je dat stof gaat olieën blijft het dus zitten (en blijft het slijtage veroorzaken in het lagertje), je lost dus enkel en alleen het geluid (tijdelijk) op..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15. |