Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   De meest revolutionaire ontwikkeling (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=530647)

Martin 03-07-2003 17:42

De meest revolutionaire ontwikkeling

Wat is naar jouw mening de meest revolutonaire ontwikkeling die sinds het begin van ons computertijdperk heeft plaatsgevonden op het gebied van software?

Ik denk dat Arpa-net toch wel de meest revolutionaire ontwikkeling is geweest. Door de ontwikkeling van ARPA kunnen wij nu allemaal met elkaar in contact komen door middel van het netwerk dat nu "Internet" heet, of het nu is met de buren of met die bergbeklimmer op de Mount Everest.

Maar wat is volgens jou de meest revolutionaire ontwikkelig geweest? En welke ontwikkeling zou jij nog graag willen zien?

Dr HenDre 03-07-2003 17:46

er is volgens mij nix echt heel revolutionaire, alles ie geleidelijk aan gedaan.

Martin 03-07-2003 17:49

Citaat:

Dr HenDre schreef op 03-07-2003 @ 18:46:
er is volgens mij nix echt heel revolutionaire, alles ie geleidelijk aan gedaan.
Code:

re·vo·lu·ti·o·nair2 (bn.)
2 radicaal anders, vernieuwend

Het maakt niet uit of het langzaam is veranderd, maar het gaat erom dat iets dus radicaal veranders is of iets totaal vernieuwends is gebeurd.

Enlightenment 03-07-2003 17:51

Citaat:

Maar wat is volgens jou de meest revolutionaire ontwikkelig geweest?
De scheiding tussen hardware en software; dus de uitvinding van software zelf. Vroeger werd een machine voor één bepaalde taak gemaakt. Tegenwoordig is de hardware voor algemene doeleinden en bepaalt de software de applicatie en functie van de machine. M.a.w. de computer in de parkeermeter zou ook als webserver kunnen dienen, dat principe.

Dat heeft de computer veel flexibeler gemaakt en daartoe voor een revolutie gezorgd.
Citaat:

En welke ontwikkeling zou jij nog graag willen zien?
Dynamische software; software die niet geprogrammeerd woord hóe iets te doen, maar enkel hoe het kan leren en verwerken. Dan leert de software hoe het iets moet doen en is veel flexibeler dan statisch geprogrammeerde software.

We are no longer particularly in the business of writing software
to perform specific tasks. We now teach the software how to learn,
and in the primary bonding process it molds itself around the task
to be performed. The feedback loop never really ends, so a tenth year
polysentience can be a priceless jewel or a psychotic wreck, but it
is the primary bonding--the childhood, if you will--that has the most
far-reaching repercussions.

Triloxigen 03-07-2003 18:22

Het meest revolutionaire vind ik anders toch wel de desktop :)

Dat arpa, ja modem etc was er al, verbindingen leggen ook, dus je bent al een eind ;)

bam 03-07-2003 18:50

multi tasking :o

-niels- 03-07-2003 18:57

3D kaarten :p

Martin 03-07-2003 18:58

Citaat:

-niels- schreef op 03-07-2003 @ 19:57:
3D kaarten :p
We zitten nu op Software & Multimedia, niet op Hardware :p

iamcj 03-07-2003 19:01

De geboorte van meneer Gates ;)

Orion16 03-07-2003 19:07

Het onmogelijke wat straks mogelijk is: Breedband internet in mijn woonplaats.

dystopia 03-07-2003 19:19

De oprichting en het ontstaan van de Free Software Foundation door Richard Michael Stallman en aanhangers van Free Software:
http://www.fsf.org/home.nl.html

Daarnaast denk ik dat de ontwikkeling van Linux aan het succes van FSF heeft bijgedragen. Dat hoort hier dus ook bij. Maar ook de *BSD's mogen hier niet aan ontbreken.

Een negatieve ontwikkeling die ik kan bedenken is DMCA en patent-recht (US) hetgeen mogelijk in de toekomst door het idiote vierde Rijk genaamd Europese Unie beiden ook in Europa mogelijk wordt. Dus ook patenten en EUCD in Europa. Hierbij wordt het aantal eerste wereldlanden waar je de vrijheden van o.a. innovatie, eerlijke concurrentie en reverse engineering hebt drastisch verminderd: Canada, Japan, enkele Europese landen en dan heb je het alweer gehad.

