![]() |
[server] Wat waar hoe?
Ik presenteer:
Project ACE Doel Zoveel mogelijk servertaken zelf regelen zodat ik zo min mogelijk afhankelijk ben van de inferieure diensten van andere bedrijven. Prioriteiten - Veiligheid - Stabiliteit Middelen Ik heb 2 computers staan: Hermes P100 48 mb ram 1,2 GB Backup P2 350 128 mb ram 4/20 GB Taken Ik wil de volgende taken in gebruik gaan nemen: - Fileserver (publiek/private) - Webserver (php/mysql) - Mailserver (imap) - DNS server - FTP server (chroot) - Firewall - Groupware (win/linux compatible) Vragen Welke PC zal ik welke taken geven? Welke software zal ik voor welke taak gebruiken? (web/file is duidelijk maar de rest?) Welk OS voor welke PC? Op de P2 wel of niet X draaien voor config? |
Die P2 is duidelijk sneller, dus die moet je de zwaarste taken geven.
Als OS FreeBSD natuurlijk :p Daar heb je al een beetje mee geëxperimenteerd, bevalt het? Als je wilt kan ik SSHen en kijken hoe je alles hebt ingesteld. Met programmatje watch of screen kun je dan meekijken. Welnu, voor die P2 de volgende taken: - Fileserver (Samba) - Webserver (Apache2,PHP4,MySQL4) - FTP server (PureFTPd /w MySQL auth) Voor de P1 het volgende: - Groupware (?) - Mailserver (Postfix?) Beide computers kun je gewoon nieuwe kernel bakken met IPFIREWALL (ipfw2) support. Alhoewel ik geen ster ben in het bouwen van custom default-to-deny firewalls. Daar kun je beter tutorial voor zoeken via google. Diie fileserver,webserver en ftp server heb ik wel veel gedaan, geef je ook graag config scripts voor pureftpd met MySQL authenticatie. :) Oh, en ik raad absoluut af voor beide computers om X te draaien. Daar heb je ook niet veel aan als je alles remote doet via SSH. X is een desktop, en naar mijn mening draai je dat niet op een server. |
Freebsd bevalt inderdaad uitstekend :)
dus zat daar al aan te denken. Wat bedoelde je met allebei de pc's een firewall te bakken? Op zich was ik van plan om er 1tje als NAT trussen mijn interne netwerk te zetten, en daar heb je dus geen 2de voor nodig. Lijkt mij dat de P1 dat perfect aankan? Ruim voldoende geheugen dacht ik en kost niet zoveel Waar zou je de DNS-server op draaien? |
Citaat:
Citaat:
Dan heb je op beide in principe een firewall, zodat je later altijd dingen ff kan filteren. Je hoeft er verder niets mee te doen, maar áls je het wilt is het wel handig dat het meteen kan en je niet dan weer een nieuwe kernel moet compilen. Gewoon meteen goede kernel maken. Citaat:
Router (eigenlijk: gateway) kan het beste DNS draaien, zit al in FreeBSD, je hoeft alleen maar named_enable="YES" in je /etc/rc.conf te zetten (Name Daemon = Nameserver = BIND = DNS). |
Ik zou nog steeds zeggen Gentoo, but that's just me. :P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |