Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Waar Linux e downloaden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=537094)

Pasboy 10-07-2003 09:18

Waar Linux e downloaden

Wie weet waar je Linux kunt downloaden of de broncode kunt krijgen !

Martin 10-07-2003 09:21

Je hebt vast zelf nog niet gezocht:

http://www.linux.org/
http://linux.pagina.nl

Enlightenment 10-07-2003 09:32

Op de site van de betreffende Linux distributie kijken.

Als je Debian wilt ga je naar www.debian.org
Als je Redhat wilt ga je naar www.redhat.com
Als je Slackware wilt ga je naar www.slackware.org

Wat is het leven toch simpel..

Pruttelpot 10-07-2003 10:30

Nog veeeeeel simpeler:

http://www.linuxiso.org

Da's echt de perfecte site :)

En als je het over Linux zelf heb (de kernel dus) moet je maar even een kijkje nemen op www.kernel.org

Chimera 10-07-2003 10:41

Als het vinden van 'linux' voor je al een probleem is zou ik 't mooi bij Windows houden.

pimomes1987 10-07-2003 11:15

Ik zou suSE linux ns proberen als je persé linux moet... Komt nog t meest in de buurt van Win XP en Mac OS X qua gebruikersgemak.

Enlightenment 10-07-2003 11:38

SuSE is goede dist, Mandrake en Redhat ook, voor beginners.

zazzie 10-07-2003 11:44

ftp.nluug.nl is een snelle mirror ftp, hier kan je de meest gangbare distro's downloaden op hoge snelheid.

Triloxigen 10-07-2003 13:20

Citaat:

Chimera schreef op 10-07-2003 @ 11:41:
Als het vinden van 'linux' voor je al een probleem is zou ik 't mooi bij Windows houden.
En je internet abbonement opzeggen..

dystopia 10-07-2003 18:19

Citaat:

Enlightenment schreef op 10-07-2003 @ 12:38:
SuSE is goede dist, Mandrake en Redhat ook, voor beginners.
Knoppix. Hoef je niet te installeren kun je rebooten, CD erin, en je pc start Knoppix ook (is ook een distributed versie van kun je clusteren en met client/server constructies maken). Dus, daarmee kun je een GNU/Linux distributie aka GNU/Linux met opensource progs zelf uittesten zonder partitioneren. Het is op Debian gebaseerd en je kunt het natuurlijk ook installeren op HDD net als met Mandrake/SuSE/RedHat. De CD heeft wel een nadeel: wat trager dan van HDD en instellingen gaan verloren na reboot.

unpopular 10-07-2003 18:24

Citaat:

dystopia schreef op 10-07-2003 @ 19:19:
Knoppix. Hoef je niet te installeren kun je rebooten, CD erin, en je pc start Knoppix ook (is ook een distributed versie van kun je clusteren en met client/server constructies maken). Dus, daarmee kun je een GNU/Linux distributie aka GNU/Linux met opensource progs zelf uittesten zonder partitioneren. Het is op Debian gebaseerd en je kunt het natuurlijk ook installeren op HDD net als met Mandrake/SuSE/RedHat. De CD heeft wel een nadeel: wat trager dan van HDD en instellingen gaan verloren na reboot.
maar knoppix vind ik ook niet echt alles eerlijk gezegt ook de versies van bijv. suse de live version wat ongeveer het zelfde is vind ik lang niet zo goed als het orginele pakket.
En instaleren van linux zul je toch moeten leren + zo moeilijk is het ook allang niet meer.

dystopia 12-07-2003 08:27

Citaat:

unpopular schreef op 10-07-2003 @ 19:24:
maar knoppix vind ik ook niet echt alles eerlijk gezegt
Waarom niet?

Triloxigen 12-07-2003 10:32

Ik vind knoppix fijn werken.
Vind het erg handig om een OS van cd te draaien (y)
Geen irritante boot menu's etc :D

Ik had alleen het probleem dat ik niks op de hdd's kon schrijven :/

Agent-Smith 13-07-2003 22:33

Citaat:

McLaren schreef op 12-07-2003 @ 11:32:
Ik vind knoppix fijn werken.
Vind het erg handig om een OS van cd te draaien (y)
Geen irritante boot menu's etc :D

Ik had alleen het probleem dat ik niks op de hdd's kon schrijven :/

Tegenwoordig is dat ook opgelost, en je kan knoppix trouwens ook nog eens installeren met het volgende commando om je een beetje op weg te helpen als je het wilt gebruiken.
sudo /usr/local/bin/knx-hdinstall

Have fun with Linux.

unpopular 13-07-2003 22:52

Citaat:

dystopia schreef op 12-07-2003 @ 09:27:
Waarom niet?
(zag je reply vandaag pas)

bijv. netwerk opstellen is moeilijker dan gewoon.
As je instellingen doet met je weer op een ander medium de wijzigingen plaatsen.
Alle dingen die geinstalleerd staan zijn leuk maar de dingen die je dan net nodig hebt staan niet geinstalleerd.
Boottime is langer.

