![]() |
HAVO Nederlands boekenlijst
Hoi, ik zit niet op een school maar studeer onafhankelijk voor de examens en heb een boekenlijst nodig voor het vak Nederlands met 20 titels die ZEKER acceptabel zijn voor dit vak.
Heeft iemand misschien zo'n lijst voor mij en zou die hier kunnen posten? Groetjes, Sjaak |
Hier een van VWO, schrap er vijf en het is zeer zeker acceptabel:
Middeleeuwen 1. Schrijver niet bekend| Van den vos Reinaerde ca. 1250 2. Schrijver niet bekend| Karel ende Elegast ca. 1275 3. Schrijver niet bekend| Esmoreit ca. 1375 Renaissance 4. G. Bredero| Klucht van de koe 1612 5. J. van den Vondel| Gijsbrecht van Aemstel 1637 Verlichting 6. P. Langendijk| Het wederzijds huwelijksbedrog 1714 7. H. van Alphen| Proeve van kleine gedigten voor kinderen 1778 Romantiek 8. A. Staring | Jaromir 1830 9. Multatuli| Max Havelaar 1860 1880 – 1945 10. W. Kloos| Tien sonnetten ca. 1890 11. L. Couperus| De stille kracht 1900 12. H. Heijermans| De opgaande zon 1909 13. W. Elsschot| Een ontgoocheling 1914 14. Nescio| De uitvreter, Titaantjes 1918 15. A. van Schendel| Het fregatschip Johanna Maria 1930 16. F. Bordewijk| Bint 1934 Na 1945 17. H. Claus| De Metsiers 1951 18. W. Hermans| De donkere kamer van Damokles 1958 19. J. Wolkers| Terug naar Oegstgeest 1965 20. D. Meijsing| Robinson 1974 21. H. Mulisch | De aanslag 1982 22. K. van Kooten| Veertig 1982 23. M. Minco| De val 1983 24. J. Bernlef| Hersenschimmen 1984 25. M. de Moor| Eerst grijs dan wit dan blauw 1992 Ingedeeld van oud naar nieuw, met jaar van eerste uitgave erachter en periode waar ze invallen erboven. |
Citaat:
Brederoo |
Wat Andijvie zegt is zeker acceptabel (meer dan, zou ik zeggen) :). Maar je kunt ook naar de Lijsters kijken. Die mochten bij mij in ieder geval.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hebben jullie geen boekenlijst gekregen?!
tipje misschien, in de bieb bij de volwassen literatuur, staat er zo'n teken (een soort 'v') op de rug van het boek, wat betekend dat het voor de boekenlijst voor het vak Nederlands gelezen mag worden. momenteel lees ik Noorderzon van Renate Dorrestein. |
Ik heb hier een boekenlijst van 4 havo:
Het gouden ei De kleine blonde dood De kroongetuige Isabel De aanslag Het bittere kruid De moeder van David S Het verotte leven van Floortje bloem Twee vrouwen Hersenschimmen Wierook en tranen Kinderjaren De val De donkere kamer van Damocles Turks fruit Oeroeg Robinson Het achterhuis De vriendschap Dit is de lijst die wij kregen en daaruit moesten kiezen! :confused: |
Nou, ik weet niet hoeveel verschil er zit tussen de havo en het vwo, maar die lijst hierboven zitten een aantal boeken bij, die bij ons 'twijfelachtig', 'liever niet' of 'maximaal 1 van deze schrijver' als advies hebben, nl:
Het bittere kruid, De moeder van David S, Het verrotte leven van Floortje Blom, Oeroeg |
op de havo krijgt men volgens mij geen literatuurgeschiedenis bij Nederlands, dus het lijkt me ook niet nodig om boeken uit de 17/18/19de eeuw te gaan lezen.
maar ik kan het fout hebben |
Citaat:
|
Wij hoefden op de havo maar 8 werken (5 boeken, 3 verhalen/gedichten) te lezen! En nu op vwo maar 5 meer! Dus ik schrik een beetje van 20! Op havo oude stijl, okay, toen was het anders, maar nu nog steeds?!
Verder kun je Lijster iig lezen, het zijn niet voor niets Lijsters. Verder kijken naar schrijvers als Leon de Winter, Karel Glastra van Loon (deze twee erg goed, ook als gewoon te lezen er mooi) Adriaan van Dis (en natuurlijk het standaard lijstje Harry Mulisch ed) |
Citaat:
En misschien ligt het aan onze lerares maar ik mocht vanaf 4 gym/4 vwo (maakt geen verschil) niets van Yvonne Keuls lezen en zeker ook niet alles van de Lijsters. |
Citaat:
Dus 8+5=13 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
je bent van de overheid verplicht om 4 nederlandse boeken per jaar te lezen in de bovenbouw, dus 3x 4 (op 't vwo) = 12. misschien dat jouw school d'r nog eentje bovenop gooit, maar volgens mijn docent mocht dat niet ofzo :confused: |
Heb je geen syllabus gehad ofzow? Das een boekje met alle boeken die je 100% cker mag lezen. Als je twijfeld, post maar en ik zoek het op.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij lazen er in 4V vier, in 5V vier en in 6V vier.
Daarnaast hebben door de jaren heen ontzettend veel verhalen gelezen die samen ook tellen als één boek. |
volgens mijn docent Nederlands moet je er minstens 10 hebben gelezen, komt van de minister, dacht ik. Ik moet in heel VWO 4,5,6 dan ook 10 boeken lezen, terwijl ik van andere scholen hoor dat het er 18 zijn. Wel erg groot verschil, niet?
|
wat acceptabel is hangt grotendeels af van je leeftijd
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07. |