Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Rare sollicitaties? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=521924)

Alex 24-06-2003 21:09

Rare sollicitaties?

Ik solliciteer nu ergens en ik moet een sollicitatieformuleer invullen. Er staan nogal rare vragen op. Al mijn antwoorden zijn wel positief maar toch.

Rare vragen:
-bent u ooit me politie of justitie in aanraking geweest?
-Heeft u op dit moment schulden?
-Heeft u ooit loonbeslag gehad?
-Hoe is uw gezondheid?
-Heeft u bezwaar tegen een medische keuring?
-Heeft u bezwaar tegen een psychologische keuring?
-Sofinummer
-Bankrekeningnummer

Tja het is nogal raar dat ze dit soort dingen willen weten. Oke iemand moet natuurlijk niet knettergek zijn ofzo maar toch het is wel een beetje raar....

Topic:
Wat heb jij allemaal meegemaakt tijdens sollicitaties?

Leonoor 24-06-2003 21:10

Citaat:

Alex schreef op 24-06-2003 @ 22:09:
-Sofinummer
-Bankrekeningnummer

Waarom zijn die twee dingen raar...? Die moeten ze toch weten ivm belastingdienst, salaris, enz.? Of ben ik nu gek?

Van die andere vragen...dingen over gezondheid ed zijn 'verboden', daar hoef je dus geen antwoord op te geven.

mR 24-06-2003 21:10

Natuurlijk afhankelijk van waar je solliciteerd, maar 6 van de 8 die je op noemde ben ik op elke sollicitatie brief bijna wel tegen gekomen...

Alex 24-06-2003 21:18

Citaat:

Leonoor schreef op 24-06-2003 @ 22:10:
Waarom zijn die twee dingen raar...? Die moeten ze toch weten ivm belastingdienst, salaris, enz.? Of ben ik nu gek?

Van die andere vragen...dingen over gezondheid ed zijn 'verboden', daar hoef je dus geen antwoord op te geven.

Oke dat ze dat moeten weten als je echt aangenomen bent begrijp ik wel. Maar waarom al op het sollicitatieformulier?

Leonoor 24-06-2003 21:21

Citaat:

Alex schreef op 24-06-2003 @ 22:18:
Oke dat ze dat moeten weten als je echt aangenomen bent begrijp ik wel. Maar waarom al op het sollicitatieformulier?
Anders moet je twee formulieren invullen en nu hebben ze alles bij elkaar, altijd handig. Sofinummer verder misschien om je na te kunnen trekken oid?

spacegirl 24-06-2003 21:41

ik had dat hij al een half uur te laat was, vroeg 2 vragen, simpele, hoe is het blabla, en dan vroeg hij wat ik later wilde doen met mijn opleidingen.

ondertussen 10 telefoontjes, pakt contract en dan kun je beginnen, niet eens een fatsoenlijk gesprek, was eigelijk al aangenomen door mijn sollicitatie brief

Sithan 24-06-2003 22:26

Citaat:

Rare vragen:
-Heeft u op dit moment schulden? *
-Heeft u ooit loonbeslag gehad? *
-Hoe is uw gezondheid? *
-Heeft u bezwaar tegen een medische keuring?
-Heeft u bezwaar tegen een psychologische keuring?
-Sofinummer
-Bankrekeningnummer

Zo raar zijn ze niet als je bijv gaat solliciteren voor het leger...zo niet dan die met het * inderdaad ietwat vreemd...

waaromniet? 24-06-2003 23:07

Vragen met betrekking tot gezondheid mag inderdaad niet, maar ik merk dat het toch erg vaak gewoon gevraagd word. Verder vrij normaal toch? Tja... schulden zou ook nog een beetje twijfelachtig kunnen zijn.

Alex 25-06-2003 11:32

Citaat:

waaromniet? schreef op 25-06-2003 @ 00:07:
Vragen met betrekking tot gezondheid mag inderdaad niet, maar ik merk dat het toch erg vaak gewoon gevraagd word. Verder vrij normaal toch? Tja... schulden zou ook nog een beetje twijfelachtig kunnen zijn.
Dat kan, maar een hypotheek is ook een schuld. Consumptief krediet dat je hebt gebruikt om een auto te kopen ook... maar als je daardoor niet in een winkel kan werken ;)

Het maakt mij allemaal niet zoveel uit, ik ben toch de ideale werknemer ;) maar raar is het wel

iamcj 25-06-2003 13:24

Ik snap wel waarom ze het vragen. En als je het niet invult nemen ze je niet aan, lekker makkelijke toch.

pyres74 25-06-2003 20:02

kijk dat mag dus niet!
dan mag je ze aanklagen
smartengeld (hell yeah)
en dan heb je toch geld zonder te werken :D

Gothic 26-06-2003 10:23

Citaat:

pyres74 schreef op 25-06-2003 @ 21:02:
kijk dat mag dus niet!
dan mag je ze aanklagen
smartengeld (hell yeah)
en dan heb je toch geld zonder te werken :D

Nee, want natuurlijk zeggen ze niet tegen jou dat ze je op die gronde niet aangenomen hebben...

Ze zullen wel met iets komen als: Je bent niet geschikt, of past niet binnen ons bedrijf...

G.T.C. 26-06-2003 10:50

Citaat:

Gothic schreef op 26-06-2003 @ 11:23:
Nee, want natuurlijk zeggen ze niet tegen jou dat ze je op die gronde niet aangenomen hebben...

Ze zullen wel met iets komen als: Je bent niet geschikt, of past niet binnen ons bedrijf...

