![]() |
klassieke muziek
Luisteren jullie af en toe naar klassieke muziek als ontspanning?
naar wat voor een liedjes luisteren jullie dan, wat vinden jullie prachtige liedjes? ( geen composeurs want Bach zegt veel..) |
Composeurs? :P Componisten.
Ik ben vooral een klassiek/romantische piano muziek gek :) Vooral Chopin dus. Maar Schubert minstens net zoveel. Als je dan persee namen wilt: Van Chopin: Prelude "RainDrop" Nocturne in Es majeur, Des majeur, Cis mineur en C mineur. Fantasie Impromptu Minutenwals Butterfly Study Valse Brilliante Van Schubert: Impromptu op 90 alle 4. Opt. 142 nummer 2 en 3 (rosamude) zowizo. En natuurlijk mis ik er een heeeele boel :) |
af en toe niks mis mee maar dan paar eer per maand ofso,niet vaker. :)
|
Grieg- Antitra's Dance
Gershwin- Rhapsody in Blue Gershwin- Summertime Smetana- Die Moldau Schubert- Unfinished Symphony Rachmaninov- Piano concert 3 Ravel- Bolero Rachmaninov- Flight of the Bumblebee (niet echt ontspannend maar ja) |
Ravel - Bolero
*valt Filmmuziek onder klassiek?* Bizet - Carmen Dvorzak - A new world symphony |
Ik luister (en speel) het wel veel.
The magic flute - Mozart :) Zwanenmeer / Notenkraker - Tchaikovsky En Kummer heeft wel veel mooie stukken geschreven |
Citaat:
|
ik speel vooral chopin graag maar das te veel piano om mee te beginnen
, dus hier even nog anderen: bach: Fuga in d min (alle fuga,s zijn goed), badinerie suite 2. rachmaninov: Con. no. 3 beethoven: Con. 5,6,9 chopin: Nocturne in Es, kleine waltz mozart: die zauberflote, symfonie no40, rondo alla turca |
Tchaikovsky en dan vooral van de notenkraker en sleeping beauty
ik vind heel veel klassieke muziek mooi ook saint saens (ofzo) die dance macabre heeft gemaakt 9das dat liedje van het spookslot in de efteling) errug goed... mja ik doe ook aan klassie ballet dus ik vind dat altijd wel mooi om op te bewegen :) |
Eigenlijk niet zo af en toe, vrij vaak zelfs. Klassieke muziek is geweldig. De nummers (eh.. stukken?) die ik zowat onafgebroken martel in mijn cdspeler (en die ik dus mooi vind ;)), zijn:
Beethoven: 5e, 6e en 9e symfonie Tsjaikovski: eerste pianoconcert, Notenkrakersuite Verdi: Requiem Mozart: idem dito Grieg: Peer-Gyntsuite Bach: Toccata en Fuga in d-moll, Brandenburgse concerten Saint-Saëns: Danse Macabre, Carnaval des Animaux Debussy: La mer Stravinsky: Le sacre du printemps, L'oiseau de feu En dat was het wel zo'n beetje... Ik heb nog veel te leren op dit gebied, maar gelukkig zijn de bronnen zo ongeveer onuitputtelijk :) |
Ik luister eigenlijk heel veel naar klassiek... (daar ik het ook speel in verschillende orkesten).
Ik heb veel verschillende stukken op cd staan... Die ik het meest beluister: Scheherezade (Korsakov); Romeo & Julia (Tjakovski); Jazz Suite 2 (Sjostakovic); American in Paris (Gershwin); Pavane Pour Une Infante Defunte (Ravel); En zo kan ik nog wel ff door gaan...:) |
Adagio for strings - Barber = heel mooi.
Maar ik luister eigenlijk bijna alleen maar naar filmmuziek; John Williams is mijn favoriete componist. Filmmuziek wordt ook vaak op classic fm gedraaid, dus je kunt het wel een beetje tot klassieke muziek rekenen, denk ik. |
Qua klassieke muziek ken ik vooral de bekende componisten als: Beethoven, Tchaikovsky, Brahms, Handel, Mozart, Grieg, Dvorzak, Chopin, Bach.. erg fijn om naar te luisteren.
