![]() |
[SK] zuiveren van water
Ik wil lood oplossen.
Daarvoor heb ik natriumcarbonaatoplossing. Ik heb in mijn boek een reactievergelijking staan van: Pb met 2+ (aq) en.... | Pb met 2+ (aq) + Co3 met 2- (aq) ---> Pb met 2+Co3 met 2- Na+ (aq) en Co3 met 2- (aq) | 2Na+(aq) 2Na+(aq) die cijfers achter de met, zijn natuurlijk ionen. Wat gebeurt hier nu? Doordat bij de natriumcarbonaatoplossing de Na en Co goed met elkaar oplossen, blijven de ionen los van elkaar, waardoor de ionen van Co3 niet goed oplossen met de Pb ionen, waardoor dat Pb+CO3 huppeldepup een neerslag wordt? sorry voor mijn onduidelijkheid, maar het is zo moeilijk om hier te schrijven |
Citaat:
Je schrijft het een beetje vaag op, maar zo is het wel. Zie tabel 45 A van Binas. Je ziet dat Na2+ en CO32- goed oplosbaar is in water waardoor het idd ionen worden en Pb2+ en CO32- is slecht oplosbaar in water, waardoor je neerslag krijgt. Ik snap alleen niet wat je nou bedoelt met "ik wil lood oplossen in water en daarvoor heb ik een natriumcarbonaatoplossing" want dan lost het toch juist niet op.. maargoed, misschien ben ik te duf. |
Citaat:
Ik heb ze zelfs uitgeprobeerd, maar het proefwerk was makkelijk |
Citaat:
superscriptsubscript |
nou doet ie het wel, gheyzooi
|
Je titel is ook een beetje vaag, daarbij snap ik net als alicia niet wat je bedoelt met dat je NaCO3 nodig hebt om lood op te lossen. Maar goed, schrijf voortaan wat duidelijker dan is het antwoorden ook wat makkelijker :)
|
Citaat:
zo stond het ongeveer in mijn boek en het is vrij duidelijk, alleen de cijfertjes staan een beetje verneukt en mijn zinsbouw was niet helemaal top. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar wat was de vraag nu? je bent idd erg onduidelijk :o |
Citaat:
Maar ik ben er wel uitgekomen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51. |