![]() |
van Laptop naar server?
Het klikt inderdaad idioot; ik wil van mijn oude laptop (pIII 650+512mb) een server maken. Een webserver.
Dit omdat : laptop is afgeschreven en ik heb een nieuwe laptop gebruikt geen 400 watt Ik heb de case van de laptop er al af en ik wil nu de hele zooi in een atx kastje bouwen. Op zich is dat geen probleem. Ik wil alleen weten of een laptop dit wel aankan qua warmte en omdat hij 24X7 aanstaat. Ik heb 4 fan's in die kast zitten die op een apparte voeding draaien dus koeling is er genoeg. ook kan ik een aluminium koelblok laten freezen voor op de proc, geheugen en bios. Kan een laptop dit aan volgens jullie? |
lijkt me wel
volgens mij had je de boel ook wel gewoon in je laptopbehuizing kunnen laten zitten, is lekker klein (y) je laptop heeft als server waarschijnlijk toch een stuk minder te verduren dan wanneer je 'm als workstation gebruikt mijn laptop wordt bv helemaal niet zo heet als 'ie gewoon staat te idlen |
Alleen weet ik niet op de moederbord in een atx kastje past
|
Ik zou em juist mooi als laptop laten.
Dan heb je er altijd gelijk een scherm, kb en muis bij (en die heb je altijd nodig als je je server net ergens in een kast gedouwd hebt) en het is lekker klein. |
ja maar hij wordt warm. als ik hem als w.s. (work station) gebruik ook al. Als server wil ik hem cool houden...
|
Laptops zijn niet gebouwd voor als server. Geheugenbandbreedte is laag. Sowieso zijn de prestaties minimaal vanwege de vaak veel minder snelle chipsets dan bij desktop systemen.
Ook qua power management is de processor en hardeschijf veel minder snel. Maar het is natuurlijk mogelijk als server te gaan gebruiken. Qua koeling zal dat geen probleem worden lijkt me. Gewoon een 80mm fan op de heatsink van de CPU blazen en het zou eigenlijk al voldoende moeten zijn. |
maar als je de "server" als webserver(zonder database) (en mss zelfs ftpserver) gaat gebruiken zie ik weinig problemen.
Als je hem als centrale fileserver voor je huis gebruiken met meer dan 2 pc's(2 is eigenlijk al veel) dan moet je gedult hebben. mss is het makkelijker om de laptop weer helemaal terug te bouwen en hem te verkopen en een goedkope pc er voor in de plaats te zetten. Maar je zou mss beter ook kunnen vertellen wat voor server het wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee oke, maar is alleen maar om aan te geven dat hij er niet te veel van moet verwachten.
Voor statische content is zelfs een Pentium 90MHz snel genoeg om behoorlijk wat request/sec te leveren, met gebruik van een lightweight webserver. Voor dynamische content zoals PHP en wellicht MySQL heb je behoorlijk wat nodig, afhankelijk van hoe snel het beestje is kun je daarmee in problemen komen, kwestie van uitproberen. Vooral hoeveelheid geheugen wordt belangrijk, en natuurlijk CPU kracht. Maar voor lightweight webserver, irc, ftp, pop3/smtp (email) en router is het prima geschikt. Kleine edit ;) |
we hebben het hier niet over een p90 maar over een pIII 650+512mb
|
Citaat:
|
nou die laptop is gekocht op mijn bedrijf en dat is lastig wanneer je het wil doorverkopen.
|
Die laptop ruilen voor een dual celeron 333? :)
Maarem, die laptop is perfect als webserver hoor, mysql en alles kan ie makkelijk aan. Warmte? Ja, als dat ding non stop staat te stampen word ie war, wat dat betreft is het wel verstandig om hem in een normale kast te bouwen. Dan zou ik op de cpu gewoon een normale heatsink+koeler bevestigen (beetje proberen en ophang punten zoeken). En dan zou het al genoeg moeten zijn. Even tueel nog een paar casefans erbij als je wilt overdrijven, maar da's niet echt noodzakelijk, aangezien een laptop al gebouwd is op minimaal stoomgebruik en dus ook minimale temperatuuren. Korotm. Kan perfect, en is snel zat. (ik heb een P166 terug geklokt naar 100mhz staan die zonder problemen een MySQL database draait met PHP, CGI en nog veel meer troep (ook mailserver, webmail, en nog veel meer draait erop trouwens). En dat dingetje word nog eens passief gekoeld ook :) En op het ieniemiene 486 koellichaam kan je altijd gewoon je hand leggen, zo extreem warm word ie niet eens. |
misschien dat ik hem ook wel terug klok naar 500 of 450. even kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wilde er trouwens wel win 2003 op draaien. Misschien dat win 2000 dan een betere optie is.
|
Citaat:
En zowiezo, hij's toch de grootste tijd idle, dus dan maakt het niks uit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57. |