Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   aardappels bakken/koken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=534255)

Eazy E 07-07-2003 13:54

aardappels bakken/koken

hm khad een vraagje..
want me ouders zijn niet thuis, dus moet ik voor me eigen eten zorgen.. :s
maarja kwou dus aardappels bakken, maar kheb ze nu al geschilt en in water gezet.. en voordat je ze bakt moeten ze dan eerst gekookt worden? en als ik ze nu ga koken, kunnen ze dan nog 2 uur in water staan, en dan pas bakken?

Qamra 07-07-2003 14:37

Volgens mij is het niet zo goed om koude aardappels opnieuw te verwarmen.. Weet het niet zeker hoor :confused:

DutchGirl 07-07-2003 14:38

kook ze even, niet te lang anders vallen ze uit mekaar :)

je kan ze ook meteen bakken, maar dan duurt het wel een stukje langer :)

M@rco 07-07-2003 14:39

Citaat:

Qamra schreef op 07-07-2003 @ 15:37:
Volgens mij is het niet zo goed om koude aardappels opnieuw te verwarmen.. Weet het niet zeker hoor :confused:
Nee hoor, gaat prima...

Wij bewaren altijd gekookte aardappels van heel de week ofzo, en op vrijdag bakt m'n pa die... en ik leef nog ;)

@Moon 07-07-2003 15:30

Ik kook de aardappels ook eerst voordat ik ze ga bakken, want anders duurt het echt errug lang voordat die aardappels gaar zijn. Het lijkt me alleen wel verstandig om Vastkokende aardappels te nemen want als je kruimige aardappels neemt vallen ze echt zo uit elkaar.

Eva 07-07-2003 15:50

Citaat:

@Moon schreef op 07-07-2003 @ 16:30:
Ik kook de aardappels ook eerst voordat ik ze ga bakken, want anders duurt het echt errug lang voordat die aardappels gaar zijn. Het lijkt me alleen wel verstandig om Vastkokende aardappels te nemen want als je kruimige aardappels neemt vallen ze echt zo uit elkaar.
ik wil hier alleen nog aan toevoegen. kook ze in een bodempje water ( 1/3 van je vinger) en de officiële kooktijd (dus als het water al kook) is 30 minuten maar prik er voor de zekerheid in met een vork om te kijken of ze echt gaar zijn

en vergeet niet een deksel op de pan te doen :o

Somebody Special 08-07-2003 02:36

Citaat:

ikke-eva schreef op 07-07-2003 @ 16:50:
ik wil hier alleen nog aan toevoegen. kook ze in een bodempje water ( 1/3 van je vinger) en de officiële kooktijd (dus als het water al kook) is 30 minuten maar prik er voor de zekerheid in met een vork om te kijken of ze echt gaar zijn

en vergeet niet een deksel op de pan te doen :o

30 minuten koken? Dan zijn ze meeeeeeeer dan gaar! Als je gekookte aardappels maakt, kookt je ze maar 20 minuten! Als je ze daarna wil bakken moet je ze slecht 5/7 minuten komen maar absoluut niet langer!!

Girl87 08-07-2003 08:28

Als je gebakken aardappels wilt maken, moet je ze niet te lang koken! Dan vallen ze helemaal uit elkaar! Gewoon even met je vork prikken.

Tip: bak ze lekker lang. Niet in een keer heel hoog het vuur, maar een kwartier op een lagere stand. Dan worden ze lekker bruin.

Hmmm, ik krijg er honger van! (maak zelf ook altijd gebakken aardappelen!)

Hagel 08-07-2003 09:58

Citaat:

Eazy E schreef op 07-07-2003 @ 14:54:
.. en voordat je ze bakt moeten ze dan eerst gekookt worden? en als ik ze nu ga koken, kunnen ze dan nog 2 uur in water staan, en dan pas bakken?
nope, niet in water laten staan als je ze al gekookt hebt, gewoon even eruithalen zoals je altijd met aardappels doet, ff op een bord/schaal leggen.

Eazy E 09-07-2003 08:44

nah kheb ze iets van 10 minuten gekookt, en toen gebakken, maar ging prima.. aardappels moesten toch in kleine stukjes, want ging roerbak aardappel met ei maken :) is echt lekker.. jammie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.