![]() |
110 V en 60 Hz & de Nederlandse stroom.
Oke, ik heb jullie hulp nodig.
Mijn oom woont sinds kort in Comombia en ze hebben daar geen dimmers voor op de lampen. Nu is hij een dimmer freak (hij heeft bij ons in huis ook 10 van die dingen geplaatst) en hij wil dus een dimmer. :) Op zich geen probleem, we kunnen die gewoon opsturen. Maar hij wil eerst weten of ze daar ook werken. Wat is het probleem? De spanning daar is 110V - 120V en de frequentie is 60Hz. De vragen: -Kunnen daar Nederlandse dimmers op? -Wat is het minimale lampvermogen dat aangesloten moet worden? (De lampvermogens zijn in Colombia hetzelfde als in NL.) Help mijn oom! |
S&M -> H&T aub
|
Oeps. Dat deed ik inderdaad niet goed. Mijn excuses.
|
Ik denk dat het niet gaat werken. Waarom loop je niet even binnen in een goeie verlichtingwinkel.
Ik bedoel dan geen Doe het Zelf markten maar echt de serieuse winkel. Die kunnen je hier vast antwoord op geven |
dan moet je ven achterop de houder kijken als daar 100~220 ofiets dergelijks staat, moet het gewoon werken, anders niet.
|
Citaat:
Mijn dank is groot. 't Werkt :). |
Vekopen ze in Colombia geen dimmer dan?????:D:D:D:D:D:D
|
Idd koop er één in columbia?
Hier in Nederland is de stroom 230V ~ 50Hz. Zal dus niet gaan lukken denk ik. Verder kun je geen spaarlampen aansluiten op een dimmer, dus ben je aangewezen op de energieverspillende gloeilampen. Eén zo'n peertje verbruikt even veel als een middelmatige TV of computer. Maargoed dat moeten jullie zelf weten. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ennuh zo'n dimmer die hier in nederland verkrijgbaar is kun je waarschijnlijk niet gebruiken in colombia(zeg maar in heel zuid en noord-amerika niet) ze hebben daar dus, wat je al zei, een 110 -120 volt op 60 Hz........terwijl wij hier op 50 hz werken. De bedrijven die spullen naar Amerika leveren zullen niet voor niks een andere soort voeding erin doen he....... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb ze nog niet gezien helaas. Wel spaarlampen met een flame coating, iets wat mensen missen aan huidige normale spaarlampen. |
Citaat:
Citaat:
|
Colombia -> Engels
Columbia -> Nederlands Hoe het zit met spaarlampen die wel gedimd kunnen worden weet ik niet, de normale gangbare types kunnen dat echte niet, staat ook op de verpakking. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Offtopic:
Citaat:
Maar die nieuwe types zullen wel betaalbaar worden, er is vraag naar en dan komt het wel goed. Alleen hoop ik dat er van de overheid af accijns op gloeilampen gevraagt gaat worden, €2 erbij bij de aanschaf, als boete voor het zeer inefficiente energieverbruik. |
Citaat:
|
Citaat:
Zo schadelijk zijn die dingen ook weer niet, alleen de spaarlampen van tegenwoordig zijn gewoon vele malen beter, maar wil niet zeggen dat gloeilampen gelijk schadelijk zijn. |
ehm, ik lees hier allemaal mensen die zeggen dat dat niet gaat werken. maar ik zou me niet echt kunnen bedenken waarom niet. een dimmer is niets anders dan een variabele weerstand. het enige probleem dat je zou kunnen hebben is dat stroomsterkte daar veel meer is dan bij ons. in dat geval zou de weerstand van je dimmer misschien te warm worden.
-de postbode- |
Citaat:
Aangezien er nu een goed alternatief is, denk ik dat de tijd rijp is voor een strafsysteem. €2 erbij en een rode sticker dat het erg milieuvervuilend is. Dat doet mensen nadenken en ik hoop dat spaarlampen (met zowel flame als dim-mogelijkheden) dan de overhand innemen. Hetzelfde zie je nu al gebeuren met hardhout. FSC zuurzaam hout krijgt nu een groene sticker, terwijl fout hout (zonder duurzaam bosbeheer; vaak illegaal gekapt) binnenkort helemaal verboden wordt (not sure about this). Het wordt tijd dat we wat bewuster worden van de dingen die we gebruiken en vooral de dingen die we misbruiken. Dan kan er een beter evenwicht worden gezocht en de huidige inefficiente verspillingen de deur uit helpen. Je mag best genieten en profiteren, maar verspillen is dood en doodzonde. Amen |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13. |