John Williams maakt idd goede filmmuziek!:) |
Jazeker, ik luister ernaar... meestal omdat we beneden Classic FM op hebben staan, maar ikmoet volgend jaar een muziekexamen doen en moet een hele luisterlijst hebben...
Momenteel ligt er een CD met romantische klarinet concerten in mn cd-speler... (met o.a. Spohr, C.M. von Weber) De volgende stukken wil ik sowieso op mn luisterlijst: Klarinet Concert nr. 1- C.M. von Weber Tristan und Isolde- Richard Wagner Carmen- Georges Bizet Rondo Alla Turca- Mozart (ooit nog eens uitgevoerd door het orkest waar ik in speel met Jan Vayne als solist) Eine Kleine Nachtmusik- Mozart En Saga- Jean Sibelius La Triviata- Guiseppe Verdi en toen ik klein was luisterde ik altijd naar Prokofjevs "Peter en de Wolf" :D:D en trouwens, "Flight of the Bumblebee" is van Rimski-Korsakov en het is een solostuk voor fluit + orkest, met een zeer virtuoze fluitpartij. en John Williams maakt idd mooie filmmuziek; het is alleen vaak hetzelfde ;) maar dat maakt niet uit want het blijft toch altijd mooi :p :D |
Citaat:
Hoewel ik wel vind dat je van de Deux Nocturnes, opus 15 in F-sh mist... Heerlijk stuk... Maar ik ook ben liefhebber van klassiek/romantische piano... Heerlijk. |
wel eens stukkies
prokofiev ofzo... en natuurlijk als coole achtergrond muziek van warcraft o.i.d. |
heeeel soms luister ik naar klassieke muziek, vooral themes van films... die van platoon (four seasons?) is echt mooi
|
Citaat:
Nee, dan de muziek van James Horner, dat is vaak hetzelfde :D |
Ik ben de laatste tijd steeds meer naar klassieke muziek gaan luisteren.
Mozart's Requiem Tschaikowsky's Violin Concerto En [edit]Beethoven's (sorry hoor, ik was stoned)[/edit] Moonlight Sonata Zijn mijn favorieten op dit moment. Handel's Water Music en Carmina Burana van Orff mogen er ook zijn |
En Varese dan?
|
Suite from l'Arlesienne (Ouverture & Farandole & Intermezzo)-G.bizet
Purgatorio - R.W.Smith Ballet Egyptien (alle 4 de delen, maar 4 is het coolst)- A. Luigini Gavotte in C - Bach 5e Symfonie - Beethoven Die planeten - Jupiter, der Bringer der Fröhlichkeit - Gustav Holst 9e Symfonie, 'Aus die Neue Welt' - A. Dvořák Pink Panter - Henri Mancini Baby Elephant walk - Henri Mancini Charade - Henri Mancini Peter gunn - Henri Mancini Le jazz hot - Henri Mancini nou dit luister ik zo'n beetje nu :) (live, al dan niet live..) |
Citaat:
|
Elke ochtend, eigenlijk.
Zodra ik opsta, zet ik beneden de audio installatie aan op classic FM, en luister naar de zoete klanken die het station mij levert. Helaas zendt Classic FM de laatste tijd nogal veel hetzelfde uit, zelfs klassieke muziek is commercieel geworden. Verder heb ik net een grote verzamelbundel gekocht met 8 cd's van tsjaikovski (spelfouten voorbehouden) die ook af en toe in de cdspeler vliegt. Nummers? Tsja.... eerlijkgezegd ken ik niet veel nummers uit mijn hoofd. Uitzondering hierop is beethoven-moonlight sonata. Door zijn simpele opbouw, en dan toch veel diepgang en emotie heeft dit nummer de eer om door mij bestempeld te worden als "beste klassieke nummer" |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21. |