![]() |
Help! Jonge egel gevonden!
Ik heb een egel gevonden bij ons in de tuin. Hij (zij?) was nog maar zeer klein dus het is een jonkie. Nu weet ik dat bij de buren er een grotere egel was gevonden dus ik vermoed dat dat de ouder is. Hij kon echter niet meer terug (vond geen opening meer, maar wilde wel duidelijk naar de tuin van de buren gaan), dus heb ik m gelokt met wat fruit en bladeren in een doos. Daar ging ie al snel inzitten.
Naar de buren gebracht en die hebben de doos zo geknipt zodat het oudje erbij kan, maar het jonkie niet zomaar bij hun de vijver in kan vallen/lopen (en er niet meer uit kan komen) of aangevallen worden door een ander beest ofzo. (De doos staat onder een bank, dus een vogel kan r ook niet bij). Maar nu is dat beestje zo hard aan het janken :( En ik weet niet wat ik nu moet doen :( |
Misschien iets van een handdoek (voor de warmte ed) er in leggen oid...?
Het beestje iig GEEN melk geven. |
Citaat:
Maar hij piept nog steeds. Hij behoort eigenlijk te slapen. En koud kan ie t niet hebben want de zon schijnt redelijk en de doos staat onder een bank met houten planken (waar een opening tussen zit). Verder had ik al bladeren en wat fruit (perzik) in de doos gedaan. Maar van dat fruit at ie niet. Weet dus niet hoe dat nu zit. :( Aan de ene kant ben ik bang dat als je m loslaat ie t sowieso niet overleeft (vijver en katten), maar aan de andere kant kan ik niet tegen dat gepiep van m.... |
Citaat:
|
ik kan je alleen wel zeggen dat je goed moet uitkijken met egels, 99% van hun hebben ontzettend veel vlooien (wat niet egt opvalt tussen al hun stekels) en ze kunnen bepaalde ziektes overbrengen.
Suc6 met het beestje verder :) (y) |
Klinkt hard, maar laat de natuur toch zijn werk doen :)
|
Citaat:
|
inderdaad, kattevoer, uit blik of zo, of brokjes weken in water. als je zeer toevallig in de buurt van sittard woont: daar zit een speciale egelopvang.
verder... ik denk dat je het beste kattevoer kan verdunnen met water en dat dan voeren met zon spuitje, gewoon met een hand bekje openhouden en met je andere hand steeds beetjes voer er in spuiten. (ik heb een keer drie jonge egeltjes gevonden en toen woonde ik net in de buurt van sittard dus dat kwam goed uit) of anders bel je die mensen in sittard op.. ik weet het nummer niet maar met een beetje zoeken zou je er achter kunnen komen. |
egels zijn volgens mij insecteneters
|
bel gewoon de dierenarts
en houd het beesie warm met een kruik en misschien kan je op internet vinden wat ie zoal eet. succes d'rmee |
Citaat:
|
:(
ikzelf zou gewoon proberen m in leven te houden en zeker omdat die moeder nog in de buurt is. nouja.. |
En hier gaat het altijd mis, mensen vinden een jong beest die alleen is. Ze denken dat hij is achtergelaten, wat meestal niet het geval is, ze pakken het op(komt mensen geur aan het dier)en nemen het dier dan mee. Terwijl je hem gewoon laat liggen de moeder hem vanzelfs komt op halen. Dit gebeurt ook veel met reeen.
|
Citaat:
|
Gewoon zoveel mogelijk melk geven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Tip van de vos...
Stel je komt een egel tegen en je wilt hem aaien, voeren en knuffelen en al die troep, maar het gaat niet want de egel heeft zich opgerolt tot een stekelige bal. Nu doe je als volgt, je gaat even es lekker over hem heen pissen. Nu zal hij zich niet meer oprollen je kunt lekker spelen!! :D (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54. |