![]() |
Vraag burg ing: moeilijk!
Kheb dus meegedaan aan dat examen van burg ing, de moeilijkste vraag was het volgende
Je krijgt een schets van een functie, aangezien ik dit hier niet kan tekenen zal ik ze beschrijven we verbinden het punt (0,1) met (1,0) en (1,0) met (2,0) dan hebben als het ware twee lijnstukje die een hoek vormen de functie is periodiek en dat wil zeggen dat we vervolgens (2,1) verbinden met (3,0) en (3,0) met (4,0)dan weer (4,1) verbinden met (5,0)en zo verder deze functie loopt ook zo door aan de linkerkant van de x-as, maar dat doet eigenlijk niet terzake denk ik deze functie is f(t) wanneer een wetenschapper de trillingsfunctie wil vinden (in een bepaalde vorm) moet hij A en de hoek gamma berekenen we vinden deze uit het stelsel: A sin(gamma) = 2/T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * cos(2pi t /T) ) A cos(gamma)= 2 / T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * sin(2pi t /T) A is gelijk of groter dan nul de hoek gamma ligt tussen (of gelijk) min pi en pi Bereken A en gamma voor de gegeven functie (ps: ik heb al gevonden dat T=2) Groetjes |
De opgave klinkt moeilijker dan ze is.
T is inderdaad 2. Als je f(t) bekijkt binnen de periode, zie je dat je ze in twee delen moet splitsen. f(t) = -t voor t in [0,1] en 0 voor t in [1,2]. Dit wil dus zeggen dat je de integraal zal moeten splitsen in twee delen : integraal van 0 tot 1 en een integraal van 1 tot 2. De tweede integraal zal wegvallen, want het integrandum is nul. Je krijgt volgend stelsel : A * sin(gamma) = 2/2 * integraal 0 tot 1 van (-t * cos(pi*t)) A* cos(gamma) = 2/2 * integraal 0 tot 1 van (-t * sin(pi*t)) De twee bovenste integralen zijn makkelijk uit te werken met partiele integratie krijg je : A*sin(gamma) = 2/(pi)² A*cos(gamma) = -1/pi Beide vergelijkingen kwadrateren en optellen : A² = (4+Pi²)/pi^4 Bovenste vergelijking delen door de onderste : tan(gamma) = -2/pi Dit is de manier van oplossen, 't kan wel zijn dat ik rekenfouten gemaakt heb. |
de vgl tussen 0 en 1 is wel degelijk y= 1-x
|
Citaat:
A * sin(gamma) = 2/2 * integraal 0 tot 1 van ((1-t) cos(pi*t)) en A* cos(gamma) = 2/2 * integraal 0 tot 1 van ((1-t) sin(pi*t)). Uitwerken van beide integralen door middel van partiële integratie tussen de grenzen 0 en 1 levert een waarde voor A * sin(gamma) en A* cos(gamma) op, zeg p en q. Daaruit volgt: A * sin(gamma)/A* cos(gamma)=tan(gamma)=p/q. Invullen van gamma in een van de gegeven vergelijkingen geeft A. |
kweet, wil je eens uitrekenen, kzou willen weten of ik het juist heb...
hoek= ? A= ? |
Citaat:
Maar het zou hetzelfde moeten uitkomen. |
daar twijfel ik aan
|
Citaat:
Ik weet het goed gemaakt: ik zal je de primitieven van t*sin(a*t) en t*cos(a*t) geven, dan kun je zelf de integralen uitwerken en zo controleren of je antwoord goed was. De primitieve van t*sin(a*t) is sin(a*t)/a2-t*cos(a*t)/a en die van t*cos(a*t) is cos(a*t)/a2+t*sin(a*t)/a. Je kent de waarde van a en de waarden van de integratiegrenzen, dus ik neem aan dat je er verder wel uit komt. |
ja, mm
kben nu aan het twijfelen of ik de cos en sin niet verwisseld heb in de opgave, omdat ik het anders mis heb, kan iemand het volgende verbeteren of bevestigen dat het correct is? A sin(gamma) = 2/T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * cos(2pi t /T) ) A cos(gamma)= 2 / T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * sin(2pi t /T) of is het A sin(gamma) = 2/T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * sin(2pi t /T) ) A cos(gamma)= 2 / T * integraal van 0 tot T van ( f(t) * cos(2pi t /T) ??? |
heb gn flauw id niet meer, weet wel dat ik zodanig mottig ben geworden dat ik in plaats van de integreren de boel het afgeleid en ingevuld...
heb echt weinig van dat examen gekunnen, jij wel? |
oh ja, kheb alles gekund, maar ik heb twijfel wel voor téén of ander
bij eerste waren de drie oplossingen: 0,1, -1 (exacte volgorde weet ik niet meer) bij het tweede was c en e nul b=16 d=2 en -5 of zoiets, 4 buigp, andere nul -V2 -2V2 2V2 de gemiddelde waarde 1/4 de rest van deze oef: weet ik niet (daarom dat ik hier vraag) het voorlaatste: de verh was V3-1 het laatste had maar één oplossing voor x = 2pi/3 met de waarde van het linker lid= een grote breuk Groetjes |
Kben geslaagd: 97.5 %
:) Groetjes |
Citaat:
|
wth is burg ing?
|
Burg ing= Burgerlijk Ingenieur
|
Citaat:
|
Ja? In de richting burgerlijk ingenieur kan je in België kiezen tussen:
ingenieur in natuurkunde materiaalkunde werktuigkunde computerwetenschappen scheikunde bouwkunde electrotechniek textiel ... Groetjes |
Citaat:
|
Dan volg je simpelweg:
"licentiaat wiskunde" (4 jaar op unif) |
Citaat:
|
Bij ons wordt er geen onderscheid gemaakt tussen wis en toegepaste wis.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |