Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   zenuwen/stress (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=522896)

Veenbes 25-06-2003 19:53

zenuwen/stress

Weten jullie misschien iets dat helpt tegen stress voor proefwerken? Rationeel gezien is er totaal geen reden voor zenuwen, ik ga gemakkelijk over en hoef me eigenlijk geen zorgen te maken om de toetsen, maar 's avonds kan ik niet slapen doordat ik zenuwachtig ben, rationele gedachten als 'je kent het goed, ook al haal je een 1, je staat nog een voldoende' helpen slechts tijdelijk en 's ochtends begint het opnieuw. Soms presteer ik daardoor juist goed doordat ik alerter word, maar bij mondelinge zaken werken deze zenuwen in mijn nadeel en krijg ik daardoor ook lagere punten. Op zich is dat niet erg, maar wel het feit dat ik daar dus gewoon niet mee om kan gaan en het ook zo duidelijk zichtbaar is, volgens docenten, wat ook niet erg ontspannend werkt.
Ik neem aan dat iedereen hier wel last van heeft... wat doen jullie om dit tegen te gaan en helpt het? (ik hoop dat dit onderwerp niet net een keer aan de orde is geweest) Bedankt voor het reageren...

Nona 25-06-2003 19:57

Op regelmatige tijden slapen, ook in het weekend, weerhoudt je van problemen om in slaap te komen.

Als je stress voelt op komen helpt het nog weleens om 1 hand op je navel te leggen, diep in te ademen en dan weer uit te blazen met je ogen dicht. Helpt niet bij iedereen hoor, maar het kan.

Ik heb er ook weleens last van, maar niet in overdreven mate. Ik doe er daarom echt weinig tegen.

~~dolce~~ 25-06-2003 19:59

jah, k heb daar alleen last van bij een spreekbeurt of mondeling
en eigenlijk weet k dan ook niet wat k dr aan moet doen, k ben dan vreselijk zenuwachtig en jah, het moet toch.. ben wel altijd heel erg opgelucht als k het heb gehad!!
k hoop dat andere nog wel tips hebben

kuzzies mir

Phylicia 14 25-06-2003 20:13

ik heb het ook vaak hoor... :(

hahaha, het klinkt maf het is ranzig, maar het geheim is: Warme melk :eek: :rolleyes:

ik doe het altijd als ik helemaal in de stress zit :o

ik vind het echt ranzig maar als het helpt is het mooi meegenomen, toch?! ;)

Succes ermee!!!

kussss Phylicia

Fantôme 25-06-2003 21:39

hmm, correct me if i am wrong, maar het klinkt als faalangst.
als je dat hebt, herken ik het heel goed, ik heb het ook (gehad) maar het gaat nu steeds beter. ik merk steeds meer dat ik het echt wel kan, en ben vaak alleen nog maar zenuwachtig voor de nieuwe dingen... maar dat heeft iedereen wel denk.
nou goed, als je denkt faalangst te hebben, dan kan ik nog wel een heel verhaal typen ;) dan moet je het even zeggen.
liefs, wendy

Veenbes 26-06-2003 14:08

Ik heb geen faalangst en ook geen last van black-outs, gelukkig, maar je verhaal wil ik wel horen, als het niet te veel is om te typen... Vandaag viel het mee, Kruimels tip hielp :) en het tentamen ging goed.

Muze 26-06-2003 22:38

Ik weleens gelezen dat als je je handen tot vuisten maakt een heel hard knijpt dat dat bij stress ontspannend werkt en niet alleen lichamelijk, hetzelfde effect als je heel hard je tanden op elkaar bijt. Ik heb het tijdens mijn examens geprobeert en bij mij hielp het wel denk ik.
En tja als je er echt veel last van heb, kan je ook misschien een homeopatisch middeltje nemen, druppeltjes tegen stress en slapeloosheid ofzo.

En als je door de zenuwen niet kan slapen 'snachts moet je niet over je repetitie gaan piekeren, probeer ergens anders aan te denken. Je kan dan ook een ademhalingsoefening doen om te ontspannen: Je gaat op je rug liggen in de bed, ogen dicht, handen op je buik (zodat je je ademhaling kan voelen) Je ademt 4 tellen in, houdt het 2 tellen vast en ademt weer 4 tellen uit, en herhaal dit steeds. Probeer hierbij nergens aan te denken (voor zover dat lukt) en concentreer je op je ademhaling.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Thomas 27-06-2003 01:45

Misschien kan je een pilletje slikken tegen de zenuwen. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.