![]() |
Help! Jong vogeltje gevonden!!
Hij lag bij ons in de vijfer, had al een achtervolgingsstrijd met een kikker gehad. We vermoeden dat hij zo'n 5 minuutjes in het water heeft gelegen.
Het beestje was al uitgevlogen, is volledig bevederd. Nu zit hij (lijkt alsof hij last heeft van een pootje) enorm te trillen. Hij heeft vaak de oogjes open. Wat moet ik doen? Eten (melk met brood) wil hij niet. Gewoon laten drogen? Warm houden? Iets anders? Help... |
heb vroeger ook vaak vogeltjes gevonden en toen belde ik altijd de dierenambulance ;) . ik zou even naar de dierenarts bij jou in de buurt gaan.
|
Zorgen dat ie warm wordt, dus op een warme plek zetten, met een handdoek over hem heen ofzo.. en dan een potje met water neerzetten... (water is het belangrijkste)..
Wat voor vogel is het?? (vogel is er vaag) Hoe jong is die? (houd die bv. zijn bek nog open als je met je vinger boven zijn snavel bent?) |
kattenbrokken geven, van die geweekte, die geven wij ook altijd aan vogeltjes en dat gaat heel goed. Laat het vogeltje gewoon even bijkomen in een doos met wat wcpapier en als je denkt dat hij weer kan vliegen lat je hem/haar gewoon los in de tuin.
dan moet je even opletten of alles goed gaat enzo. maar meestal gaat het wel goed. |
zet hem in een bak, met zachte doeken en hang er een warmtelamp (gewone lamp kan denk ik ook wel) erboven voor de warmte. Zet er een schoteltje met water neer en zorg dat de kat er niet bij kan ;)
|
Gewoon zoveel mogelijk in de buurt laten komen van gemene katten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het beste is om het dier bij een vogelopvang te brengen.
Mensen houden die dieren vaak in huis in een doos ofzo, maar dat is meestal fataal. |
Citaat:
Zelfs ik kom op voor dieren, vooral alle zangvogels die jaarlijks worden gedood door z'n exotische dier die wij de kat noemen. |
en hoe is het nu dan met het vogeltje, wat heb je ermee gedaan en leeft het nog.
Je hebt hem tenslotte twee dagen geleden gevonden.... |
Citaat:
|
Citaat:
Nee ik erger :mad: mij niet dood, als ik in de trein zit en er roep weer iemand van kijk konijnen, terwijl het een haas is :rolleyes: . |
Citaat:
beetje offtopic maargoed, waarschijnlijk is dat vogeltje allang weer vrolijk aan het vliegen... |
Citaat:
Ik heb er wel ervaring mee maar ik breng zeook af en toe weg naar de dierenarts en meestal kan je het vogeltje dan ook opzoeken Ik heb nu ook een vogeltje die af en toe uit vliegen gaat (een kauw) suc6 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oké, bedankt voor alle tips, helaas heb ik er geen van gelezen voordat ik een actieplan bedacht. :) Ik heb inderdaad de dierenambulance gebeld en die kwam hem meteen halen.
Het was een jong musje, en huismussen worden langzaam maar zeker met uitsterven bedreigd, dus ik ben best wel een held, niet? :cool: :p Dus een vogel mag geen melk? Net als een egel geen melk mag? Da's altijd handig om te weten!! De meneer van de dierenambulance zei trouwens ook dat hij zeker dood was gegaan als ik hem zelf zou houden, hij was echt net uitgevlogen, dus nog niet zelfstandig. Hij is als het goed is naar een vogelopvangcentrum gebracht. |
Citaat:
En denk bij me zelf wel eens of ze die beesten gewoon niet de nek omdraaien in de dierenambulance.. meer de schijn ophouden voor de mensen. Wat een geld enzo het allemaal wel niet kost om zon vogeltje goed te houden terwijl er miljarden van rond vliegen. En nee, ben geen dierenbeul ofzo, maar je moet reeel blijven. |
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, bij een dierenambulance draaien ze zo'n beestje niet de nek om. Ben ik zeker van. Nee geen dierenbeul nee, jij geeft alleen maar om de "grotere" beesten... :rolleyes: |
maar hoe gaat het nou met dat vogeltje??
|
Citaat:
Supersanne schreef: In sommige dorpen van afrika, hebben de bewoners olifantenoverlast, maar die beesten zij nou ook niet bepaald in overvloed aanwezig. dat jij veel last hebt van mussen, betekent nog niet dat ze in het hele land ruim aanwezig zijn. >Net zoals marcel, heb ik ook wel mussen afgeschoten op een boerderij, er waren echt teveel en dan krijg je er overlast van, net zoals met die spreeuwen. Het gaat nu wel slechter met de mussen, omdat ierdereen gaas in de dakgooten heeft liggen en hierdoor kunnen de mussen niet onder het dak komen waar ze altijd nestelen(dus het zal een goede zaak zijn dat iedereen een netskastje op hangt in een boom of tegen de muur.) Bij ons in het dorp zie je nog regelmatig zangvogels, maar kom je meer buiten het dorp wordt het al een stuk minder, dit vanwege de buizerds en sperwers. @metalgirl hebben die gasten van de dierenambulance naar een vogelopvangcentrum gebracht? Dan heb je een grote kans dat hij nu een maaltijd is voor een zieke roofvogel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ok sorry :) (al weet ik eigelijk nóg niet hoe het er dan mee gaat :p )
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nooit gehoord van eendagskuikens die als voedsel voor de roofvogels fungeren, kees17? Een zo'n musje scheelt heus niet in de voedselvoorraad oid. Of ben ik nu te naïef... :rolleyes: |
Citaat:
|
waarom zou het voor een musje zieliger zijn om gevoerd te worden dan voor een één dagskuiken???
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom weet je zo zeker dat het voer voor roofvogels wordt dan? En @duifeltje: zowel voor musjes als voor eendagskuikens is het even erg, daar heb je gelijk in. |
Citaat:
|
Citaat:
En als jij het niet vind, moet je niet denken dat iedereen het zelfde denkt als jij. Want dat is echt niet zo. |
Citaat:
|
Citaat:
Z,n kuiken wordt vergast met koolstofmonoxide geheel pijnloze dood, en z'n mus wordt levend verscheurt. |
Mjah, ik ga er maar gewoon van uit dat meneer of mevrouw Mus rondfladdert nu, dan maar naïef... Uitgaan van zulke dingen maakt je alleen maar verdrietig, niet?
|
Citaat:
|
:) :D (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Meneer mus ging `m juist redden, net nadat jij weg was.
kreeg net een sms`je van `m :D |
Shit ik moet dit winnen :) :D . Ben nu bezig brood met rattenvergif door de hele dorp te strooien voor meneer mus. Alleen ik heb hen nog niet vergiftigt :( , maar ik heb wel 2 honden en 5 katten vergiftigt , dus ik kom de eerste tijd niet meer zoveel op straat :) :D :D
|
Wat een nobele actie Metalgirl. (y)
|
Citaat:
En kees17: nu ga je wel heel ver :D Oftewel: doe geen moeite, de overwinning is toch voor ons. :p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55. |