Bovendien ben jij 1 van de zovele jongeren die daar een bijbaantje willen

pyres74 26-06-2003 11:42

ja...

maar het id alleen al

toch wel mooi meegenomen

lareno 26-06-2003 17:12

Citaat:

Ik solliciteer nu ergens en ik moet een sollicitatieformuleer invullen. Er staan nogal rare vragen op. Al mijn antwoorden zijn wel positief maar toch.

Rare vragen:
--Hoe is uw gezondheid?
-

Dat mogen ze idd niet vragen, maar in principe is het geen onverwachte vraag: Wanneer je gezondheid slecht is, zullen ze je minder snel aannemen dan wanneer je blaakt van gezondheid.

Keyser Saus 26-06-2003 18:57

ik vind het niet echt rare vragen......

Sweetboy1819 26-06-2003 21:14

die vragen zijn allemaal wettelijk en absoluut niet verboden

Alex 27-06-2003 19:47

Ik ben aangenomen. Maar stel je hebt een slechte gezondheid.. dan kan je daar dus het beste over liegen (hoewel in mijn contract staat dat bij onjuiste informatie het dienstverband beëindigd kan worden) ?

BBEM 27-06-2003 20:36

Citaat:

Rare vragen:

kans op diefstal is misschien groter als je al in aanraking met politie bent geweest

Syphon 28-06-2003 13:39

Citaat:

lareno schreef op 26-06-2003 @ 18:12:
Dat mogen ze idd niet vragen, maar in principe is het geen onverwachte vraag: Wanneer je gezondheid slecht is, zullen ze je minder snel aannemen dan wanneer je blaakt van gezondheid.
Vragen mag wel hoor, je mag alles vragen je bent alleen niet verplicht om antwoord te geven.

Overigens zijn de tijden nu ook niet zo gunstig voor de werknemers, de werkgevers staan nu veel sterker en kunnen dus meer eisen. Bv ervaring verplicht en zijn toch zoveel werklozen.

Alex 29-06-2003 17:01

Citaat:

BBEM schreef op 27-06-2003 @ 21:36:
kans op diefstal is misschien groter als je al in aanraking met politie bent geweest
Dat ligt er maar net aan wat je hebt misdaan. Ik kan me niet voorstellen dat te hard rijden en daarvoor aangehouden zijn te maken heeft met een grotere kans op diefstal.

Hoewel, je kan je misschien minder goed aan regels houden e.d

Fleur 29-06-2003 19:11

Ik vind geen van die vragen raar, toen ik bij TPG post ging solliciteren kreeg ik die vragen ook allemaal.

Bartje 30-06-2003 08:54

Citaat:

-=[ruelF]=- schreef op 29-06-2003 @ 20:11:
Ik vind geen van die vragen raar, toen ik bij TPG post ging solliciteren kreeg ik die vragen ook allemaal.
idd, die stonden bij mij toen ik daar solliciteerde ook op zo een lijst,
ik vind het vrij normale vragen

Vanilia 30-06-2003 09:47

Ik vind het doodnormale vragen hoor, stond ook op mijn sollicitatie formulier. :)

Marsel 01-07-2003 18:54

Citaat:

Rare vragen:
-bent u ooit me politie of justitie in aanraking geweest?positief
-Heeft u op dit moment schulden?positief

Hehe, maar net hoe je kijkt ;)
En er zei iemand dat ze het wel mogen vragen,. maar niet verplicht tot antwoorden. Volgens mij is het toch echt verboden hoor, omdat je in een lastige hoek word gezet.. positief = niet legaal.. negatief= schijn dat er dus iets mis is...
Mag gewoon niet dacht ik

AngelLena 01-07-2003 19:40

Citaat:

spacegirl schreef op 24-06-2003 @ 22:41:
ik had dat hij al een half uur te laat was, vroeg 2 vragen, simpele, hoe is het blabla, en dan vroeg hij wat ik later wilde doen met mijn opleidingen.

ondertussen 10 telefoontjes, pakt contract en dan kun je beginnen, niet eens een fatsoenlijk gesprek, was eigelijk al aangenomen door mijn sollicitatie brief

Ik hoop dat dat bij mij ook zo gaat morgen... Aangenomen op brief dan he... dat te laat komen laat ik graag even weg... Moet zeggen da'k best nerveus ben, maar ik heb noit sollicitatie formulieren in hoeven te vullen... Alleen formulieren voor WW, inschrijving CWI etc etc... Staan normale vragen, alleen 10 keer dezelfde onder elkaar in andere formulering... Ook vaag..

spacegirl 01-07-2003 19:58

Citaat:

AngelLena schreef op 01-07-2003 @ 20:40:
Ik hoop dat dat bij mij ook zo gaat morgen... Aangenomen op brief dan he... dat te laat komen laat ik graag even weg... Moet zeggen da'k best nerveus ben, maar ik heb noit sollicitatie formulieren in hoeven te vullen... Alleen formulieren voor WW, inschrijving CWI etc etc... Staan normale vragen, alleen 10 keer dezelfde onder elkaar in andere formulering... Ook vaag..
ik had nog nooit een solicitatiebrief gestuurd, dus dat wil niks zeggen.
En nerveus was ik ook dan is dat te laat komen van die gast ook slopend.

never mind 10-07-2003 14:54

ik had ook een keer de vraag "wat vinden je ouders er van dat je gaat werken?"

Was wel lollog, er stonden ook inderdaad een paar van het rijtje hierboven op...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.