Bill Gates/Microsoft is volgens mij he-le-maal niet innovatief. Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht. Ik kan wel genoeg bedenken dat Microsoft heeft geripped.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens:
http://www.nimh.org/microsoft

Hppa_oud 03-07-2003 19:36

De magistrale marketing rondom de introductie van Windows 95. Bril-jant!

iamcj 03-07-2003 19:56

Citaat:

dystopia schreef op 03-07-2003 @ 20:19:

Bill Gates/Microsoft is volgens mij he-le-maal niet innovatief. Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht. Ik kan wel genoeg bedenken dat Microsoft heeft geripped.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens:
http://www.nimh.org/microsoft

Je hebt geljk, maar hij heeft wel de computermarkt veroverd en heeft met zijn softwarestrategie zo'n beetje iedereen voorzien van een pc en internet. Anders was de computer misschien nog steeds wel alleen bereikbaar voor grote bedrijven en mensen met geld. Er zijn zoveel mensen die mooie dingen bedenken, maar pas als 1 of meerdere personen de hele wereld meekrijgt, ontstaat een revolutie.

dystopia 03-07-2003 20:08

Citaat:

iamcj schreef op 03-07-2003 @ 20:56:
Je hebt geljk, maar hij heeft wel de computermarkt veroverd en heeft met zijn softwarestrategie zo'n beetje iedereen voorzien van een pc en internet. Anders was de computer misschien nog steeds wel alleen bereikbaar voor grote bedrijven en mensen met geld.
Je nuanceert het zelf al: misschien. Misschien ook niet. Ik denk dat uiteindelijk hetzelfde was gebeurd aangezien Apple en IBM hier ook mee bezig waren. Sterker nog, toen Microsoft met IBM bezig was aan OS/2 hebben zij in het geheim aan Windows 95 gewerkt met als doel 'world domination' waarbij zij concurrentie als Netscape de nek om hebben gedraait.

Daarnaast heeft Microsoft mbt. bijvoorbeeld (!!!) het internet dat echt niet zelf gedaan. In Nederland was XS4ALL de eerste provider voor particulieren (hen zie ik dan ook als innovatief en revolutionair).

Citaat:

Er zijn zoveel mensen die mooie dingen bedenken, maar pas als 1 of meerdere personen de hele wereld meekrijgt, ontstaat een revolutie.
Niet mee eens omdat je in de 16/17/18 eeuw revoluties had op landelijk niveau. De industriele revolutie in Engels, de Franse revolutie met Napoleon, etcetera.

Daarnaast hoeft een revolutie niet positief te zijn. Stel er was een internationale revolutie ontstaan na WOII die de Duitsers hadden gewonnen.

Nou wil ik Microsoft niet met die situatie vergelijken, maar er zijn wel degelijk een boel nadelen aan de macht die Microsoft verkregen heeft verbonden.

SuperS 03-07-2003 20:19

Citaat:

hppa schreef op 03-07-2003 @ 20:36:
De magistrale marketing rondom de introductie van Windows 95. Bril-jant!

niemand 03-07-2003 20:22

Ik sluit mij volledig aan bij dystopia.

DEChengst 03-07-2003 20:37

Citaat:

Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht.
Ik heb hetzelfde bij Linux :p

niemand 03-07-2003 20:47

Citaat:

Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 21:37:
Ik heb hetzelfde bij Linux :p
Daar heb je opzich wel gelijk in ja, Linux heeft heel veel overgenomen van de andere unix ed varianten.

Maar waar je ook naar kan kijken is de manier waarop dat gedaan word. Linux claimt ook niet elke keer dat ze iets volledig nieuws en moois bedacht hebben. Maar je hebt zeker gelijk :)

Chimera 03-07-2003 21:07

Citaat:

De oprichting en het ontstaan van de Free Software Foundation door Richard Michael Stallman en aanhangers van Free Software:

Ja nou, revolutionair, we gaan dingen weggeven :rolleyes:

Hate to burst your bubble, maar gratis software heeft nog steeds geen revolutie van welke aard dan ook veroorzaakt. De grote revolutie is dat de verwerkingskracht van de grote zware Eniacs tegenwoordig ruimschoots worden overtroffen door een zakhorloge, en dat we met de lichtsnelheid met iedereen op de wereld kunnen communiceren. DAT is een revolutie, en gratis software heeft daar bijzonder weinig aan bijgedragen.

DEChengst 03-07-2003 21:27

Citaat:

Chimera schreef op 03-07-2003 @ 22:07:
DAT is een revolutie, en gratis software heeft daar bijzonder weinig aan bijgedragen.
free software != gratis software

Enlightenment 03-07-2003 22:05

Even een preventieve opmerking: gelieve niet teveel afdwalen; het moet geen Pro/Anti MS topic worden.

Open Source is idd iets heel anders van zomaar gratis software, het is een filosofie met daaraan een grote hechte cultuur.

