![]() |
diabetes--> welke medicijnen
hallo mensen!
misschien kunnen jullie mij ff helpen.. ik weet dat je diabetes(suierziekte dus) kunt behandelen met medicijnen. er zijn drie groepen medicijnen, medicijnen die de koolhydraatopname vanuit de darm vertragen medicijnen die insuline resistentie tegen gaan en medicijnen die de insuline productie simuleren... nou is mijn vraag, weten jullie welke tabletten bij welke groep horen?? ik namelijk niet maar wil het wel graag weten.... bedankt alvast!! x |
Euhm, het enige wat ik weet is dat glucagon een hormoon is die maakt dat glycogeen wordt omgezet in suiker (in de lever) en dat daardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.
Insuline zorgt ervoor dat de cellen opengaan om te suiker op te nemen, zodat de bloedsuikerspiegel daalt. |
Groep 1: acarbose
Verder: metformine, remt de glucoseproduktie in de lever, verhoogt de perifere gevoeligheid voor insuline. groep 3: repaglinide, nateglinide -> kortwerkend. andere werking: sulfonylureumderivaten. Daarvan kortwerkend: tolbutamide, gliclazide. Daarvan langwerkend: glibenclamide, gliclazide mga, glimepiride, glipizide. Groep 2: thiazolidinedionen -> rosiglitazon, pioglitazon. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Zeg het maar als je meer wilt weten. :) En er kunnen typfouten tussen zitten.. damn wat een namen :| :p |
:) dat wist ik ook al!
maar toch bedankt voor je poging tot hulp! |
Ik bedoelde met de groepen:
groep 1: medicijnen die de koolhydraatopname vanuit de darm vertragen groep 2: medicijnen die insuline resistentie tegen gaan groep 3: en medicijnen die de insuline productie simuleren... Ik heb ze niet in jouw volgorde gezet omdat ze in m'n boek in een andere volgorde stonden. Maargoed, dit zei ik ff om verwarring te voorkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
ben je eeuwig dankbaar!! dat sloeg dus ook niet op jou! |
Citaat:
Ik kan je de merknamen ook wel geven hoor :) k ben nou toch bezig :p |
metformine hoort trouwens niet bij groep 1 volgens mij, waar ie wel bij hoort weet ik niet.
|
Citaat:
www.serviceapotheek.nl staan allerlei medicijnen op enz.. kijk daar maar ff.... |
Citaat:
Ik zei ook al: "metformine, remt de glucoseproduktie in de lever, verhoogt de perifere gevoeligheid voor insuline." Maar ik merkte op dat het niet bij 1 vd 3 bovengenoemde groepen leek te horen. |
Citaat:
:D oeps ... |
Uit het andere inmiddels gesloten topic.
Citaat:
Eerlijk gezegd weet ik niet zo heel veel van diabetes. M'n neefje van 6 heeft het sinds z'n 3e. Hij gebruikt insuline. |
Citaat:
Er is geen medicijn tegen. Net als met astma e.d.: symptoombestrijding. Maar de symptomen bestrijden is niet hetzelfde als iemand ervan genezen. Waarschijnlijk wist je dat al wel, maar ik zet het er toch nog even bij. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49. |