Maar het is wel makkelijk als je even snel iets moet doen op een gecrashed systeem. Maar daar kun je ook oudje dos (met nc )gebruiken. Als is het dan niet grafisch.

Ik vond het grappig om er mee te spelen maar als echt werkend systeem vind ik een gewone installatie toch echt beter.
(is ook een gevoels kwestie denk ik zo.)

dystopia 14-07-2003 10:09

Citaat:

unpopular schreef op 13-07-2003 @ 23:52:
bijv. netwerk opstellen is moeilijker dan gewoon.
As je instellingen doet met je weer op een ander medium de wijzigingen plaatsen.
Alle dingen die geinstalleerd staan zijn leuk maar de dingen die je dan net nodig hebt staan niet geinstalleerd.
Boottime is langer.

Maar het is wel makkelijk als je even snel iets moet doen op een gecrashed systeem. Maar daar kun je ook oudje dos (met nc )gebruiken. Als is het dan niet grafisch.

Dit heeft (bijna) allemaal betrekking op het het livecd principe. Er zijn wel meer distro's die livecd aanbieden.

Ik ga ook niet zeggen dat Gentoo zuigt omdat de beperkingen van de livecd niet cool zijn, huh :) Knoppix is meer dan een livecd.

Citaat:

Ik vond het grappig om er mee te spelen maar als echt werkend systeem vind ik een gewone installatie toch echt beter.
FYI: dat kan ook met Knoppix.

unpopular 14-07-2003 10:20

Citaat:

dystopia schreef op 14-07-2003 @ 11:09:
Knoppix is meer dan een livecd.
Maar dat noemt iedereen juist het sterke punt.
Sinds dat het daarom juist zo bijzonder was/is.

Citaat:

KNOPPIX is a bootable CD with a collection of GNU/Linux software, automatic hardware detection, and support for many graphics cards, sound cards, SCSI and USB devices and other peripherals
source http://www.knoppix.com/

volgens knoppix zelf gaat het toch echt om een os dat vanaf een cdrom optestarten en te draaien is, waar ik uitleid dat het voor hun het hoofddoel betreft.
En dat het idd ook als gewoon os gebruikt kan worden is een 2de maar daar om noemde ik ook LIve van Suse waarmee ik doelde op os op cdroms in het algemeen.

Dr HenDre 14-07-2003 19:06

Citaat:

dystopia schreef op 10-07-2003 @ 19:19:
De CD heeft wel een nadeel: wat trager dan van HDD en instellingen gaan verloren na reboot.
het is idd langzamer, maar de instelling gaan zeker niet verloren, je kan die opslaan op je hd of op een floppy. ik heb ze nu op mnt/hdc1/ .

dystopia 16-07-2003 16:08

Het draait ook vanaf HDD en daarmee is dat snelheidsverlies geen argument. Dat is het kenmerk van een livecd. Het is op Debian gebaseerd. Dat is wel uniek aan de livecd.

Je kunt beargumenteren dat SuSE, RedHat, Mandrake allemaal niet uniek zijn omdat Slackware er al eerder was. Of dat Mandrake overbodig is omdat RedHat er al was...

niemand 16-07-2003 17:26

Citaat:

dystopia schreef op 16-07-2003 @ 17:08:
Je kunt beargumenteren dat SuSE, RedHat, Mandrake allemaal niet uniek zijn omdat Slackware er al eerder was. Of dat Mandrake overbodig is omdat RedHat er al was...
Het lijkt me dat elke distro die anders is dan de anderen nut heeft. Zet maar eens aan linux n00b aan het werk met slackware :P

thisisfun 17-07-2003 13:41

Redhat is goed maar het kan volgens mij ook via Kazaa alleen dat zou ik niet doen. Toen ik het downloade kreeg ik een virus!

Dr HenDre 17-07-2003 15:22

Citaat:

thisisfun schreef op 17-07-2003 @ 14:41:
Redhat is goed maar het kan volgens mij ook via Kazaa alleen dat zou ik niet doen. Toen ik het downloade kreeg ik een virus!
wie download er ook gratis software van kazaa :D . Het is sowieso stom om software en andere grote bestanden van kazaa te downen :p

dystopia 17-07-2003 17:12

Citaat:

niemand schreef op 16-07-2003 @ 18:26:
Het lijkt me dat elke distro die anders is dan de anderen nut heeft. Zet maar eens aan linux n00b aan het werk met slackware :P
Precies, mee eens :) anders is er nog altijd het argument dat concurrentie goed is voor innovatie.

Violence Fetishist 17-07-2003 17:34

Citaat:

McLaren schreef op 10-07-2003 @ 14:20:
En je internet abbonement opzeggen..

Enlightenment:
Dergelijke reakties worden niet gewaardeerd, check je privéberichten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.