Chimera 04-07-2003 09:20

Citaat:

Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 22:27:
No shit, maar dat doet niks af aan het feit dat Free Software/Open Source nog steeds weinig betekenis heeft.

sick minds 04-07-2003 09:30

het wiel :rolleyes:

Spacey 04-07-2003 11:15

Citaat:

niemand schreef op 03-07-2003 @ 21:22:
Ik sluit mij volledig aan bij dystopia.
ik ook

-niels- 04-07-2003 14:32

mijnenveger dan

Martian 04-07-2003 14:57

De muis.

DEChengst 04-07-2003 16:59

Citaat:

Chimera schreef op 04-07-2003 @ 10:20:
No shit, maar dat doet niks af aan het feit dat Free Software/Open Source nog steeds weinig betekenis heeft.
Als we alle open source software uitschakelen ga jij toch echt niet meer kunnen internetten :p

Enlightenment 04-07-2003 17:27

Citaat:

Desecrator schreef op 04-07-2003 @ 17:59:
Als we alle open source software uitschakelen ga jij toch echt niet meer kunnen internetten :p
Dat is niet echt een argument, dan zou die ruimte door commerciële programma's worden opgevuld.

Wel zou ik stellen dat je dan geen voor iedereen toegankelijk internet meer hebt. De hele IT valt dan in de handen van bedrijven met commerciële belangen. Wat als ze opeens royalties voor HTML willen vragen; ik noem maar wat. Het zal de innovatie hinderen en de toegankelijkheid verslechteren. Door het closes source model zullen bugs en beveiligingsrisico's toenemen en concurrentie verslechteren.

Offtopic:
Ik heb overigens niets tegen een gezonde mix van free (Open Source) en commerciële programma's. Ik verwacht b.v. niet dat Photoshop gratis moet zijn, wel dat consumenten het voor een redelijke prijs ( € 30 ) kunnen kopen, want met een prijs van €1000 vraag je, nee: smeek je, om WareZ natuurlijk. Voor bedrijven die het gebruiken om geld te verdienen ligt dit anders natuurlijk. "Voor hobbygebruik" een veel lagere prijs.

drama 06-07-2003 17:16

de chip

Enlightenment 06-07-2003 17:36

Citaat:

drama schreef op 06-07-2003 @ 18:16:
de chip
Een softwarematige chip dan? :p

Hint: Het ging over software, niet over hardware

AMD 06-07-2003 17:38

De eerste microprocessor, namelijk de Inte4004 (y) De processor vind ik toch wel een heel belangrijke uitvinding :D

EDIT: sorry, k had niet gelezen dat t over software ging. Op het gebied van software vind ik het verschijnen van MS-DOS toch wel belangrijk

niemand 06-07-2003 19:38

Citaat:

AMD schreef op 06-07-2003 @ 18:38:
De eerste microprocessor, namelijk de Inte4004 (y) De processor vind ik toch wel een heel belangrijke uitvinding :D

EDIT: sorry, k had niet gelezen dat t over software ging. Op het gebied van software vind ik het verschijnen van MS-DOS toch wel belangrijk

Ik vind het nou niet zo revolutionair dat bedrijf A het product van bedrijf B opkoopt/jat waarna A het verder gaat verkopen. Of was MS-DOS van hobbyisten overgenomen?

Cryptic Winterstorm 06-07-2003 21:57

Citaat:

Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 22:27:
Explain?
Free is naar mijn weten nog steeds gratis...

niemand 06-07-2003 22:01

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 06-07-2003 @ 22:57:
Explain?

Eigenlijk kan je dat wel zo vertalen. Maar free betekent in veel gevallen ook: vrij, dus je mag ermee doen wat je wil en je krijgt de source erbij.
Gratis is gewoon: je hoeft niet te betalen, free kan dus veel meer omvatten.

mcsun 06-07-2003 22:24

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 06-07-2003 @ 22:57:
Explain?

Free as a bird. Free falling. Free kick.

wat is de wereld toch gratis.

TIGEK 06-07-2003 22:33

Het internet en als dat te Hardware matig. Is het forum software. Anders kende we el kaar niet.

Triloxigen 07-07-2003 11:31

Citaat:

niemand schreef op 06-07-2003 @ 23:01:
Eigenlijk kan je dat wel zo vertalen. Maar free betekent in veel gevallen ook: vrij, dus je mag ermee doen wat je wil en je krijgt de source erbij.
Gratis is gewoon: je hoeft niet te betalen, free kan dus veel meer omvatten.

Ohwja, Free is ook vrij :D:D

(die reply van CW was ik, verkeerde account ;))

skins 13-07-2003 06:51

Wat ik de meest revolutionaire ontwikkeling vindt is het TCP/IP protocol (hoort dus eigenlijk ook wel bij ARPA wat al genoemd is)

Wat ik heel graag nog wil zien:
(sorry geen software)
De quantumcomputer

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.